Ile kosztuje skuteczne pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo obszerny, jednak zyskujący ostatnimi czasy dużą popularność temat. Zbieranie ruchu na stronie, tak, aby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania to coś, co przynosi ogromne zyski dla firmy. Samo zbieranie ruchu nic nie kosztuje, jednak, aby skutecznie się wybić należy wiedzieć jak to zrobić – tym właśnie zajmują się specjaliści SEO.

Na koszt pozycjonowania strony wpływa wiele czynników zależnych m.in. od możliwości klienta, rodzaju strony i jej zawartości. W dzisiejszym artykule omówimy szeroko co składa się na pozycjonowanie strony, ile kosztuje taka usługa oraz czy warto w nią zainwestować.

Co to jest pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce to szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony oraz jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie strony to nie to samo to SEO – jest to termin znacznie szerszy i obejmuje więcej składowych, takich jak:

  • publikacja nowych lub zoptymalizowanych treści na stronie,
  • link building,
  • optymalizacja strony internetowej.

Działania SEO znajdują się w obrębie pozycjonowania i dopiero połączone m.in. z pracami contentowymi przynoszą wymierny efekt.

Samo SEO (z ang. Search Engine Optimization) to działania, których zadaniem jest uzyskanie jak najwyższych wyników strony w wyszukiwarce. W skład SEO wchodzi m.in.:

  • optymalizowanie treści,
  • działania w kodzie strony,
  • sprawdzanie działania i usprawnianie poszczególnych elementów strony.

Jakie koszty wchodzą w pozycjonowanie strony?

Należy odróżnić dwa rodzaje kosztów – jest to przede wszystkim cena za samo pozycjonowanie oraz budżet jaki jesteś w stanie przeznaczyć na działania, które specjaliści SEO będą chcieli wdrożyć na twojej stronie. Cena jest bardzo złożona, ponieważ wchodzi w nią wiele czynników. Eksperci od SEO będą musieli przeprowadzić audyt SEO oraz zaprojektować wdrożenie zmian na stronie, niezbędnych do uzyskania jak najwyższych wyników w wyszukiwarce.

Działania SEO wykonywane w ramach pozycjonowania

Poniżej przedstawiamy elementy, które wchodzą w skład strategii SEO dla pozycjonowania strony.

Przygotowanie strategii

Pierwszym krokiem, którym należy omówić jest przygotowanie strategii, tj. tego jak będzie przebiegała współpraca oraz jakie elementy będzie zawierała. Strategia jest niezbędna do tego, aby obie strony wiedziały jak zaplanować działania i budżet. Przygotowanie strategii jest czasochłonne, jednak konieczne, ponieważ ułatwia dalsze kroki w przyszłości.

Audyt SEO

Audyt SEO to coś, od czego w zasadzie zaczyna się współpracę SEO. Audyt SEO to nic innego jak przeprowadzenie oceny i analiza danej strony internetowej, która sprawdza jakie elementy dobrze funkcjonują, a jakie wymagają poprawy lub/i optymalizacji, tak aby strona lepiej rokowała w wyszukiwarce. Rezultatem audytu SEO jest raport i podsumowanie przygotowane przez specjalistów SEO dotyczące słabych i mocnych stron witryny, jej widoczności w ostatnich miesiącach, a także zbiór wskazówek i pomocniczych treści, które mają przyczynić się do wzrostu widoczności strony w wyszukiwarce. Jakie elementy są poddawane ocenie podczas audytu SEO? Są to:

  • ocena widoczności strony w wyszukiwarce,
  • ocena tytułu strony,
  • ocena meta descriptions strony,
  • ocena adresu WWW strony,
  • ocena nagłówków występujących na stronie,
  • ocena słów kluczowych na stronie,
  • ocena grafik wykorzystanych na stronie,
  • ocena strony pod kątem unikalności,
  • ocena dopasowania strony do wersji mobilnej,
  • ocena szybkości ładowania strony,
  • ocena linkowania wewnętrznego,
  • ocena strony pod względem instrukcji dla robotów.

Audyt SEO warto przeprowadzić już na samym początku funkcjonowania strony – tak aby ustalić plan działania i od początku współpracować z zespołem specjalistów SEO nad wyglądem i zawartością strony, a także dalszym promowaniem jej w Internecie.

Wdrażając wskazówki uzyskane od ekspertów SEO należy pamiętać, że efekty ciężko zobaczyć następnego dnia. Na realne wyniki należy poczekać przynajmniej kilka miesięcy – z pewnością nie jest to natychmiastowy proces.

Jeśli chodzi o ceny audytów SEO, to są one zależne głównie od jakości specjalistów, które je wykonują oraz od liczby elementów składowych strony klienta, które należy ocenić i zweryfikować.

Optymalizacja treści na stronie i tworzenie nowych treści

Optymalizacja treści na stronie to kluczowy element całego pozycjonowania, ponieważ to dzięki treści, a konkretniej dzięki słowom kluczowym i frazom, twoja strona ma jeszcze większe szanse, żeby być w topowych wyszukiwaniach na dane słowo. Optymalizacja treści wymaga sporej wiedzy i czasu oraz analitycznego podejścia i znajomości zasad SEO. Nie chodzi tylko o napisanie dobrych jakościowo artykułów, ale także o pisanie opisów kategorii, produktów czy usług. Dobrze dobrana treść może nie tylko zapunktować w postaci wyższej pozycji w wyszukiwarce, ale także przyciągnąć nowych klientów (zwiększyć ruch na stronie).

Jeśli chodzi o wycenę treści to minimalna stawka z jaką zapewne się spotkasz to 15 zł za 1000 znaków ze spacjami. Ten rodzaj wyceny jest popularny wśród copywriterów. Najdroższe teksty mogą kosztować nawet kilkadziesiąt złotych za 1000 znaków ze spacjami. Wszystko zależy od doświadczenia copywritera oraz rodzaju tekstu, jaki ma za zadanie przygotować. Oprócz budżetu za same treści należy przygotować się na dodatkowe koszty dla specjalisty, który musi przygotować odpowiednie wytyczne dla copywritera w postaci np. content planu.

Link building

Rozbudowywanie sieci linków jest potrzebne do tego, aby twoja strona była łatwiej dostrzegana przez innych w różnych miejscach, np. na portalach czy blogach. Zdobywanie linków znacząco przekłada się na twój zysk i jest podstawą SEO. Jest to jednocześnie najbardziej kosztowna część całego procesu, ponieważ dobrej jakości linki (czyli takie, które znajdują się na jakościowych, znanych i zaufanych stronach) są bardzo drogie.

Istnieją różne sposoby na pozyskanie linku, jednak najpopularniejszym z nich są artykuły sponsorowane. Jest to taki rodzaj artykułu, który jest opracowywany przez wynajętych copywriterów i który następnie zostaje publikowany za opłatą (od 100 do nawet 1000 zł) na stronach różnych użytkowników Internetu. Artykuły sponsorowane powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe oraz linki, które przekierują osoby zainteresowane do twojej witryny.

Nie jest opłacalne inwestowanie w tanie linki, ponieważ nie zwiększają one ruchu na stronie i nie są wiarygodne.

Od czego jeszcze zależy cena pozycjonowania?

Cena pozycjonowania zależy od bardzo wielu czynników – w teorii jest tak, że im więcej wydasz na SEO i pozycjonowanie, tym większe różnice na stronie zauważysz. Cena zależy także od jakości danej usługi i renomy firmy/zespołu, który będzie ją wykonywał.

Ważna jest także:

  1. Branża w jakiej znajduje się twoja strona. Nie każdy aspekt danej branży jest taki sam, dlatego wiele zależy od tego jak branża, w której się poruszasz wpływa na pozycję twojej strony. Sektory, które są szeroko oblegane, np. zdrowotny, turystyczny czy dziecięcy będą zdecydowanie droższe, ponieważ specjaliści muszą włożyć zdecydowanie więcej wysiłku w to, żeby strona pokonała rywali w wynikach wyszukiwania.
  2. Z branżą ściśle powiązana jest konkurencja na rynku. To bowiem często od twoich konkurentów zależy, jakie działania musisz podjąć, aby uzyskać lepszą pozycję od nich. Jeśli rywal w twojej branży wydaje na SEO dwa razy więcej niż ty, to ciężko będzie prześcignąć jego wyniki z mniejszym budżetem. Zasada jest prosta: im lepsza konkurencja, tym więcej trzeba wydać, żeby ją dogonić.
  3. Bardzo ważnym pytaniem, jakie musisz sobie zadać zanim podejmiesz działania w kierunku pozycjonowania strony jest to, jaki właściwie cel chcesz osiągnąć. Twoim celem nie może być tylko bycie na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, ponieważ jest to zbyt krótkofalowe. Ważne, abyś ustalił większy cel, np. ekspansja firmy, poszerzenie grona klientów itp.

Podsumowanie – czy warto zainwestować w pozycjonowanie?

Pozycjonowanie strony to coś w co zdecydowanie warto zainwestować, jeśli chcesz rozwinąć swoją witrynę i znaleźć większą liczbę klientów oraz zostać zauważonym. Prowadząc biznes powinieneś zastanowić się, jakich efektów oczekujesz od pozycjonowania i przeanalizować jakie zmiany chciałbyś wprowadzić na swojej stronie.

Dobrej jakości usługi są kosztowne, ale na cenę składa się bardzo wiele czynników – również z twojej strony. Pozycjonowanie jako specjalistyczna usługa to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od tego co chcesz zrobić na stronie, w jakiej branży się obracasz oraz ile jesteś w stanie zapłacić. Na rynku nie brakuje świetnych specjalistów od SEO, którzy w przeciągu kilku miesięcy są w stanie wyprowadzić twoją stronę na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Opublikowany w Seo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *