Co to jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne polega na budowaniu sieci linków w obrębie jednej witryny. Takie linkowanie jest ułatwieniem dla użytkownika, pozwalającym mu sprawniej odnajdywać interesujące go treści. Jednak jego cel to także ułatwienie pracy robotów indeksujących. Linkowanie wewnętrzne jest ważne dla struktury serwisu, ponieważ wpływa na wartość poszczególnych podstron i relacje między nimi.
Jak wygląda linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne jest korzystne dla strony, o ile prowadzi się je prawidłowo. Każdy link powinien zostać oznaczony atrybutem dofollow. Musi mieć też tematyczny anchor i wyglądać naturalnie. Istotna jest również równowaga pomiędzy linkowaniem wewnętrznym a linkowaniem zewnętrznym.
Linkowanie wewnętrzne przyjmuje różne formy. Jedną z nich jest menu główne pozwalające na proste nawigowanie pomiędzy podstronami. Linki mogą pojawiać się także w tekście, jeśli artykuły czy opisy kategorii są tematycznie powiązane z innymi podstronami. Poza tym, linkowaniem wewnętrznym są też:
- sidebary, czyli boczne elementy strony, które prowadzą do innych podstron,
- tagi, pozwalające odnajdywać treści o podobnej tematyce,
- stopki z linkami do podstron, najczęściej kontaktowych czy informacyjnych.
Warto pamiętać przy tym o zasadzie “First Link Count”, czyli ograniczaniu linków prowadzących do konkretnej zakładki na jednej podstronie – kolejne i tak są ignorowane przez wyszukiwarki. Nie należy też stosować zbyt ogólnych anchorów pod dany link, ponieważ korzystniejsze są anchory szczegółowe.
Zalety linkowania wewnętrznego
Odpowiednio wykorzystane linkowanie wewnętrzne ma duży potencjał w odniesieniu do SEO. Najważniejsze korzyści to stworzenie jasnej struktury witryny, a także:
- ułatwienie poruszania się po stronie użytkownikowi,
- ułatwienie odnajdywania treści,
- szybszy proces indeksacji przez roboty,
- mniejszy współczynnik odrzuceń,
- zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych,
- pozytywny wpływ na użyteczność strony,
- pozytywny wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania,
- pozytywny wpływ na pozycję strony w wynikach,
- lepsze wyniki analizowania powiązań pomiędzy podstronami przez algorytmy wyszukiwarek.