jak pozycjonować stronę samemu w google

Jak pozycjonować samemu stronę w Google?

Samodzielne pozycjonowanie strony jest działaniem dosyć pracochłonnym. Jeśli już współpracujesz z agencją, która pomaga Ci w pozycjonowaniu, nie powinieneś podejmować w tym zakresie żadnych niekonsultowanych działań. Możesz w ten sposób tylko zaszkodzić opracowanej dla witryny kampanii. Jeżeli jednak działasz na własną rękę i chcesz wiedzieć, jak samemu pozycjonować stronę w Google, czytaj dalej!

Spis treści:

Jak Google ustawia strony na konkretnej pozycji? Crawling i indeksowanie

Zanim opowiemy o pozycjonowaniu sklepów internetowych i innych stron, warto wyjaśnić, jak to się dzieje, że jedne witryny trafiają do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, a inne są na tej liście znacznie dalej. Wszystko zaczyna się od crawlingu, czyli od szukania i skanowania stron internetowych po to, by określić, jaką treść prezentują. Google wykonuje tą czynność samodzielnie lub na skutek “poinformowania” wyszukiwarki o istnieniu nowej strony. Podczas crawlingu sprawdzana jest treść i układ witryny, dlatego już na tym etapie istotne jest, aby strona była przejrzysta – Google łatwiej dopasuje zapytania, na które witryna wyświetli się użytkownikom w wynikach.

4rtweb
po wpisaniu operatora „site:” możemy zweryfikować indeksację strony, choć nie jest to jedyny skuteczny sposób

Indeksowanie to kolejny etap, a polega on na zapisywaniu informacji o stronie w bazie danych Google. Podczas indeksowania pod uwagę brane są teksty, obrazy i filmy. Wszystkie dane Google kataloguje, a potem wyświetla użytkownikom ze swoich zasobów, dzięki czemu strony ładują się w ciągu ułamków sekund.  

Ustalanie pozycji strony w wyszukiwarce to etap końcowy. Google dopasowuje frazy, na które będzie wyświetlało daną witrynę na podstawie zgromadzonych treści. Po dokonaniu analizy umieści stronę na odpowiednim miejscu w rankingu wyszukiwania. Pod uwagę weźmie jednak nie tylko treść, ale też lokalizację, język czy dopasowanie strony do urządzeń mobilnych, ponieważ zadaniem wyszukiwarki jest najlepsze dopasowanie wyników do oczekiwań użytkownika. Jak tę wiedzę przełożyć więc na praktykę, czyli jak samemu pozycjonować swoją stronę?

Tworzenie treści na stronę podstawą pozycjonowania

Szukając odpowiedzi na pytanie, jak samemu pozycjonować stronę, znajdziesz mnóstwo informacji na temat pozycjonowania słów kluczowych. Treść widoczna na stronie jest czymś niezbędnym dla Google – to dzięki niej roboty wiedzą, czego strona dotyczy. Można powiedzieć więc, że Google “lubi” treści, zwłaszcza te oryginalne i wartościowe dla użytkowników. 

W pozycjonowaniu najważniejsze są słowa kluczowe, czyli frazy, na które chcemy wypozycjonować stronę – sprawić, by wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe mogą wiązać się z produktem lub usługą. Aby wyszukiwarka proponowała użytkownikowi daną stronę, czyli kojarzyła ją z wybranymi frazami, te muszą się na niej znaleźć. Oznacza to, że w pozycjonowaniu liczą się treści – tekst, który może pojawić się w postaci bloga, opisu produktu czy opisu kategorii. 

Aby samemu pozycjonować stronę skutecznie, należy ustalić odpowiednie dla niej słowa kluczowe i uważać na tak zwaną kanibalizację słów kluczowych. Jest to zjawisko, z którym mamy do czynienia w momencie, kiedy więcej niż jedna podstrona jest zoptymalizowana pod konkretne słowo kluczowe – Google nie wie wtedy, którą stronę ma wyświetlić użytkownikowi. 

Jak dobiera się słowa kluczowe?

4rtweb

Pozycjonowanie sklepów czy stron internetowych z usługami to głównie kwestia  ustalenia odpowiednich słów kluczowych. Odpowiednich, czyli takich, które wyszukują internauci. Aby wiedzieć, co i w jakiej ilości użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, należy posłużyć się jednym z narzędzi, takich jak na przykład Planer Słów Kluczowych z systemu Google Ads, Senuto (sprawdź Senuto) czy Semstorm. Korzystając z dostępnych programów testowych, można przekonać się, jak działa takie narzędzie i jakie słowa kluczowe mogą okazać się skuteczne przy samodzielnym pozycjonowaniu strony.

Aby samemu pozycjonować swoją witrynę, z proponowanych słów kluczowych trzeba wybrać te o odpowiednim stopniu trudności. Frazy posiadające ogromne ilości wyszukiwań są popularne, ale stanowią też przedmiot walki dużych, często o wiele bardziej doświadczonych firm. Pozycjonowanie strony na takie słowa kluczowe jest bardzo trudne, zwłaszcza w pojedynkę, bez wsparcia profesjonalistów. 

4rtweb
frazy generyczne

Jeśli chcesz samodzielnie pozycjonować stronę, musisz postawić raczej na rozbudowane frazy z tak zwanego długiego ogona. Generują one mniejszą liczbę wyszukiwań, ale stoją za nimi bardziej zdecydowani na zakup internauci. Co ważniejsze, mniejsza jest też konkurencyjność w zakresie rywalizacji o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na frazy rozbudowane.  Samodzielne pozycjonowanie sklepów na frazy długiego ogona sprawdza się szczególnie dobrze w branżach niszowych, oferujących luksusowe towary. Przygotowując frazy do samodzielnego pozycjonowania strony, warto pomyśleć zarówno o klientach, którzy wiedzą już czego szukają, jak i o tych, którzy mają jakiś problem i próbują znaleźć dla niego odpowiednie rozwiązanie. 

4rtweb
frazy z long tail

Jak pozycjonować stronę w Google, czyli gdzie publikować treści?

Aby samemu pozycjonować stronę, trzeba publikować treści zawierające słowa kluczowe w obrębie witryny. Frazy mogą pojawić się w całym serwisie, czyli nie tylko na blogu, ale również przy kategoriach produktów i przy konkretnych produktach. Każda fraza powinna trafić jednak we właściwe miejsce, czyli tam, gdzie najlepiej pasuje. Chodzi bowiem o to, by użytkownik, który trafia na stronę, faktycznie skorzystał z usług firmy czy zamówił dany prodkt. Jeśli więc internauta szuka butów w konkretnym kolorze, powinien trafić od razu na te towary, których potrzebuje. Gdy będzie zmuszony klikać i szukać ich na stronie, prawdopodobnie zmieni zdanie odnośnie zakupu.

Narzędzia do zbierania danych

Pozycjonowanie stron jest działaniem mierzalnym. Osoba, która samodzielnie pozycjonuje swoją stronę w Google może łatwo sprawdzić, czy działania, które podejmuje są skuteczne. Wystarczy skorzystać z takich narzędzi, jak Google Search Console czy Google Analytics. Dzięki nim można otrzymać informacje na temat stanu strony, błędów, czy kondycji witryny. Google Analytics udzieli informacji o pozycji podstron w wynikach wyszukiwania. Podpowie więc, jaki jest ruch na stronie, skąd się bierze, jak użytkownicy zachowują się po wejściu na daną witrynę, czy podejmowane działania realizują cele, co przerobić, a co zoptymalizować. Dane te dostarczą więc informacji o tym, czy jesteśmy w stanie samemu pozycjonować stronę i podpowiedzą, jak robić to bardziej świadomie, kontrolując efekty podejmowanych działań.

Optymalizacja witryny

Druga część odpowiedzi na pytanie, jak samemu pozycjonować stronę, dotyczy jej optymalizacji, która jest równie ważna, co pozycjonowanie za pomocą odpowiednich treści. Aby samemu pozycjonować stronę w zakresie jej optymalizacji, trzeba posiadać już nieco więcej wiedzy technicznej. Oto podstawy:

  1. Samodzielnie pozycjonowana strona musi mieć przejrzyste adresy URL, z  których wynika, co użytkownik znajdzie po wejściu na daną witrynę. Nie może to być zatem zlepek przypadkowych liter i cyfr. 
  2. Formatowanie treści to kolejna ważna kwestia w pozycjonowaniu strony. W tekstach należy używać nagłówków, stosować podział na akapity i odstępy, a także pogrubienia ważniejszych elementów. Wszystko to pozwala zadbać o czytelność tekstu. Poza tym, słowa kluczowe powinny występować na stronie określoną ilość razy, najlepiej w pierwszym akapicie oraz w wydzielonych nagłówkach. Frazy muszą też występować w tekstach w sposób naturalny. Należy pilnować przy tym proporcjonalnego udziału słów kluczowych w stosunku do długości tekstu. Treści muszą być jednocześnie korzystne z punktu widzenia pozycjonowania, ale też przyjazne dla czytelników. 
  3. Linkowanie – wewnętrzne i zewnętrzne – jest bardzo ważne, jeśli chcesz samemu pozycjonować stronę. Linkowanie wewnętrzne polega na linkowaniu z jednych podstron witryny do drugich, powiązanych tematycznie. Natomiast linki zewnętrzne pozyskuje się na innych stronach, najlepiej również powiązanych tematycznie. 
Sprawdź poziom zoptymalizowania strony
W darmowej wersji audytu SEO sprawdzisz podstawowe wskaźniki dla swojej strony

Warto wiedzieć, że linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym może przyjmować formę:

  • linkowania z artykułów do kategorii produktów lub samych produktów,
  • linkowania między produktami, na przykład w formie “najczęściej kupowane”, “polecane”, “inni kupili również”,
  • linkowania opisów kategorii w innych opisach kategorii.

W linkowaniu wewnętrznym wykorzystuje się tak zwane anchor text, czyli słowa kluczowe, na które ma być pozycjonowana linkowana strona. Ta sama zasada obowiązuje przy linkowaniu zewnętrznym. Z punktu widzenia Google fakt, że do danej strony prowadzą linki z wartościowych witryn jest niezwykle ważny, dlatego w tym przypadku kluczowa jest przede wszystkim jakość, a nie ilość linków. Można pozyskiwać je między innymi od partnerów biznesowych, z którymi współpracuje przedsiębiorca.

Poznanie algorytmów Google

Być może od tego powinniśmy rozpocząć wyjaśnianie, jak samemu pozycjonować stronę – znajomość algorytmów Google pozwala zrozumieć bowiem, dlaczego ta, a nie inna strona znalazła się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania otrzymują te strony, które Google uznaje za wiarygodne, wartościowe dla użytkownika. Google stale zmienia swoje algorytmy, co ma na celu karanie nieuczciwych pozycjonerów czy doskonalenie wyszukiwań. Z tego względu należy pozostawać na bieżąco z algorytmami Google takimi jak: PageRank, Phantom, RankBrain, Site Diversity Update, Maverick Update i tak dalej. 

4rtweb
źródło: https://developers.google.com/search/updates/ranking?hl=pl

Znając pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz sposób działania algorytmów Google, można już dosyć skutecznie pozycjonować stronę (za darmo monitoruj pozycje 5 wybranych fraz). Ostatnia kwestia to obsługa programów wspierających pozycjonowanie, służących do audytu SEO. Na czym to polega?

Pozycjonowanie sklepów audyt SEO

Aby skutecznie pozycjonować stronę w Google, należy przeprowadzić audyt strony, czyli sprawdzić:

  • poprawność indeksowania strony,
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
  • tytuły i metadane strony,
  • mapy witryny,
  • strukturę serwisu,
  • poprawność struktury adresów URL,
  • ocenę optymalizacji treści na stronie, 
  • szybkości ładowania strony, 
  • poprawność kodu strony i wiele więcej.

Audyt podpowie, jak samemu pozycjonować stronę w Google poprzez wydanie zaleceń optymalizacyjnych, które należy później sukcesywnie wdrażać. 

Czy warto samodzielnie pozycjonować stronę?

Chcesz pozycjonować swoją stronę samodzielnie, ale nie wiesz, czy warto podjąć się takiego zadania? Pozycjonowanie strony można zlecić specjaliście, freelancerowi lub agencji, która specjalizuje się w pozycjonowaniu. Wszystkie rozwiązania mają swoje plusy i minusy, dlatego nie da się jednoznacznie wskazać, która opcja jest lepsza. 

4rtweb
przykład poprawnej budowy widoczności strony w wyszukiwarce Google w wynikach organicznych
4rtweb
przykład widoczności agencji SEO i jej wyników organicznych (zasięgów) strony w wyszukiwarce Google

Odpowiedź na pytanie, czy warto samemu pozycjonować swoją stronę sprowadza się głównie do kwestii kosztów i zysków. Samodzielnie angażowanie się w sprawę pozycjonowania strony w Google pozwala zaoszczędzić nieco pieniędzy, jednak nie gwarantuje najlepszych rezultatów. Należy pamiętać, że to specjaliści:

  • są na bieżąco z tematyką pozycjonowania,
  • mają odpowiednie doświadczenie w tym zakresie.

Samodzielne pozycjonowanie nie jest też całkowicie bezkosztowe. Jeśli chcesz dobrze pozycjonować swoją stronę, musisz zainwestować między innymi:

  • w wykupienie serwerów i domen,
  • dokształcenie się,
  • zakup licencji na oprogramowanie.
4rtweb
koszt narzędzi wspierających działania w zakresie pozycjonowania

W porównaniu kosztów na początkowym etapie pozycjonowania najkorzystniej wypada zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie. Pod uwagę warto wziąć jednak również to, z kim będziesz rywalizować w walce o dobre pozycje w Google. Jeśli konkurencja jest silna, samodzielne wypozycjonowanie strony na jedno z miejsc w pierwszej dziesiątce może okazać się nierealne. 

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 komentarze

  1. Mam wrażenie, że samemu czego nie robię to i tak to stronie u mnie nic nie pomaga. Ale to też robienie zawsze własną amatorską metodą to nie ma co się dziwić. Wiele cennych informacji znalazłem w tym wpisie, postaram się je wykorzystać. Oby coś pomogły na przyszłość.

  2. Mam takie pytanie, pozycjonowanie opiera się na linkach. Ale jak oceniać stronę jaka jest warta aby na niej zdobyć odnośnik. Bo linki w google szkodzą tak także bardzo mocno. Więc jak oceniać, co jest dobre a co złe? Jakie to ma mieć kryteria? Bing wiem że traktuje każdy link jednakowo przez co tam nie ma kar za link.