Co to jest Sitemap

Co to jest Sitemap?

Sitemap to dokument (w formacie XML), zawierający dane o podstronach opublikowanych w ramach danej witryny. Mapa strony pozwala robotom indeksującym lepiej zrozumieć serwis, a dzięki temu może on szybciej pojawić się w wynikach wyszukiwania przeglądarki. 

Co zawiera plik sitemap?

Plik mapy strony znajduje się zwykle w katalogu głównym witryny pod nazwą sitemap.xml. Sama mapa stanowi natomiast listę adresów podstron działających w obrębie jednej witryny, opisanych w sposób zrozumiały dla wyszukiwarki. Poszczególne pozycje w pliku mogą uwzględniać następujące informacje:

  • adres URL,
  • datę ostatniej modyfikacji,
  • częstotliwość dokonywania modyfikacji,
  • priorytet strony określony dla wyszukiwarek. 

Poza tym, istnieją też indeksy sitemap zawierające listę map stron dostępnych w ramach jednej strony www. Pozwalają one utrzymać porządek we wszystkich plikach tego typu. W jednym takim pliku może znaleźć się do 50 000 adresów. 

Jak tworzy się mapę strony?

Mapę strony, czyli plik XML, można stworzyć ręcznie według obowiązujących wytycznych. Jest to dobre rozwiązanie tylko wtedy, kiedy strona zbudowana jest z niewielkiej liczby adresów i nie jest często aktualizowana. W pozostałych przypadkach korzystniej jest użyć do tego celu systemu CMS, który generuje mapę strony w sposób dynamiczny, czasem z pomocą dodatkowego oprogramowania. Przykładowo, WordPress przygotowuje mapy strony za pomocą specjalnych wtyczek. Sitemap można stworzyć też dedykowanym generatorem mapy witryny. 

Kiedy warto stworzyć sitemap?

Plik sitemap ma wskazywać robotom najważniejsze elementy na danej stronie. Mapa jest niezbędna jeśli:

  • witryna ma wiele podstron, co może utrudnić robotom jej indeksowanie – mapa przyspieszy ten proces, dzięki czemu domena pojawi się w wynikach wyszukiwania znacznie wcześniej,
  • witryna jest nowa, nie cieszy się popularnością, nie jest linkowana – roboty mogą mieć trudności z jej znalezieniem – dodanie mapy do Google Search Console pomoże stronie szybko zaistnieć w wynikach wyszukiwarki,
  • witryna posiada wiele podstron ukrytych (np. wpisy archiwalne),
  • witryna zniknęła z wyników wyszukiwarki (np. na skutek błędu technicznego) – sitemap pozwoli jej szybko wrócić na poprzednie pozycje. 

Należy pamiętać też, że mapy strony nie tworzy się raz na zawsze. Warto aktualizować ją regularnie, zwłaszcza po wprowadzeniu zmian w strukturze storny czy w zakresie adresów. Jest to konieczne w przypadku:

  • wdrożenia certyfikatu SSL i przejścia na adres https,
  • usunięcia pojedynczych adresów URL,
  • całkowitej przebudowy witryny.

Aktualizacja wskazana jest również po wprowadzeniu optymalizacji pod słowa kluczowe. 

Może zainteresują Cię: