4rtweb

Crawl Budget – co to takiego i jak wpływa na działania SEO?

|

Pozycjonowanie stron internetowych to działania o szerokim zakresie. Nie ma jednego przycisku, który pozwala na osiągnięcie wysokich pozycji w Google i utrzymanie ich na dłużej. Roboty Google przeglądając witryny www, muszą dokładnie analizować wszystkie podstrony, strukturę linkowania oraz tzw. gościnność serwisu. To oznacza, że na podstawie licznych danych weryfikacyjnych, np. zablokowanych zasobów oraz przekierowań na stronie, algorytmy Google ustalają wartość witryny i jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Co zatem oznacza pojęcie Crawl Budget w praktyce? Kiedy stosujemy limity w ramach Crawl Budgetu. Zobacz, jak ustalić, ile razy dziennie Google indeksuje stronę i jak to interpretować w odniesieniu do pojęcia Crawl Budgetu.

Na czym polega i czym jest Crawl Budget?

Crawl limit jest współczynnikiem indeksacji witryny w Google. Najważniejszy wskaźnik to tzw. crawl health, który dotyczy kondycji danego crawla. Czynniki, które wpływają na atrakcyjność strony, a także jej późniejszą pozycję po zaindeksowaniu to: szybkość ładowania, czas odpowiedzi z serwera oraz techniczne aspekty na stronie. Im szybsza strona, tym więcej podstron zostanie zaindeksowanych w krótszym czasie.

Roboty Google są w stanie odwiedzić wszystkie strony i podstrony, ale tylko w określonym czasie. Nie da się też jednoznacznie wskazać, jak szybko crawler zaindeksuje witrynę i sprawi, że ta zacznie osiągać określone pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Roboty monitorują adresy URL witryny w dziennikach serwera. Warto też dodać, że to właśnie w tym miejscu możemy sprawdzić, jaka jest liczba dni w danym okresie, kiedy roboty indeksowały stronę internetową.

Dzięki temu możemy oszacować dzienny budżet na indeksowanie witryny. Szczegółowe informacje, które są pomocne podczas planowania Crawl Budgetu sprawdzimy w panelu Google Search Console.

Działania SEO a crawl budget – o co tu chodzi i jakie działania warto podjąć?

Jest wiele opcji promowania stron internetowych tak, aby umocnić ich pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Podstawa to obecność strony w indeksach Googla. Jeśli roboty nie zaindeksują witryny, niestety żadne działania nie przyniosą efektów.

Aby strona internetowa została prawidłowo zaindeksowana, musi być:

  • łatwa w znalezieniu,
  • przejrzysta do odczytywania treści,
  • stworzona zgodnie z zasadami SEO, UX i UI.

Pamiętajmy o tym, że Crawl Budget ma znaczenie przede wszystkim dla dużych sklepów internetowych oraz biznesów działających na rynku międzynarodowym. W przypadku mniejszych biznesów budżet na indeksowanie nie ma aż tak dużego znaczenia.

Roboty Google, które indeksują witryny www, muszą: badać, oceniać i dopasowywać witrynę do potencjalnych zapytań w wyszukiwarce. Możemy usprawnić etn proces, właśnie poprzez rzetelne ustalenie Crawl Budgetu. Dzięki temu sprawimy, że podstrony w obrębie jednej witryny zostaną zaindeksowane w najkorzystniejszym czasie z punktu widzenia ekonomicznego oraz efektywności prowadzonych działań SEO.

Jak działają roboty Google?

Roboty Google to narzędzia wykorzystywane do gromadzenia informacji o stronach www oraz ustalaniu pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Robot na początek śledzi wszystkie linki, które prowadzą na zewnątrz. To tzw. drogowskazy, które poprowadzą Googlebota do konkretnych stron i podstron.

Zasada jest prosta: im więcej mamy linków zewnętrznych, tym większa szansa, że roboty Google szybciej i efektywniej zaindeksują stronę internetową. Kluczowym wyznacznikiem jest tu nie tylko ilość, ale i jakość linków. Jeśli z jakiegoś powodu roboty Google nie chcą zaindeksować strony, możemy ręcznie wymusić takie działania poprzez panel Google Search Console. Wystarczy przesłać w panelu administratora dodatkowe informacje o stronie. Pamiętajmy też o tym, aby nie używać technicznych blokad i przekierowań na stronie, np. w pliku robots.txt oraz poprzez użycie atrybutów noindex.

Co sprawdzają roboty Google?

Cały proces weryfikacji stron www przez roboty Google odbywa się automatycznie. To oznacza, że Googlebot podczas swojej obecności na stronie dokładnie sprawdza treści zamieszczone na podstronach, klasyfikuje witrynę oraz wybiera dla niej istotne słowa kluczowe, na które może pojawić się w wynikach wyszukiwania.

Roboty Google sprawdzają przede wszystkim:

  • opisy meta title i description,
  • nagłówki h1, h2, h3,
  • merytorykę treści,
  • optymalizację tekstów pod kątem SEO,
  • atrybuty ALT do zdjęć.

Istotne czynniki rankingowe to także szybkość ładowania strony oraz kompresja obrazów.

Jaka powinna być strona internetowa przyjazna indeksacji przez roboty Google?

Ciężko powiedzieć, jak dobrze zaplanować Crawl Budget, aby zmaksymalizować szansę na efetywną indeksację swojej strony. Rzetelne planowanie strategii działania to podstawa, aby uzyskać wysokie pozycje w Google. Niestety nie możemy kontrolować wysokości budżetu na indeksowanie, dlatego powinniśmy upewnić się, że na stronie:

  • korzystamy z wartościowych adresów URL,
  • dostosowujemy podstrony do aktualnych trendów rynkowych,
  • budujemy strukturę serwisu, która będzie przyjazna dla użytkownika i robotów Google.

Warto też dodać, że witryny, które są bardziej wartościowe dla użytkownika, mogą realnie przyczynić się do zwiększenia popytu na indeksację, czyli zjawisko tzw. crawl demand.

Główne cechy dobrze przygotowanej strony internetowej zgodnie z założeniami crawl budgetu to:

  • jak najlepsza kondycja witryny, czyli krótki czas ładowania i brak błędów w kodzie,
  • rozbudowana struktura linków zewnętrznych i wewnętrznych,
  • przejrzysta struktura strony internetowej,
  • zoptymalizowane szablony i wtyczki,
  • praktyczne i merytoryczne treści,
  • rzetelnie zbudowana mapa strony internetowej.

A zatem, kiedy zadbamy o techniczne kwestie na stronie internetowej oraz ustalimy zasadę działania indeksacji Google, będziemy w stanie dopasować swoje działania tak, aby sprostać oczekiwaniom robotów, które odpowiadają za indeksowanie podstron oraz ustalanie pozycji w Google.

Roboty Google i Crawl Budget – jak to usprawnić?

Zanim zaczniemy działania związane z ustalaniem Crawl Budgetu, powinniśmy sprawdzić, jak w praktyce działają roboty Google. Dzięki temu ograniczymy niepotrzebne wydatki oraz spowodujemy, że strategiczne działania Googlebota będą dla nas korzystne. Czynniki, które generują zbędne koszty podczas indeksacji to: duplikaty na stronie, przekierowania, strony do filtrowania tzw. nawigacja fasetowa, koszyk zakupowy oraz usunięte podstrony.

Na szczęście możemy skutecznie redukować koszty związane z Crawl Budgetem. Wystarczy utrzymywać konkretne strony z dala od robotów Google i nie dopuszczać do indeksowania stron, gdzie jest to całkowicie zbędne. Zobacz kilka sposobów, dzięki którym zredukujesz budżet wykorzystywany na indeksowanie witryny,

  1. Robots.txt

W skrócie, robots.txt to instrukcja dla automatycznych przeglądarek internetowych zwanych botami, odwiedzających stronę. Za jego pomocą definiuje się, które sekcje strony są dostępne dla robotów, a które nie, na przykład z powodu braku wartościowych informacji dla nich. Plik ten umieszcza się w korzeniu domeny.

  1. Linkowanie i atrybuty nofollow

Dodając do linków specjalne atrybuty, masz możliwość kontrolować dostęp robotów do określonych podstron Twojej strony internetowej. Na przykład, zasada rel=”nofollow” informuje Googlebota, których linków powinien unikać. Jeśli chcesz wyłączyć podstronę z indeksacji, wystarczy dodać odpowiedni tag w jej kodzie źródłowym.

  1. Przekierowania i błędy 404

Nieaktualne linki prowadzące do stron z błędem 404 mogą przeszkadzać w działaniu robotów indeksujących. Dlatego istotne jest dbanie o aktualność wszystkich odnośników. Zbyt wiele przekierowań 301 również niekorzystnie wpływa na tzw. budżet na indeksowanie. Im więcej takich przekierowań, tym roboty więcej czasu tracą na przemieszczanie się między stronami witryny.

  1. Mapa strony, czyli sitemap.xml

Stworzenie, aktualizowanie i zgłaszanie mapy strony w Google Search Console znacznie ułatwia indeksowanie kluczowych podstron i nawigację robota po stronie. Dzięki sitemap.xml, Googlebot łatwiej znajduje wszystkie adresy URL w obrębie witryny i dodaje je do swojego indeksu.

Podsumowanie

Aby zapewnić swojej witrynie efektywny budżet na indeksowanie, kluczowe jest ułatwienie Googlebotowi dostępu do domeny oraz nawigacji po niej. Osiąga się to poprzez skuteczną optymalizację, dobrze zorganizowaną strukturę strony, szybkość ładowania, jak również poprzez odpowiednie używanie atrybutów przy linkach i dyrektyw w pliku „robots.txt”. Takie działania są niezwykle istotne, szczególnie w sytuacji, gdy strona internetowa składa się z wielu tysięcy podstron.

Podobne wpisy