Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko polegające na tym, że w wynikach wyszukiwania na jedno słowo kluczowe lub grupę fraz kluczowych wyświetlają się naprzemiennie dwie lub więcej podstron tego samego serwisu. Witryny rywalizują więc o lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, a to może sprawić, że ich miejsce w rankingu zostanie obniżone.
Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?
Kanibalizację słów kluczowych można rozpoznać po częstych zmianach adresu URL w wynikach wyszukiwarki. Kiedy dwie konkurencyjne strony często zamieniają się miejscami w rankingu, może to doprowadzić do sytuacji, w której żadna z nich nie osiągnie wysokiej pozycji w wynikach. Kanibalizację najłatwiej wykryć za pomocą monitoringu słów kluczowych. Wychwyci on rywalizację różnych adresów podstron w jednym serwisie na to samo słowo kluczowe. Kanibalizację można wykryć też za pomocą takich narzędzi, jak Senuto, Google Search Console czy Ahrefs.
Dlaczego kanibalizacja słów kluczowych jest szkodliwa?
Skutkiem kanibalizacji słów kluczowych może być obniżenie pozycji strony w rankingu. Jest to szczególnie problematyczne, kiedy wyżej w wynikach wyszukiwania wyświetla się ta strona, która przynosi niższy zysk lub nie przynosi go wcale. Nie jest to jedyny negatywny skutek kanibalizacji. Takie zjawisko w sposób ogólny wpływa szkodliwie na pozycjonowanie strony. Po wyeliminowaniu problemu kanibalizacji można liczyć na poprawę pozycji w SERP dla danego słowa kluczowego.
Przyczyny kanibalizacji słów kluczowych
Do kanibalizacji słów kluczowych dochodzi w momencie zaindeksowania kilku stron o tej samej lub bardzo podobnej tematyce. Przyczyną problemu może być także:
- brak stosownych meta tagów,
- brak adresów kanonicznych,
- tworzenie nowych podstron o zbliżonej treści,
- tworzenie podobnych kategorii produktowych,
- wykorzystywanie tego samego anchora przy linkowaniu różnych podstron,
- obszerne rozbudowywanie stron dotyczących wąskiego zakresu tematycznego.
Aby uniknąć lub wyeliminować zjawisko kanibalizacji słów kluczowych należy zatem:
- stosować tag kanoniczny “canonical”, czyli wskazywać, które strony są unikalne, a które Google powinno traktować jako duplikaty,
- blokować indeksowanie duplikatów poprzez wyindeksowanie konkretnych adresów,
- przeorganizować stronę, czyli pozycjonować najważniejszą podstronę na dane słowo kluczowe,
- stosować przekierowania 301 w przypadku usunięcia strony powodującej kanibalizację,
- usuwać zduplikowane treści lub łączyć je,
- stosować linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.