4rtweb

Co to jest hreflang?

Atrybut hreflang informuje wyszukiwarki czy przeglądarki o tym, że strona jest dostępna w różnych wersjach językowych dla użytkowników z całego świata. O wielojęzyczności domeny Google może zostać poinformowane na kilka sposobów – nie tylko za pomocą tagu <link> z parametrem hreflang, ale również w mapie strony czy w nagłówku HTTP. 

Jak korzystać z hreflang?

Hreflang jest jednym z głównych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Parametr ten umieszcza się na każdej podstronie, pamiętając o stosowaniu tagów powrotnych. Posiadanie strony w różnych wersjach językowych i korzystanie z atrybutu hreflang pozwala kierować użytkowników na najlepszą dla nich wersję językową strony. Jeśli linków na stronie jest dużo, zaleca się używać parametru hreflang także w mapie strony.

Zasady wdrażania hreflangów

Podczas wdrażania hreflangów do różnych wersji językowych strony, należy pamiętać o tym, że:

  • adresy URL stron muszą zawierać protokoły http lub https, 
  • strona powinna zawierać hreflangi informujące o wszystkich wersjach językowych,
  • hreflang musi wskazywać te same podstrony tylko w innym języku, podstrony nie powinny kierować na stronę główną,
  • poszczególne wersje językowe strony mogą być dostępne pod różnymi domenami czy subdomenami,
  • stosowanie atrybutu hreflang wymaga stosowania również tagów powrotnych – jeśli strona X wskazuje na stronę Y, to strona Y powinna wskazywać na stronę X. W innym wypadku Google ignoruje tag.

Dlaczego warto stosować atrybut hreflang?

Stosowanie atrybutu hreflang prowadzi do tego, że użytkownikowi w wynikach wyszukiwania wyświetla się najlepiej dopasowany wariant wersji językowej danej witryny, wybrany na bazie analizy języka i regionu. To prowadzi z kolei do obniżenia współczynnika odrzuceń i wpływa korzystnie na SEO. Z perspektywy pozycjonowania, stosowanie atrybutu hreflang jest o tyle ważne, że pozwala uniknąć potraktowania stron w różnych wersjach językowych jako duplicate content. Dzięki tagom roboty wyszukiwarki wiedzą, że mają do czynienia z tą samą treścią, ale skierowaną do różnych użytkowników.

Podobne wpisy