4rtweb

Co to jest przyjazny adres URL?

  • 5 kwietnia, 2023

Jak łatwo się domyślić, przyjazny adres URL to taki adres, który jest łatwy do odczytania przez użytkownika. Na podstawie takiego adresu powinno dać się również określić strukturę danej strony. Tworzenie przyjaznych adresów URL jest częścią pozycjonowania. 

Cechy przyjaznego adresu URL

Przyjazny adres URL jest krótki, łatwy do zapamiętania, czytelny dla robotów i dla człowieka. Co ważne, powinien zawierać też słowa kluczowe, na które strona jest pozycjonowana. Należy unikać stosowania w nim słów przystankowych, znaków specjalnych czy diakrytycznych. Przyjazny adres URL nie powinien zawierać też dat czy liczb. Poszczególne wyrazy muszą oddzielać w nim od siebie właściwe łączniki.

Jakie korzyści daje stosowanie przyjaznych adresów URL?

Pierwszą, najbardziej oczywistą korzyścią stosowania przyjaznych adresów URL będzie poprawa doświadczeń użytkownika, który odwiedza stronę. Człowiek odczytujący przyjazny adres nie powinien też uznać strony za spam czy próbę oszustwa. Nieco mniej oczywistą korzyścią ze stosowania takich adresów jest też zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwarki oraz możliwość aktualizacji treści bez konieczności zmiany adresu URL. Czytelny, estetyczny adres jest też korzystniejszy, jeśli chodzi o stosowanie linków zewnętrznych, na przykład w artykułach sponsorowanych.

Czy zawsze warto zmieniać adresy URL?

Każda zmiana w adresie URL oznacza ponowną indeksację. To może doprowadzić do spadku pozycji i widoczności serwisu, a tym samym do strat finansowych. Przed wprowadzeniem zmian w adresach URL – nawet tych na korzyść – warto więc upewnić się, czy takie działanie nie przyniesie więcej szkody niż pożytku. Jeśli więc zmiana ma charakter czysto kosmetyczny, a dotyczy witryny, która istnieje od lat, zwykle lepiej zrezygnować z planowanych poprawek. Należy pamiętać też, że na pozytywne efekty wprowadzonych zmian również trzeba będzie poczekać kilka tygodni, a nawet miesięcy. Jeśli planowane zmiany w adresach URL dotyczą witryny, która ma znikomą widoczność lub dopiero powstaje, to z pewnością warto tworzyć dla niej przyjazne linki i poprawić te nieprzyjazne już zaindeksowane.

od 2016 roku wspieram Klientów w rozwoju ich marek, serwisów internetowych oraz wyników sprzedażowych poprzez działania SEO/SEM.

Jeśli jesteś zainteresowany
moimi usługami,
zostaw kontakt.

4rtweb