4rtweb

Pozycjonowanie SEO – agencja czy wolny strzelec. Kogo wybrać?

W dzisiejszych czasach praktycznie każdy biznes potrzebuje mocnego wsparcia w zakresie pozycjonowania. Nie mogę podjąć za Ciebie ostatecznej decyzji – musisz sam zdecydować czy chcesz współpracować z wolnym strzelcem, czyli specjalistą SEO, czy może z agencją SEO.

Nie jestem w stanie jednoznacznie wskazać, jaka forma współpracy jest lepsza. Zarówno jedna, jak i druga opcja niesie ze sobą pewne korzyści. Jakie? O tym opowiem w poniższym artykule.

Jak działa agencja SEO?

Niestety, ale nie powiem Ci czystej definicji tego, jak działają agencję SEO i czym się zajmują. Według mojej opinii nie ma też ściśle określonych wytycznych, które powodowałyby, że dana firma staje się pewnym momencie kompleksową agencją SEO. Często zdarza się, że nawet jedna osoba (która jest naprawdę zaangażowana w swoje działania) robi o wiele więcej niż agencja SEO zatrudniająca kilkanaście osób!

Kierujesz się opiniami w sieci, liczbą pracowników oraz przechwałkami na stronach internetowych agencji w odniesieniu do liczby zadowolonych klientów i mnogości usług w ofercie? Na pewno warto sprawdzić te kwestie przed nawiązaniem współpracy, ale czy to dobry wyznacznik? Nie jestem pewien. Ze swojego wieloletniego doświadczenia w branży marketingowej jestem w stanie wskazać na kilka korzyści, a także minusów współpracy z agencjami SEO. Poniżej przedstawię Ci kilka z nich.

Korzyści

  • szeroki zakres usług – nie tylko na rynku krajowym, ale i arenie międzynarodowej,
  • specjaliści w agencjach SEO są szybciej dostępni niż pojedyncza osoba, która sama zajmuje się praktycznie wszystkim,
  • ogromne doświadczenie w branży, które może przekładać się na osiągane efekty,
  • dostęp do szerokiej bazy narzędzi, co znacznie ułatwia i przyśpiesza pracę związaną z pozycjonowaniem.

Minusy

  • konieczność ciągłej weryfikacji działań agencji SEO – to zbiór różnych osób, które najczęściej nastawione są na zyski, co w odniesieniu do klienta ze stosunkowo niewielkim budżetem bywa problematyczne,
  • ryzyko podpisania niekorzystnej umowy z agencją SEO – niestety, ale wiele firm stosuje dość kiepskie praktyki, stosując umowne zapisy, które generują koszty, a nie przynoszą żadnych efektów i zobowiązują klienta długoterminowymi umowami,
  • świadczenie usług również konkurencji na tym samym rynku lokalnym – nie jest to zabronione, ale rzadko agencja informuje o obsłudze podobnej branży lub konkurencji bezpośredniej, co może później nieco przeszkodzić w lepszych wynikach Twojej strony,
  • brak skontaktowania się bezpośrednio ze specjalistą SEO lub opiekunem Twojej strony – zazwyczaj kontaktujesz się z accountem, zanim dotrzesz do bezpośredniego kontaktu lub odpowiedzi od opiekuna może dłużej to trwać.

Oczywiście nie wrzucam wszystkich agencji SEO do jednego worka. Na polskim i światowym rynku działają naprawdę rzetelne i doświadczone firmy, w których usługi warto zainwestować, choć wiąże się to najczęściej ze sporym obciążeniem budżetu.

Przed rozpoczęciem współpracy z agencją SEO, zawsze weź pod uwagę kilka kwestii: opinie klientów (choć w dzisiejszych czasach te bywają kupione,ale od jakiegoś czasu jest już to karane), sprawdź widoczność (Tutaj) agencji SEO w Google, nigdy nie postępuj zbyt pochopnie, nawet jeśli oferta współpracy wydaje się mocno atrakcyjna, np. możesz zyskać bezpłatny audyt SEO, darmowe pierwsze dwa miesiące.

Przez brak uwagi możesz podpisać umowę, za którą będziesz otrzymywać tylko miesięczne faktury, a efektów jak nie było, tak nie będzie.

Kim jest specjalista SEO?

Dla porównania przedstawię Ci kilka istotnych kwestii, które dotyczą specjalistów SEO działających na własną rękę. Zawsze mówię, że specjalistą SEO może nazwać się praktycznie każdy, nawet osoba początkująca w branży. W przypadku wolnych strzelców liczy się jednak to, aby dana osoba była w stanie wykazać, że jej działania przynoszą naprawdę dobre efekty w odniesieniu do pozycjonowania i budowania wizerunku marki w sieci.

Sądzę, że specjalistą SEO jest osoba, która zajmuje się wyłącznie pozycjonowaniem lub po prostu poświęca na to najwięcej czasu. Chciałbym też poruszyć kilka pozytywnych kwestii płynących ze współpracy z indywidualnym specjalistą SEO:

  • najczęściej bezproblemowy i wygodny kontakt, a także przyjemna komunikacja,
  • brak tzw. masówki, czyli hurtowego pozyskiwania klientów – jeden specjalista SEO nie ma nieograniczonych mocy przerobowych, choć… kto wie?
  • szansa na przedstawienie realnego budżetu związanego z działaniami SEO.

Oczywiście na rynku nie brakuje też oszustów i osób, które tylko żerują na niewiedzy potencjalnych klientów. Jeśli chcesz przygotować się do współpracy ze specjalistą SEO: poznaj podstawowe narzędzia do weryfikacji pozycji swojej strony w Google, dowiedz się, jak działa dana osoba oraz zawsze, ale to ZAWSZE czytaj warunki umowy. Ta kwestia odnosi się zarówno do współpracy z agencjami, jak i freelancerami.

A więc co wybrać? Agencja SEO czy specjalista?

Nie chciałbym wskazywać tutaj na wybór konkretnego rozwiązania. Zarówno specjalista SEO, jak i profesjonalna agencja może zająć się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej poprawnie i z widocznymi efektami.

Wystarczy, że zastosujesz się do kilku moich rad: nigdy nie kieruj się wyłącznie ceną, raczej unikaj śmiesznych promocji oraz CZYTAJ UMOWY. Warto też pomyśleć o tym, aby nawiązać współpracę z osobą/agencją z polecenia znajomych – to zawsze dobry pomysł, choć nigdy nie ufaj komuś bezgranicznie. 

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja współpraca z agencją lub specjalistą SEO przebiega prawidłowo, możesz skontaktować się ze mną i omówić najważniejsze kwestie odnośnie do pozycjonowania – być może również nawiążemy współpracę?

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

10 komentarzy

  1. Z moich doświadczeń wynika, że freelancer jest często lepiej zorganizowany niż agencja. Na to na co trzeba uważać wśród freelancerów to głównie „góru” , którzy obiecują manne z nieba, a nie robią nic albo najzwyczajniej w świecie nie mają doświadczenia.
    Osobiście uważam, że obserwujemy trend odwrotny do tego z 2020 roku, wiele agencji zniknie z rynku w przeciągu 2-3 lat przez swoje nieuczciwe praktyki.

  2. Korzystamy z firmy 4rtweb. Wcześniej korzystaliśmy a przynajmniej mielismy doczynienia z agencjami i rożnego rodzaju ludźmi którzy obiecywali różności ale nic z tego nie wynikało. Co do tego kto lepszy czy agencja czy freelancer to chyba nie ma na to takiej jednoznacznej odpowiedzi bo można trafić zarówno dobrze jak i źle w jednym i drugim przypadku.

  3. Bardzo polecam agencje 4rtweb p. Artura , odkąd zaczęłam współpracę obroty wzrosły, pojawia się coraz więcej klientów. 🙂

  4. Bardzo przydatny artykuł.
    Sam miałem problem bo zostałem oszukany i naciągnięty przez nieprofesjonalna firmę która obiecywała mi cuda w wynikach wyszukiwania .
    Na szczęście Pan Artur pomógł mi i współpracujemy teraz i mam nadzieje idzie to wszystko w dobra stronę ✌️

  5. Jak najbardziej polecam usługi pana Artura. Moja strona szybko poszybowała w górę w wynikach wyszukiwania co przełożyło się wzrost liczby klientów.

  6. Z mojego wieloletniedo doświadczenia jako właściciela średniej wielkości firmy e-commerce, zdecydowanie wolę współpracę z doświadczonymi freelancerami. Najczęściej są to ludzie, którzy się nieustannie rozwijają, do tego kontakt z nimi jest bezpośredni, bez zbędnych osób po drodze. Moje doświadczenie z agencjami SEO i nie tylko, najcześcije wyglądało tak, że na odpowiedź na krótkie ważne pytania czekało się na odpowiedź nawet 3 tygodnie. Kontakt tylko do opiekuna, który jest po prostu handlowcem i nie ma wielkiego pojęcia o branży. Oczywiście obiecywanie wszystkie i kłamanie w żywe oczy w przypadku agencji to codzienność 🙂 Dlatego zdecydowanie wolę usługi freenancerów, dlatego, że potrafią być bliżej biznesu i lepiej wykonywać powieżone zadania 🙂

  7. Serdecznie polecam pana Artura . Wszystko dokładnie tłumaczy, pomaga, kieruje. Profesjonalnie i indywidulanie podchodzi do klienta.

  8. Ja niestety mam bardzo nieprzyjemne wspomnienia związane ze współpracą z agencjami. Przerobiłem już 3 różne egancje w dwóch moich firmach i praktycznie każda z nich miała nieprzejrzyste umowy, bardzo kiepskie wyniki za niestety niemałe pieniądze. Dużym problemem jest tutaj brak kontaktu z pozycjonerem, praktycznie wszystko załatwia się przez opiekuna co, nie ukrywajmy, utrudnia komunikację i wydłuża czas reakcji na dany problem. Dodatkowo agencje raportują efekty swojej pracy w sposób dla nich wygodny. Manipulują nimi tak, aby klient zobaczył to co oni chcą żeby zobaczył i kontynuował współpracę. Ja niestety dałem się nabrać ale jak to mówią do 3 razy sztuka i dziś mogę śmiało powiedzieć, że już nigdy z usług agencji marketingowej nie skorzystam bo jest po prostu przepalanie pieniędzy.