Co to jest domian rating?

  • 4 listopada, 2022

Domain Rating to wskaźnik oceny domeny, który bierze pod uwagę ilość oraz jakość linków zewnętrznych, które prowadzą do danej witryny. Wskaźnik ten przyjmuje wartość od 0 do 100, przy czym im wyższy wynik, tym lepsza jest ocena domeny. Domain Rating, w skrócie DR, wprowadziło narzędzie Ahrefs. Warto zaznaczyć, że dokonywana w ten sposób ocena jest subiektywna i podatna na manipulacje. 

Domain Rating definicja

Domain Rating to oryginalny wskaźnik jakości domeny, wykorzystywany przez narzędzie Ahrefs. Pozwala on ocenić ilość i jakość linków, które prowadzą do konkretnej domeny, porównując je przy tym do innych domen obecnych w rejestrze danych. DR przyjmuje postać liczbową, od 0 do 100. Im wskaźnik jest wyższy, tym lepsza jakość stron, które linkują do domeny.

Jak odczytywać wskaźnik DR?

DR 0 nie zawsze oznacza, że strona nie ma żadnych linków. Może wskazywać też na fakt, że posiada ich bardzo niewiele lub że pochodzą one ze stron wątpliwej jakości. Wskaźnik Domain Raiting jest bowiem względny – porównuje profil linków w odniesieniu do stron, które znajdują się w bazie danych narzędzia Ahrefs. Przy okazji warto podkreślić, że miliony witryn posiadają DR na poziome 0-5, a jedynie kilka tysięcy domen może pochwalić się zadowalającym wynikiem DR powyżej 80. Obrazuje to, jak trudno jest podnieść ten wskaźnik dla domeny. Zwłaszcza, że wzrost DR jest logarytmiczny, dlatego im wyższy poziom osiąga, tym trudniej jest wspiąć się o kolejną ocenę wyżej.

Jak podwyższyć wskaźnik DR?

Wysokość wskaźnika Domain Raiting uzależniona jest od takich czynników jak:

  • liczba domen linkujących do danej strony (tylko linki dofollow),
  • wskaźnik Domain Rating domen linkujących do danej strony,
  • liczba wszystkich stron, do których linkuje domena (wskaźnik „rozkłada się” na domeny, do których linkuje i traci swoją wartość).

Wiedząc, co wpływa na wysokość wskaźnika DR, wiemy również, w jaki sposób możemy dążyć do jego podwyższenia. Po pierwsze, należy pamiętać, że linki nofollow nie mają wpływu na podwyższenie Domain Raiting. Po drugie, im więcej linków wychodzi z danej domeny, tym słabszy jej DR. Oznacza to, że moc DR spada wraz ze wzrostem ilości linków wychodzących. Stronie nie pomoże zatem domena z wysokim wskaźnikiem DR, która linkuje do setek czy tysięcy innych witryn. Po trzecie, warto pamiętać, że zasada ta działa także w drugą stronę. Jeśli wskaźnik DR strony linkującej do danej witryny zwiększy się, to wzrośnie również DR wszystkich domen, do których linkuje. 

Czy warto sugerować się wskaźnikiem DR? Czy warto podnosić Domain Raiting?

Wskaźnik Domain Raiting nie zawsze jest miarodajny. Można bowiem łatwo manipulować nim – podwyższając go spamem lub obniżając go poprzez blokowanie działania botów Ahrefs. Pomijając takie przypadki, wskaźnik DR jest jednak czymś, co określa wartość danej strony. Im on wyższy, tym atrakcyjniejsza jest witryna, dlatego warto dążyć do podwyższenia Domain Raiting oraz wybierać domeny z wysokim wskaźnikiem DR do własnego link buildingu