4rtweb

SXO – czym jest i jak oddziałuje na pozycję witryny w Google?

|

Osiągnięcie zamierzonych efektów w działaniach SEO jest możliwe tylko wtedy, kiedy mamy opracowaną szczegółową strategię marketingową. Pamiętajmy o ciągłym analizowaniu bieżących trendów rynkowych, działań konkurencji oraz zmieniających się wytycznych Google odnośnie do ustalania pozycji poszczególnych witryn w wynikach wyszukiwania w przeglądarce. Jakie znaczenie w pozycjonowaniu ma SXO? Co to takiego i jak skutecznie wdrażać zagadnienia związane z SXO na swojej witrynie? Zobacz poniższy poradnik, a bez problemu zaczniesz skutecznie pozycjonować stronę internetową.

Co to jest SXO i dlaczego warto wdrażać takie działania na stronie?

SXO to inaczej Search Experience Optimization to jedna z najlepszych i najefektywniejszych strategii rozwoju w ramach marketingu internetowego. Można powiedzieć, że SXO to połączenie SEO i zagadnień UX. Dzięki temu maksymalizujemy efekty działań pozycjonerskich, poprzez optymalizację doświadczeń użytkowników na stronie internetowej.

Głównym celem wdrożenia SXO jest umożliwienie wyszukiwania przez użytkowników informacji, które są dla nich najistotniejsze. Takie działania przekładają się też na liczne korzyści ze strony robotów Google. Zoptymalizowane witryny są pozycjonowane wyżej i częściej niż strony, na których nie ma wdrożenia SXO.

SXO vs SEO – jakie są różnice?

SXO (Search Experience Optimization) i SEO (Search Engine Optimization) to dwa podejścia do optymalizacji stron internetowych, które mają na celu zwiększenie ich widoczności i użyteczności, ale różnią się pod względem podejścia i celów.

SEO koncentruje się na optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania wyższego rankingu w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest zwiększenie widoczności strony w Google. 

SXO to szersze podejście, które uwzględnia całokształt doświadczenia użytkownika podczas wyszukiwania i korzystania ze strony internetowej. Oprócz aspektów technicznych SEO, SXO koncentruje się również na zapewnieniu przyjemnego i intuicyjnego doświadczenia użytkownika (UX), co obejmuje łatwość nawigacji, szybkość ładowania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych i jakość treści. Celem SXO jest nie tylko przyciągnięcie użytkowników na stronę, ale także zapewnienie im satysfakcjonującego doświadczenia, które zachęci ich do dłuższego pobytu i powrotu.

Wdrożenie SXO na stronie internetowej – o co tu chodzi?

Skoro wiemy już, na czym polega SXO strony internetowej, możemy przystąpić do wdrażania takiej strategii działania w obrębie swojego serwisu. Wyróżniam aż pięć obszarów, które trzeba uwzględnić podczas prowadzenia działań powiązanych z SXO.

  1. Treści na stronie internetowej

Kluczem do osiągnięcia sukcesu w kwestii pozycjonowania stron internetowych jest wprowadzenie wartościowych i przydatnych treści na stronie. Te powinny obejmować nie tylko stronę główną, ale także firmowego bloga czy nawet opisy usług i produktów.

Przygotowane treści powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO, prawidłowo sformatowane oraz przejrzyste. Zalecam stosowanie infografik, tabel i wypunktowań, aby treść była wartościowa i wpływała pozytywnie na użytkowników oraz odbiór strony przez algorytmy Google.

  1. Doświadczenia użytkowników

To, jak użytkownicy postrzegają wygląd strony internetowej, wpływa na poziom konwersji oraz pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Strona zoptymalizowana pod kątem SXO musi myć: prosta, intuicyjna i praktyczna. Zawsze starajmy się dbać o jak najkrótszy czas ładowania podstron, przejrzystość treści oraz badajmy, jakie czynniki powodują, że użytkownicy rezygnują z interakcji. Dzięki temu maksymalizujemy szanse na sukces.

  1. Responsywność strony

Używanie urządzeń mobilnych rośnie z każdym kolejnym dniem, dlatego nieprzystosowanie strony internetowej do ich wymagań może skutkować utratą klientów. Upewnij się, że Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem różnorodnych urządzeń i rozdzielczości ekranów. Dbaj również o łatwy dostęp do Twojej witryny poprzez wyszukiwanie głosowe w Google, na przykład poprzez stosowanie długich fraz kluczowych, lokalnych terminów. Pracuj także nad podniesieniem autorytetu domeny, ponieważ strony z wyższym domain authority częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania głosowego.

  1. Zasięgi

Otwórz Google Analytics i sprawdź kluczowe metryki, takie jak współczynnik odrzuceń, liczba odwiedzanych stron podczas jednej sesji, wskaźniki powracających użytkowników, najczęściej opuszczane strony, czas spędzony na stronie, konwersje itd. Analizując te dane, możesz zidentyfikować potencjalne problemy na Twojej stronie i skupić się na ich rozwiązaniu. 

Wszystkie wymienione działania powinny przyczynić się do lepszych wyników Twojej strony, co jest dowodem na to, że klienci ją cenią. To oznacza, że spędzają na niej więcej czasu, częściej dokonują konwersji, chętniej wracają i promują ją w sieci.

  1. Optymalizacja techniczna

Ostatni czynnik wpływający na efektywność działań prowadzonych w ramach SXO to techniczna optymalizacja serwisu. Chodzi głównie o ustalenie prostych adresów URL, wprowadzenie certyfikatu SSL na stronie oraz przygotowanie przejrzystej mapy strony, która pozytywnie wpłynie na proces indeksacji.

Dbajmy też o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a także strukturę nagłówków i kompresję obrazów. Do tego warto wdrożyć proste, intuicyjne menu nawigacyjne, które przyczyni się do poprawy wrażeń użytkownika i ułatwi nawigację po witrynie.

Dlaczego warto inwestować w działania SXO?

Jest wiele powodów, dla których warto zdecydować się na prowadzenie działań na stronie powiązanych z SXO. Kluczowe jest odpowiednie rozplanowanie interakcji użytkownika na stronie internetowej. Mówimy głównie o takich działaniach, jak: subskrypcja newslettera, zakup produktu, konwersja lub jej brak. Zanim zaczniemy wdrażać działania SXO, musimy odpowiedzieć sobie na pytania:

  1. Kto nie podejmuje reakcji na stronie internetowej i dlaczego?
  2. W jakim celu użytkownik pojawił się na stronie?
  3. Czego szukają potencjalni użytkownicy?

Na naszą witrynę internetową nie zawsze trafiają osoby, których oczekujemy, a co więcej, nie każda z nich decyduje się na dokonanie konwersji. Mimo to, implementacja Search Experience Optimization może znacząco podnieść efektywność w obu tych obszarach. Działania związane z SEO zapewnią, że Twoja strona przyciągnie właściwą grupę docelową. Z kolei aspekt UX w ramach SXO zwiększy prawdopodobieństwo, że odwiedzający pozostaną na Twojej witrynie i finalizują konwersję. Taki sposób postępowania nie tylko wpisuje się w wytyczne Google, ale również umożliwia osiąganie celów biznesowych w bardziej efektywny sposób.

Efekty SXO a oczekiwania Google

Zgodnie z aktualnymi wytycznymi Google strony internetowe powinny być przede wszystkim: przydatne merytorycznie dla użytkownika, przejrzyste oraz zoptymalizowane pod względem technicznym. Głównym celem wdrożenia SXO na stronie internetowej jest ułatwienie wyszukiwania kluczowych informacji przez użytkowników oraz roboty Google.

Google rozróżnia trzy rodzaje kliknięć na stronach www:

  • Krótka wizyta – oznacza ekspresowy powrót do rezultatów wyszukiwania Google po odwiedzeniu strony. Jest to sygnał dla Google, że wyszukiwanie mogło nie spełniać oczekiwań użytkownika.
  • Dłuższa wizyta – sytuacja, gdy klient po kliknięciu spędza więcej czasu na danej stronie. Im dłuższy czas przebywania na niej, tym lepiej.
  • Pogo-sticking – zjawisko, kiedy użytkownik wpisuje frazę w wyszukiwarkę, wchodzi na pierwszą stronę z wyników, lecz szybko ją opuszcza, aby natychmiast przejść do innych stron z listy wyników.

Jak usprawnić działania SXO? Podsumowanie

Usprawnienie działań powiązanych z SXO (SEO i UX) jest możliwe poprzez badanie słów kluczowych, które są istotne w odniesieniu do pozycjonowania stron internetowych. Sprawdzajmy też drogę użytkownika, czyli proces rozpoczynający się od wejścia na stronę aż do finalizacji zakupu, np. w sklepie internetowym. Tylko w ten sposób możemy skutecznie optymalizować swoje działania SXO, raportować efekty i wprowadzać zmiany na stronie, które przyczyniają się do poprawy doznań użytkowników.

Podobne wpisy