Pozycjonowanie sklepu Shoper – czy to trudne zadanie? Wskazówki specjalisty SEO
Obecnie mamy do dyspozycji co najmniej kilka płatnych i darmowych szablonów CMS, które pozwalają na tworzenie funkcjonalnych sklepów internetowych. Jednym z nich jest Shoper, który pozwala na tworzenie witryny atrakcyjnej wizualnie oraz zoptymalizowanej pod kątem SEO. Shoper ma wiele funkcji, które usprawniają proces zakupowy, ułatwiają zamawianie towarów klientom, a także pozwalają na prowadzenie skutecznych działań SEO bez dużych nakładów pracy i czasu. Chcesz dowiedzieć się, jak moim zdaniem powinno przebiegać pozycjonowanie SEO sklepu Shoper? Przygotowałem kompleksowy poradnik na ten temat.
Zakładanie sklepu Shoper, czyli od czego zacząć biznes e-commerce?
Platforma Shoper to prosty system, który jest dostępny jako narzędzie SaaS. Sklep internetowy postawiony na Shoperze może osiągnąć sukces tylko wtedy, kiedy wszystkie działania i kwestie techniczne będą prawidłowo zoptymalizowane. To podstawa, aby biznes e-commerce mógł prężnie się rozwijać, sprzedając tym samym dziesiątki tysięcy towarów na stronie internetowej.
Moim zdaniem zakładanie sklepu Shoper nie jest trudne, ale mimo to warto zgłosić się do specjalisty w tym zakresie. Aby to zrobić, musimy:
- Założyć konto na oficjalnej stronie dostawcy usługi.
- Wybrać i opłacić pakiet dostępowy – niestety Shoper nie jest darmowym CMSem.
- Wykupić domenę i hosting www. To tutaj zainstalujesz oprogramowanie Shopera.
- Zainstalować system Shoper.
Po zakończonej instalacji przechodzimy do trudniejszej części, czyli konfiguracji nowego sklepu internetowego. To dość trudne zadanie, gdyż musimy: dodać produkty, kategorie, ustalić design sklepu, np. na gotowych szablonach oraz wdrożyć odpowiednie funkcje ułatwiające proces zakupowy oraz realizowanie płatności. Jest naprawdę wiele kwestii, które trzeba poruszyć na etapie uruchamiania sklepu Shoper.
Sklep internetowy Shoper – warto czy nie?
Zanim zacznę pozycjonowanie SEO Shoper, staram się przedstawić klientom wady i zalety tego systemu. Dopiero po ustaleniu potrzeb przedsiębiorcy mogę podjąć się działania w zakresie wypozycjonowania takiego sklepu internetowego. Aby ułatwić podjęcie decyzji, przedstawiamy kilka zalet sklepu na Shoperze:
- język polski w obrębie panelu administratora,
- wiele dodatkowych funkcji dostępnych od ręki,
- darmowa wersja próbna,
- prostota integracji płatności online,
- cykliczne aktualizacje,
- możliwość zespolenia sklepu Shoper z Allegro,
- przejrzysty panel administracyjny.
Oczywiście sklepu internetowe postawione na platformie Shoper mają też wady, a mianowicie:
- konieczność opłacenia abonamentu,
- ograniczenia SEO, np. brak dostępu do pliku robots.txt,
- wiele funkcji dodatkowo płatnych,
- wysoka stabilność sklepu tylko dla klientów Premium.
A zatem CMS Shoper warto wybrać wtedy, kiedy chcemy założyć funkcjonalny sklep internetowy, a budżet na takie przedsięwzięcie nie ma większego znaczenia. Jeśli wydatek kilkudziesięciu złotych w skali miesiąca nie jest problemem, jak najbardziej polecam Shopera. To wygodny system do zarządzania biznesem e-commerce, który jest dobry zarówno dla małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorców.
Przyjazne środowisko, szybka konfiguracja oraz wiele opcji rozwoju działań w zakresie optymalizacji i pozycjonowania SEO – uważam, że to jedna z lepszych platform, na które można postawić dla swojego sklepu internetowego.
Oczywiście CMS ma swoje ograniczenia, aczkolwiek daje też duże możliwości personalizacji, a także wdrażania nowoczesnych funkcji. Dzięki temu także pozycjonowanie SEO Shoper jest o wiele łatwiejsze oraz efektywniejsze.
Pozycjonowanie sklepów Shoper – jak zacząć, aby osiągnąć sukces?
Nie da się jednoznacznie wskazać, jakie działania będą najskuteczniejsze, aby wypozycjonować sklep internetowy Shoper. Tylko kompleksowe podejście specjalisty SEO może realnie przełożyć się na sukces biznesu e-commerce korzystającego z tego CMSa.
Dobry specjalista SEO powinien zająć się najpierw audytem widoczności serwisu. Takie działania podejmuję w pierwszej kolejności. Dzięki temu mogę oszacować, na jakim etapie rozwoju jest firma, a także łatwiej mogę ocenić, co trzeba zrobić, aby wzmocnić pozycję sklepu Shoper.
Optymalizacja SEO Shoper, czyli opisy META
Kluczem do skuteczności pozycjonowania SEO sklepu Shoper jest optymalizacja opisów TITLE i DESCRIPTION na wszystkich podstronach serwisu. Tytuły powinny zawierać słowa kluczowe z wysokim wolumenem wyszukiwań, podobnie jak opisy DESC. Dobrym pomysłem jest też użycie CTA (Call to Action), aby przyciągnąć uwagę potencjalnego odbiorcy. Znaczniki metatagów pozwalają na szybsze wypromowanie sklepu Shoper. Te są wyświetlane bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google, a więc widzą je nie tylko roboty, ale też użytkownicy.
Zobacz kilka wskazówek, jak tworzyć skuteczne i zoptymalizowane metatagi:
- Każda strona w Twoim sklepie powinna mieć unikalny tytuł.
- Tytuł powinien być krótki (50-60 znaków) i zawierać główne słowo kluczowe.
- Umieść najważniejsze słowa kluczowe na początku tytułu.
- Opis powinien być przekonujący i zawierać słowa kluczowe (ok. 150-160 znaków).
- Upewnij się, że każda strona ma tag H1 zawierający główne słowo kluczowe.
- Używaj tagów H2 i H3 do strukturyzowania treści i włączania dodatkowych słów kluczowych.
- Regularnie sprawdzaj i aktualizuj metatagi, aby upewnić się, że są one nadal aktualne i efektywne.
- Sprawdź, jakie metatagi używają Twoi konkurenci, aby zrozumieć, co może działać w Twojej branży.
Szablony sklepu Shoper powinny być też zgodne ze standardem HTML5 oraz wytycznymi SEO. Tylko wtedy podejmowane działania przez specjalsitę mogą przynieść zadowalające efekty.
Globalne metatagi w Shoperze – zmiany w 2023 roku
W CMS Shopera wprowadzono spore zmiany. W 2023 roku pojawiła się nowa funkcjonalność, która umożliwia generowanie metatagów dla produktów oraz kategorii sklepu Shoper. To rozwiązanie znacznie usprawnia moją pracę jako specjalisty SEO, ale nie zwalania z ciągłej analizy prowadzonych działań. Najważniejsze jest to, aby nawet generowane metatagi były wartościowe i zoptymalizowane pod kątem fraz istotnych dla SEO z punktu widzenia profilu biznesowego.
W Shoperze można ustawić metatagi indywidualnie dla każdej podstrony lub ustalić globalnie jakiś schemat wyświetlania dla grupy stron (np. produktów). Jest to szczególnie przydatne, gdy mamy dużo kategorii, produktów czy wpisów blogowych.
Przykładowe schematy automatycznych metatagów: {category_name}, {filters}, {shop_name}, {breadcrumbs} do tworzenia schematów dla tytułów i opisów. Zmiany Ręczne czy Automatyczne: Dla strony głównej i stron informacyjnych konieczne jest ręczne ustawienie znaczników. Dla produktów i kategorii można skorzystać z automatycznych znaczników.
Przykład prawidłowo zoptymalizowanych metatagów:
Title: Modna Odzież Damska 2023 – Eleganckie Sukienki i Dodatki | FashionStore
Description: Odkryj najnowszą kolekcję odzieży damskiej w FashionStore! Ekskluzywne sukienki, stylowe bluzki i akcesoria na każdą okazję. Szybka dostawa, promocje do -50%
Zdjęcia, grafiki i opisy ALT – o tym nie można zapomnieć przy pozycjonowaniu sklepu Shoper
Dodawanie zdjęć na stronie sklepu internetowego to podstawa, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i wpłynąć pozytywnie na działania SEO. Najważniejsze zasady dotyczące wrzucania zdjęć produktów i grafik uatrakcyjniających stronę sklepu Shoper to:
- kompresowanie obrazków i grafik,
- zmiana rozdzielczości na mniejszą,
- dodawanie atrybutów ALT do każdej grafiki,
- wrzucanie wyłącznie zdjęć, które są atrakcyjne dla potencjalnego kupującego.
W odniesieniu do pozycjonowania sklepu Shoper kluczowe jest to, aby grafiki na stronie zajmowały jak najmniej miejsca na serwerze. To wpływa bezpośrednio na czas ładowania podstron, który musi być jak najkrótszy – to jeden ze wskaźników indeksowych Google.
Nowe funkcje Shopera pozwalają też na automatyczne generowanie atrybutów ALT dla Shopera. Niemniej jednak sztuczna inteligencja nigdy nie zastąpi pomocy specjalisty SEO. Ręczna edycja atrybutów ALT i metatagów może okazać się kluczowa z punktu widzenia SEO.
Struktura nagłówków w Shoperze
To dość prosta kwestia, ale jakże kluczowa dla pozycjonowania SEO sklepu. Nagłówki H1 są generowane z nazw produktów z automatu. Niemniej jednak dbajmy o to, aby te były mocno zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych. W strukturze opisów wykorzystujmy nagłówki dalszego stopnia: H2, H3… Dzięki temu roboty Google szybciej indeksują konkretne podstrony. To część działań nazywanych on-site.
Zmiany w Shoper 2023 a plik robots.txt
Pozycjonowanie SEO Shoper dotyczy też edycji pliku robots.txt, który jest kluczową informacją dla wyszukiwarki internetowej, jakie podstrony na witrynie powinny zostać zaindeksowane. W ten sposób wykluczam z indeksacji strony, które są w przebudowie lub jeszcze nie zostały dobrze zoptymalizowane. Plik robots.txt pozwala zoptymalizować budżet przeznaczony na indeksowanie.
W 2023 roku Shoper umożliwił edytowanie tego pliku, ale tylko przy pomocy dedykowanego szablonu. To spore udogodnienie, które pozwala na dostosowanie strategii SEO do indywidualnych potrzeb sklepu internetowego. Dzięki temu mogę też łatwiej zapanować nad duplikatami na stronie, a także łatwiej optymalizować stronę pod kątem SEO.
Edytor plików robots.txt w Shoperze pozwala na: określenie, do jakiego bota odnosi się dana reguła, zablokowanie konkretnych podstron dla botów wyszukiwarek, ustalenie lokalizacji mapy strony z informacjami o strukturze i aktualizacjach sklepu internetowego.
Certyfikaty SSL i przekierowania 301 – czy to wpływa na skuteczność pozycjonowania Shopera?
Zarówno przekierowania 301, jak i uruchomione certyfikaty SSL w Shoperze mogą realnie przekładać się na skuteczność pozycjonowania strony. Przekierowania są ważne także z punktu widzenia użytkownika. W ten sposób zapewniamy, że potencjalny klient nie trafi na podstrony, które nie istnieją. Przekierowania w Shoperze ustalamy do podstron, gdzie adresy URL mogą się zmieniać dynamicznie. Dzięki temu zapobiegam błędom na stronie i oszczędzam czas przeznaczony na pozycjonowanie.
Dodatkowo certyfikaty bezpieczeństwa SSL w Shoperze są podstawą, aby roboty Google mogły skutecznie indeksować strony i ustalać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli uruchomimy certyfikaty SSL, wtedy dane użytkowników są w 100% bezpieczne. To jeden z czynników uwzględnianych przez algorytmy Google podczas pozycjonowania strony.
Treści na stronie sklepu Shoper – jakie powinny być?
Dobrze przygotowany content na stronie to taki, który jest przede wszystkim: zoptymalizowany pod kątem SEO, zawiera frazy o wysokich wolumenach wyszukiwania, jest przejrzysty i merytoryczny. Warto też zadbać o to, aby opisy na stronach do kategorii, produktów, a także na stronie głównej były przydatne dla potencjalnego użytkownika. Dzięki temu działania pozycjonowania SEO sklepu Shoper mogą przynieść zadowalające efekty – oczywiście po pewnym czasie, nawet po kilku miesiącach.
Google Analytics a sklep Shoper – jak zamieścić kod Google na stronie?
Aby zintegrować Google Analytics ze sklepem na platformie Shoper, należy wykonać kilka kroków. Oto one w skrócie:
- Pierwszym krokiem jest zalogowanie się do panelu administracyjnego Twojego sklepu Shoper.
- W panelu sklepu znajdź i wybierz zakładkę „Konfiguracja”.
- W menu konfiguracji znajdź i wybierz zakładkę „Integracje”.
- W zakładce Integracje znajdź i wybierz „Inne”.
- W sekcji „Inne” znajdziesz opcję konfiguracji Google Analytics.
- Aktywuj moduł Google Analytics w swoim sklepie.
- Wprowadź swój identyfikator śledzenia (Tracking ID) z Google Analytics.
- Upewnij się, że wybrałeś odpowiedni silnik śledzenia, np. Universal Analytics.
Po wykonaniu tych kroków, Google Analytics zostanie zintegrowane z Twoim sklepem Shoper, umożliwiając zbieranie i analizowanie danych o ruchu na stronie. Jest to ważne narzędzie do monitorowania zachowań użytkowników, efektywności kampanii marketingowych i ogólnej wydajności sklepu. Pamiętaj, że regularne analizowanie danych z Google Analytics może pomóc w optymalizacji sklepu i zwiększeniu sprzedaży.
Dodatkowo nie można zapominać o weryfikacji sklepu Shoper w zakresie pozycjonowania w GSC. Google Search Console wymaga tylko potwierdzenia praw własności do serwisu, a następnie możemy już weryfikować, jakie są pozycje sklepu internetowego. Cała procedura jest prosta: musisz tylko dodać właściciela do konsoli GSC, zweryfikować się rekordami TXT i to wszystko.
Sitemap i mapy ciepła w Shoperze – czy mają wpływ na pozycjonowanie?
Zdecydowanie tak. Mapa ciepła w Shoperze to narzędzie, które pozwala na weryfikację poszczególnych elementów na stronie, którymi są zainteresowani potencjalni klienci. To istotny wskaźnik, który przekłada się na podejmowane działania w zakresie UX i SEO w Shoperze. Im lepiej zoptymalizujemy miejsca oznaczone w mapach ciepła jako atrakcyjne dla użytkowników, tym większa szansa na wyższą sprzedaż i poprawę konwersji na stronie.
Sitemap w Shoperze to po prostu dokument informujący o tym, jakie podstrony zostały już zaindeksowane przez Google. Kontrola indeksacji to podstawa w działaniach związanych z pozycjonowaniem SEO sklepu Shopera – o tym powinien wiedzieć każdy specjalista SEO. Dobrze przygotowana sitemapa w Shoperze jest niezbędna, aby roboty Google mogły zaindeksować wszystkie podstrony z pliku sitemap.xml. W ten sposób nie ma potrzeby ręcznego przesyłania mapy do konsoli GSC, a to znacznie oszczędza mój czas jako specjalisty SEO.
Pozycjonowanie sklepu Shoper – podsumowanie
Działania specjalisty SEO w zakresie pozycjonowania sklepu Shoper wymagają przede wszystkim kompleksowego podejścia oraz znajomości CMSa. Oprócz kilku indywidualnych opcji do dostosowania w ramach serwisu uruchomionego na Shoperze, działania pozycjonerskie dotyczą raczej standardowych czynności: audyt SEO, stworzenie strategii, dobór słów kluczowych, optymalizacja techniczna i merytoryczna, stworzenie wartościowego contentu oraz bieżąca weryfikacja efektów wdrażanych działań.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep Shoper jest dobrze wypozycjonowany, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą SEO. Możesz spróbować ze mną, aby wspólnie umocnić pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania Google.