Co to jest Anchor?
Anchor to treść linka, inaczej odsyłacz, który przenosi użytkownika na inną stronę internetową. Z reguły wyróżnia się go odmienną kolorystyką, podkreśleniem lub pogrubieniem. Tekst anchora znajduje się w kodzie strony pomiędzy znacznikami <a> i </a>.
Rodzaje anchorów
Istnieje kilka rodzajów anchorów, w tym:
- anchor exact match, czyli ściśle dopasowane słowa kluczowe,
- anchor partial match, czyli wyrazy zawierające część frazy kluczowej,
- brand URL, czyli anchor z nazwą firmy lub marki,
- adres URL, czyli anchor w formie bezpośredniego odnośnika do strony,
- zero match, czyli anchor bez słów kluczowych, na przykład “kliknij tutaj”.
Anchor a SEO
Treść anchora dostarcza informacji na temat strony, na którą kieruje. Ma to zatem ogromne znaczenie dla robotów Google, gdyż pozwala sprawdzić, czy strona na którą kieruje, wyświetla dane dopasowane do zapytania. Anchory są istotne zarówno w linkowaniu wewnętrznym, jak i w całym procesie link buildingu, który wpływa pozytywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki.
Jak dodać anchor w kodzie HTML?
Anchor w kodzie HTML prezentuje się następująco: <a href=”LINK”>tekst anchora</a>. Za atrybutem a href umieszcza się zatem pełny adres URL, a pomiędzy znacznikami umieszcza się właśnie anchor. Oczywiście, w kodzie można umieścić więcej informacji, na przykład:
- informację o kolorze, wielkości i stylu czcionki,
- informację o otwarciu linku w nowej karcie,
- informację o atrybutach, na przykład noreferrer, noopener, nofollow.
Dlaczego anchory są ważne dla pozycjonowania?
Anchory są istotne z punktu widzenia SEO z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, ułatwiają robotom Google’a poruszanie się po stronie i pozwalają im zrozumieć, o czym jest dana witryna, czyli na jakie słowa kluczowe URL ma być pozycjonowana. Po drugie, anchor to też wskazówka i nierzadko zachęta dla samego użytkownika, który na podstawie dobrze wyróżnionego linku wie, czego spodziewać się po kliknięciu w tekst. Celem Google’a jest wyświetlanie najlepszych, najlepiej dopasowanych wyników wyszukiwania, zatem w odpowiedzi na dane słowa kluczowe powinny pojawiać się informacje, które będą satysfakcjonujące dla internauty.