SEO – co to takiego?
Do skutecznego pozycjonowania witryny internetowej, potrzeba będzie jej właściwa optymalizacja pod kątem internetowych wyszukiwarek. W wypadku niezbyt konkurencyjnych fraz kluczowych, nierzadko samo optymalizowanie witryny, jest przyczyną sporej poprawy w zakresie pozycji na różne słowa kluczowe. Czym jest SEO? Z czego się składa? Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w poniższym artykule.
Czym właściwie jest SEO?
W tłumaczeniu z języka angielskiego SEO (Search Engine Optimization), oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO to proces, który zmierza bezpośrednio do osiągnięcia przez witrynę internetową jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. SEO, nazywane także pozycjonowaniem stron stanowi element marketingu sieciowego, który wpływa w sposób bezpośredni na zwiększenie się widoczności witryny internetowej, jak i liczby odwiedzających ją osób.
Z czego złożone jest SEO?
W praktyce działaniom o charakterze optymalizacyjny, może podlegać:
- struktura strony (kiedy zmianie podlegają elementy architektury informacji, nawigacji),
- treść tekstowa (kiedy zmianie podlega długość artykułów, ich tytuły, dodawane są frazy kluczowe, itp.),
- profil linków (ogół odnośników, które prowadzą bezpośrednio do witryny z innych witryn w Internecie),
- warstwa wizualna i techniczna, jak również użyteczność (umiarkowane zastosowanie reklam, właściwe dobieranie fraz kluczowych, responsywność, szybkość strony).
Off-page SEO on-page i SEO off-page
Czynniki SEO można podzielić na te, które mają związek z samą witryną (on-page), jak również te znajdujące się poza nią (off-page). Wybrane czynniki oddziałują również na siebie wzajemnie i trzeba brać pod uwagę ich różnorodne kombinacje. Ponadto, czynniki z uwagi na niszę (wybranej frazy kluczowej), mogą posiadać różne znaczenie i wagę.
Najważniejsze grupy czynników SEO on-page
- HTML (inaczej budowa strony, niewątpliwie nie tylko w języku HTML),
- architektura (rozmieszczenie treści znajdujących się na stronie, linki między zasobami),
- content – treści (przede wszystkim treści tekstowe, niemniej jednak nie tylko; nierzadko tworzone stricte pod tymże kątem teksty SEO),
Najważniejsze grupy czynników SEO off-page
- zaufanie do konkretnej domeny (chociażby mające związek z sygnałami docierającymi z mediów społecznościowych, wiekiem domeny, czy też z serwerem),
- sygnały społecznościowe,
- linki, które prowadzą do strony internetowej.
Kwestie sporne wokół pozycjonowania i optymalizacji
Wielu spośród specjalistów prowadzi spory, czy wybrane czynniki faktycznie mają wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach (w praktyce przede wszystkim w Google), czy też tylko i wyłącznie korelują z najwyższymi pozycjami. W praktyce dosyć trudno będzie to poddać weryfikacji, ponieważ cały czas funkcjonujemy w ciągle zmieniającym się otoczeniu. Nie jest możliwie przeprowadzenie analizy ceteris Paribas. Razem z kształtowaniem jednego czynnika w ramach testów, zmianom podlegają zewnętrzne czynniki:
- zachowania osób odwiedzających stronę,
- algorytm Google,
- optymalizacja witryn i profil linków konkurencji (z którą walczymy o pozycję i nie jest wiadome, czy to nasza witryna podskoczyła, czy zaś inna podlegała spadkom).
Prowadzi to nierzadko do wyciągania nieuprawnionych i pochopnych wniosków. Przykładowo wielu spośród marketingowców w pewnej chwili zauważy, iż rozpoczęcie działań w zakresie Google AdWords, ma bezpośredni wpływ na zwiększenie się ruchu z organicznych wyników. Nie oznacza to jednakże, iż witryna stała się lepiej widoczna (lepsze pozycję, więcej fraz), a tylko, iż będzie częściej wykorzystywana (po matce, adresie).