Co to jest content marketing?
Content marketing polega na tworzeniu i dystrybucji treści atrakcyjnych oraz dobrze zoptymalizowanych, które zainteresują określoną grupę odbiorców i nakłonią ją do podjęcia konkretnych działań, na przykład do zakupu produktu.
Cele content marketingu
Podczas gdy tradycyjne formy reklamy skupiają się wyłącznie na pozyskiwaniu klienta i osiąganiu zysków, dobrze opracowana strategia content marketingu ma za zadanie zbudować długotrwałą, silną relację firmy z potencjalnymi klientami. Za sprawą wartościowych treści (contentu) marka buduje swój pozytywny wizerunek, zyskuje zaufanie konsumentów i sprawia, że ci przywiązują się do jej oferty.
Główne cele content marketingu to zatem:
- przyciąganie uwagi potencjalnych klientów,
- zdobywanie zaufania klientów,
- budowanie pozytywnego wizerunku,
- budowanie świadomości marki.
Z kolei głównym narzędziem content marketingu jest tworzenie i publikowanie atrakcyjnej treści – zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i algorytmu Google.
Content marketing w praktyce
Content marketing realizowany jest na różne sposoby, w różnych formach – zarówno tekstowych, jak i graficznych. Najlepiej znane formy content marketingu to:
- poradniki,
- artykuły specjalistyczne,
- podcasty,
- infografiki,
- webinaria.
Z kolei najpopularniejszymi kanałami przekazu treści w ramach content marketingu są media społecznościowe, kanały na YouTube, blogi branżowe oraz tematyczne strony internetowe.
Content marketing a SEO
Marketing treści nieodłącznie wiąże się z SEO, ponieważ wysokiej jakości, oryginalne teksty to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w algorytmie wyszukiwarki Google. Tworząc unikalny, wartościowy content, firma dba o widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwarki. Kluczem do sukcesu jest więc opracowanie właściwej strategii content marketingowej, optymalizacja treści pod kątem SEO, tworzenie tekstów merytorycznych i unikalnych, a także stosowanie wewnętrznego linkowania, czyli wewnętrznej dystrybucji treści.
Content marketing a marketing wirusowy
Content marketing działa na zasadach podobnych do marketingu wirusowego. Marketing wirusowy sprowadza się do działań, które zachęcają odbiorców do przekazywania sobie informacji o marce czy produkcie. Jego skuteczność jest wysoka, ponieważ wykorzystuje potencjał rekomendacji. Content marketing jest przy tym nieco łagodniejszą formą marketingu wirusowego, ponieważ skłania do korzystania z oferty firmy i polecania jej innym poprzez publikowanie wartościowych treści, a nie poprzez bezpośrednie rekomendacje.