Co to jest Google Search Console

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to darmowa platforma złożona z narzędzi, które pozwalają monitorować stronę w wyszukiwarce Google, a także znajdować problemy w obrębie witryny. Jest to bardzo ważne narzędzie w procesie pozycjonowania, udzielające wielu cennych informacji.

Jakich informacji udziela Google Search Console?

Google Search Console daje właścicielowi strony informacje na temat:

  • stanu i przebiegu indeksowania witryny, 
  • problemów w obrębie strony,
  • ruchu organicznego w wynikach wyszukiwania (słowa kluczowe, liczba wyświetleń),
  • linków w obrębie witryny,
  • odnośników zewnętrznych.

Dzięki Google Search Console możliwe jest zgłoszenie strony do kolejki indeksowania, wyświetlenie jej podglądu z perspektywy robota czy sprawdzenie wersji mobilnej witryny. 

Google Search Console a pozycjonowanie

Google Search Console to – wraz z Google Analytics – podstawowe narzędzie stosowane w procesie pozycjonowania. Pozwala ono przeanalizować zaawansowane zagadnienia związane z widocznością witryny i dopasowaniem jej do wymagań wyszukiwarki. Chodzi zarówno o problemy techniczne, jakie mogą pojawić się na stronie, jak i o poprawność indeksowania czy optymalizację pod frazy kluczowe. Google Search Console to źródło informacji, a także sposób na generowanie raportów, stałe monitorowanie ruchu na stronie i stanu indeksowania oraz dostosowywanie witryny do zmieniających się wymogów. 

Jak skorzystać z Google Search Console?

Google Search Console jest darmowe, ale aby z niego skorzystać należy posiadać konto Google. Najłatwiej jest zacząć korzystać z GSC po założeniu konta Google Analytics i wdrożeniu kodu na stronę. Po zalogowaniu się w Google konieczne jest przejście przez proces weryfikacji – ma to na celu ustalenie uprawnień do domeny. Można dokonać tego poprzez:

  • przesłanie pliku HTML na stronę internetową,
  • dodanie metatagu do strony głównej witryny,
  • połączenie z kontem Google Analytics,
  • konto Menedżera Tagów Google.

W odróżnieniu od Google Analytics, GSC nie wymaga wdrażania kodu na stronę.

 Zalety korzystania z Google Search Console

Korzystanie z Google Search Console niesie za sobą wiele korzyści dla właściciela witryny. Dzięki narzędziu może on:

  • sprawdzić, czy konkretny adres URL znajduje się w indeksie Google,
  • sprawdzić, ile stron witryny zostało zaindeksowanych przez roboty Google,
  • przesłać i sprawdzić status mapy witryny,
  • sprawdzić plik robots.txt,
  • znaleźć linki prowadzące do strony,
  • otrzymywać powiadomienia dotyczące kłopotów technicznych i kar za nieuczciwe pozycjonowanie. 

Google Search Console pozwala generować raporty, w tym przede wszystkim raport Skuteczność mówiący o tym, ile osób kliknęło i zobaczyło daną stronę, a także jaką pozycję serwis zajmuje w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Raport informuje o:

  • ilości kliknięć,
  • ilości wyświetleń,
  • CTR – współczynniku klikalności,
  • średniej pozycji strony wynikach.

Dzięki tym danym właściciel witryny może sprawdzić, jakie zapytania sprowadzają ruch na jego stronę oraz które strony serwisu cieszą się największą popularnością. Wszystko to ma duży wpływ na skuteczność czynności związanych z pozycjonowaniem.

Podobne wpisy