co to jest meta description

Co to jest meta description?

Meta description, inaczej meta opis, to w dużym uproszczeniu podsumowanie zawartości strony. Meta opis składa się z jednego, dwóch zdań, widocznych między innymi w wynikach wyszukiwania Google pod tytułem strony. Głównym celem przygotowywania meta opisów jest zachęcenie użytkownika do wejścia na daną witrynę. 

Meta description – cel tworzenia atrakcyjnych opisów stron

Jak zostało wspomniane, meta opis to streszczenie, podsumowanie zawartości strony, ale również jej reklama. Opis ma przekonywać odbiorcę, że kliknięcie w dany link da mu odpowiedź na poszukiwane zagadnienie. Teoretycznie, meta description nie jest uznawane za czynnik rankingowy w pozycjonowaniu, ale dobrze zoptymalizowany i skuteczny opis zdecydowanie zwiększa współczynnik klikalności, czyli sprawia, że większa liczba internautów wchodzi na daną stronę. Natomiast skutkiem takiego zjawiska będzie uznanie przez roboty Googla, że witryna jest wartościowa, a to już podniesie jej pozycję w rankingu.

Jak tworzy się dobre meta description?

Meta description to bardzo krótki opis, z reguły zawierający maksymalnie do 160 znaków. Nie łatwo jest więc ująć w nim wszystkie ważne informacje. Nie istnieje również gotowy schemat przygotowywania takich opisów. Wiadomo jednak, że meta opis musi zawierać słowo kluczowe, ponieważ Google zaznaczy je w opisie, aby ułatwić poszukiwania użytkownikowi. Najbezpieczniej jest tworzyć opisy o długości 120 znaków, ponieważ taki limit obowiązuje w przypadku przeglądarek na urządzenia mobilne. Jeśli opis będzie dłuższy, wyszukiwarka najprawdopodobniej nie wyświetli go w całości. Poza tym, meta description powinien zawierać tak zwane call to action, czyli wezwanie do działania, zaproszenie. Warto pamiętać, że opis musi pasować do zawartości strony (jeśli będzie inaczej, użytkownik szybko opuści witrynę) i nie może się dublować. Najlepiej dążyć zatem do tego, aby meta description był:

  • krótki i rzeczowy,
  • oryginalny,
  • prosty, zwięzły, jasny w odbiorze,
  • wypełniony słowami kluczowymi (z umiarem) i hasłami o silnym przekazie (np. darmowa dostawa).

Co ważne, w meta opisie nie powinno się używać zbyt wielu znaków specjalnych. Sporną kwestią jest natomiast ujmowanie w nim emoji – z jednej strony przyciągają one uwagę, z drugiej mogą nie zostać wyświetlone przez Google. 

Jak nie pisze się meta opisów?

Podstawowy problem z meta opisami to tworzenie opisów zbyt długich lub zbyt krótkich. Często kłopotliwe okazuje się także wykorzystanie słów kluczowych – jest ich zbyt dużo, jak na tak krótki tekst, są one duplikowane w odmianie czy po prostu powtarzane. Należy mieć na uwadze, że meta opis powinien być też ciekawy, by wyróżniał się wśród konkurencji. A czy każda podstrona powinna mieć swój meta description? Zdecydowanie tak, ponieważ brak takiego opisu będzie skutkował zastąpieniem go przez zlepek słów zebranych ze strony przez Google. Przypadkowy meta description raczej nie zachęci nikogo do odwiedzenia danej witryny.

Podobne wpisy