Co to jest atrybut ALT

Co to jest atrybut ALT?

  • 22 grudnia, 2022

Atrybut ALT to opis grafiki wykorzystanej na stronie, przeznaczony dla robotów indeksujących. Ma on bezpośredni wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jest więc powszechnie stosowany w działaniach SEO. W przeciwieństwie do title, czyli tytułu grafiki, ma duże znaczenie dla pozycjonowania. 

Atrybut ALT w praktyce

Atrybut ALT, czyli tekst alternatywny, mówi robotom, co znajduje się na wykorzystanej grafice. Należy pilnować zatem, aby odzwierciedlał on to, co faktycznie przedstawia zdjęcie czy rysunek. Odpowiednio zoptymalizowany ALT powinien zawierać frazę kluczową, jeśli jest ona zgodna z obrazem. Dzięki temu grafika będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania i wygeneruje ruch na stronie. Warto pamiętać też, że ALT służy osobom niewidomym i słabowidzącym – do przeglądania stron wykorzystują oni bowiem specjalne programy odczytujące zawartość witryny. Brak takiego opisu grafiki to dla wyszukiwarki to samo, co zupełny brak obrazu. Oznacza to, że atrybut ALT trzeba stosować zasadniczo do wszystkich obrazów na stronie. Ich treść nie służy upychaniu słów kluczowych. Powinna być szczegółowa i unikalna. 

Jak buduje się atrybuty ALT?

Atrybut ALT powinien składać się ze słowa kluczowego i krótkiego opisu grafiki. Zaleca się, aby wynosił od 80 do 110 znaków ze spacjami. Dłuższe opisy mogą zostać ucięte przez czytnik dla osób niepełnosprawnych. Co ważne, opisy alternatywne dodaje się przede wszystkim do fotografii produktowych, zdjęć blogowych oraz grafik stosowanych na landing page czy podstronach. Nie warto stosować atrybutu ALT pod grafikami, które nie wnoszą żadnych wartościowych informacji. Dotyczy to między innymi grafiki tła. 

Najważniejsze zasady stosowania atrybutów ALT to:

  • komponowanie opisów złożonych z kilku słów, nie pełnych zdań,
  • uwzględnianie słowa kluczowego zgodnego z daną stroną, jednak z umiarem,
  • stosowanie oryginalnych opisów do każdej grafiki na stronie.

Warto pamiętać, że znacznie ALT-ów jest większe, kiedy na stronie znajduje się mniej treści. W opisach można stosować polskie znaki.

od 2016 roku wspieram Klientów w rozwoju ich marek, serwisów internetowych oraz wyników sprzedażowych poprzez działania SEO/SEM.

Jeśli jesteś zainteresowany
moimi usługami,
zostaw kontakt.

4rtweb