co to jest meta robots

Co to jest Meta Robots?

  • 14 grudnia, 2022

Meta robots to tag HTML, który ma przekazywać robotom informację o tym, czy strona powinna być indeksowana, a także jakie treści mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwarki.  Meta tag robots umieszcza się w dokumencie HTML w znaczniku.

Czym jest Meta Robots – przykłady

Meta Robots jest czynnikiem związanym z formą indeksowania strony i jej załączników. Zawiera swego rodzaju instrukcję działania dla robotów Google.  Metatagi znajdują się w kodzie HTML. Nie wpływają na jej wygląd, ale stanowią formę komunikowania się z programami wyszukiwarek. Zawierają więc informacje skierowane do robotów Google i są przez nie respektowane. Dyrektywy rozumiane przez roboty to między innymi:

  • noindex – blokuj indeksowanie podstrony,
  • nofollow – nie podążaj za linkami na stronie,
  • nosnippet – blokuj wyświetlanie w wynikach wyszukiwania danej strony),
  • noarchiwe –  nie przechowuj kopii strony w pamięci podręcznej.

Niektóre działania nie wymagają stosowania dyrektyw. Przykładowo, index – indeksuj stronę – jest dyrektywą domyślną, więc nie trzeba jej podawać. Warto rozróżnić też metatag robots i robots.txt, czyli plik wysokiego poziomu, który zawiera instrukcje dla całej witryny. Podczas, gdy robots.txt może wyłączać z indeksowania całego bloga firmy, metatags robots zablokuje indeksowanie jedynie konkretnej strony, np. jednego wpisu na blogu.

Po co stosuje się Meta Robots?

Blokowanie indeksowania wydaje się mijać z celem, jakim jest pozycjonowanie strony, jednak niekiedy stosowanie metatagów robots jest korzystne. Pracę robotów warto kontrolować między innymi w przypadku, gdy:

  • chcemy ograniczyć dostępność strony, która nie jest przeznaczona dla ogółu,
  • strona nie jest gotowa do opublikowania, ale chcemy przetestować jej wersję beta i udostępnić ją wybranym osobom,
  • chcemy chronić obrazy na stronie przed kopiowaniem.

Poza tym, meta tag robots stosuje się powszechnie do zablokowania indeksacji tych stron, które nie są istotne z punktu widzenia pozycjonowania, np. strony logowania czy duplikatów podstron. 

od 2016 roku wspieram Klientów w rozwoju ich marek, serwisów internetowych oraz wyników sprzedażowych poprzez działania SEO/SEM.

Jeśli jesteś zainteresowany
moimi usługami,
wypełnij i prześlij poniższy brief.

4rtweb