Co to jest Meta Robots?
Meta robots to tag HTML, który ma przekazywać robotom informację o tym, czy strona powinna być indeksowana, a także jakie treści mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwarki. Meta tag robots umieszcza się w dokumencie HTML w znaczniku.
Czym jest Meta Robots – przykłady
Meta Robots jest czynnikiem związanym z formą indeksowania strony i jej załączników. Zawiera swego rodzaju instrukcję działania dla robotów Google. Metatagi znajdują się w kodzie HTML. Nie wpływają na jej wygląd, ale stanowią formę komunikowania się z programami wyszukiwarek. Zawierają więc informacje skierowane do robotów Google i są przez nie respektowane. Dyrektywy rozumiane przez roboty to między innymi:
- noindex – blokuj indeksowanie podstrony,
- nofollow – nie podążaj za linkami na stronie,
- nosnippet – blokuj wyświetlanie w wynikach wyszukiwania danej strony),
- noarchiwe – nie przechowuj kopii strony w pamięci podręcznej.
Niektóre działania nie wymagają stosowania dyrektyw. Przykładowo, index – indeksuj stronę – jest dyrektywą domyślną, więc nie trzeba jej podawać. Warto rozróżnić też metatag robots i robots.txt, czyli plik wysokiego poziomu, który zawiera instrukcje dla całej witryny. Podczas, gdy robots.txt może wyłączać z indeksowania całego bloga firmy, metatags robots zablokuje indeksowanie jedynie konkretnej strony, np. jednego wpisu na blogu.
Po co stosuje się Meta Robots?
Blokowanie indeksowania wydaje się mijać z celem, jakim jest pozycjonowanie strony, jednak niekiedy stosowanie metatagów robots jest korzystne. Pracę robotów warto kontrolować między innymi w przypadku, gdy:
- chcemy ograniczyć dostępność strony, która nie jest przeznaczona dla ogółu,
- strona nie jest gotowa do opublikowania, ale chcemy przetestować jej wersję beta i udostępnić ją wybranym osobom,
- chcemy chronić obrazy na stronie przed kopiowaniem.
Poza tym, meta tag robots stosuje się powszechnie do zablokowania indeksacji tych stron, które nie są istotne z punktu widzenia pozycjonowania, np. strony logowania czy duplikatów podstron.