Co to jest słowo kluczowe?
Słowo kluczowe lub słowa kluczowe to frazy wpisywane i wyszukiwane w przeglądarkach internetowych. Dzielimy je na słowa główne i słowa długiego ogona – z angielskiego head keywords i long tail. Słowa kluczowe mają ogromne znaczenie w odniesieniu do pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania przez użytkowników.
Słowo kluczowe – definicja
Uniwersalna definicja słowa kluczowego to ciąg znaków, który wpisują użytkownicy w wyszukiwarce internetowej. Może to być pojedyncze słowo lub grupa wyrazów. Słowo, inaczej fraza kluczowa, to podstawa SEO. Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym możliwe jest dobre pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Wyróżniamy następujące rodzaje słów kluczowych:
- ogólne, odnoszące się do szerokiego zakresu pojęć – buty
- szczegółowe, odnoszące się do pojęć precyzyjnie – buty sportowe
- brandowe, czyli odnoszące się do nazwy firmy – buty sportowe Nike
- lokalne, czyli z określeniem miejsca/regionu – buty w Warszawskim sklepie
- długiego ogona (niszowe), złożone z wielu wyrazów opisujących jedno pojęcie – polecane buty sportowe do ćwiczeń w domu
Słowo kluczowe główne a long tail
Na szczególne rozróżnienie zasługują słowa kluczowe główne i zbudowane na ich podstawie frazy długiego ogona. Przykładowo, dla hasła „marynarka”, long tail może brzmieć „marynarka dwurzędowa męska”. Choć główne słowo kluczowe jest bardziej ogólne i częściej wpisywane w wyszukiwarkę, to okazuje się również trudniejsze w odniesieniu do pozycjonowania. Łatwiej jest natomiast pozycjonować stronę na frazę długiego ogona, gdyż nie jest ona tak konkurencyjna. Jednocześnie, mniejsza popularność oznacza, że użytkownicy wyszukują ją rzadziej.
Jak dobrać słowo kluczowe?
Aby móc pozycjonować swoją stronę na dane słowo kluczowe, należy ustalić, jakie frazy będą odpowiednie dla danej witryny. Pomóc w tym mogą różne płatne i bezpłatne narzędzia. Do wyboru mamy takie opcje, jak Google Search Console, Semstorm, SERP Analyzer, Keyword Surfer i wiele innych. Do ustalenia słów kluczowych można wykorzystać także wyszukiwarkę, zwracając uwagę na jej automatyczne podpowiedzi podczas wpisywania frazy w okienko.
Kiedy należy wykonywać analizę słów kluczowych?
Internet ciągle się zmienia, dlatego nie wystarczy wykonać jednej analizy słów kluczowych na etapie tworzenia strony internetowej. Takie analizy należy wykonywać regularnie, między innymi w takich sytuacjach jak:
- opracowywanie strategii pozycjonowania,
- cykliczne monitorowanie wyników pozycjonowania,
- dodawanie nowych usług/produktów/kategorii,
- tworzenie treści na stronę, blog firmowy lub do artykułów sponsorowanych.
Warto pamiętać też, aby fraz kluczowych nie używać ślepo, lecz w oparciu o trendy i sezonowość wyników wyszukiwania.