4rtweb

Marketing internetowy – co to takiego i na czym polega?

  • 12 października, 2023

W dzisiejszych czasach wielu specjalistów zajmuje się marketingiem internetowym. Niemniej jednak skuteczność prowadzonych działań jest uzależniona od indywidualnych umiejętności eksperta, a także wykorzystywanych metod działania. Kluczem do sukcesu w marketingu online jest realizacja działań reklamowych tak, aby trafić idealnie w potrzeby wybranych grup odbiorców. Chcesz dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest marketing internetowy i jakie działania obejmuje? Zobacz ten poradnik, a zdobędziesz wszystkie niezbędne informacje.

Marketing a marketing online – co to takiego?

Zagadnienie marketingu można wyjaśnić w prosty sposób. To pewne procesy społeczne, które umożliwiają bezpośrednią i swobodną wymianę informacji. Dzięki działaniom marketingu internetowego docieramy do szerszych grup odbiorców, zwiększając jednocześnie sprzedaż produktów i usług z jednoczesnym wzrostem widoczności marki na rynku – krajowym czy nawet międzynarodowym.

Jeśli chodzi o działania prowadzone online, wtedy marketing możemy nazwać grupą czynności, które są prowadzone w celu poprawy widoczności marki, a także utrwaleniu więzi między przedsiębiorstwem a potencjalnymi klientami. 

Marketing internetowy opiera się przede wszystkim na dobrze opracowanej strategii działania. To podstawa, aby prowadzone działania mogły przynosić długofalowe efekty z korzyścią dla przedsiębiorstwa. Głównym celem marketingu internetowego jest zwiększenie rozpoznawalności marki, poprawa konwersji na stronie oraz umocnienie pozycji firmy jako sprzedawcy godnego zaufania.

Zadania marketingu internetowego

Prowadzenie działań w ramach marketingu online obejmuje takie czynności, jak:

  • komunikowanie się z odbiorcami na wybranym rynku – lokalnym, ogólnokrajowym lub międzynarodowym,
  • przygotowywanie strategii, które umożliwiają wprowadzenie produktu na rynek wraz z oszacowaniem cen oraz metod promocji, a także dystrybucji towaru,
  • weryfikowanie poziomu sprzedaży, aby oszacować skuteczność prowadzonych kampanii w ramach marketingu internetowego.

Ogólnie rzecz biorąc, głównym celem marketingu internetowego jest opracowanie strategii tak, aby była dopasowana do potrzeb potencjalnych grup odbiorców. Prowadzone kampanie reklamowe powinny być przygotowane w ten sposób, aby przekładały się na podniesienie poziomu sprzedaży towarów, usług oraz umocnienie pozycji firmy na rynku.

Jakie działania można podejmować w ramach marketingu internetowego?

Prowadzenie działań zgodnie z opracowaną strategią marketingową wcale nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności nie jesteśmy w stanie na własną rękę przygotować dobrze działającej kampanii reklamowej. Marketing online to zespół złożonych czynności, które przyczyniają się do poprawy widoczności marki oraz zwiększenia sprzedaży. Najpopularniejsze działania prowadzone w ramach strategii reklamy internetowej to:

  • Pozycjonowanie stron internetowych i SEO.
  • Reklamy Google Ads i Facebook Ads.
  • Remarketing.
  • Malingi.
  • Marketing wirusowy.
  • Content marketing.
  • Współpraca z influencerami.
  • Prowadzenie profili firmowych w social media.

Aby działania marketingu internetowego były skuteczne, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim kilka kanałów dystrybucji reklamy. W przeciwnym razie dotarcie do poszczególnych grup odbiorców tak, aby uskutecznić sprzedaż nie będzie możliwe. Wybierając jeden lub dwa kanały dystrybucji, ograniczamy sobie możliwości pozyskania potencjalnych klientów. Oczywiście im więcej kanałów reklamy wykorzystujemy, tym wyższe koszty prowadzonych działań. To jednak przekłada się na uskutecznienie sprzedaży, a więc i zyski dla przedsiębiorstwa.

Czy warto korzystać z marketingu internetowgo?

Działania realizowanie w ramach marketingu internetowego to w dzisiejszych czasach standard. Firmy, które nie są widoczne w sieci, praktycznie nie istnieją dla potencjalnego klienta. To przykra prawda, gdyż prowadzenie wyłącznie działań tradycyjnych w ramach reklamy drukowanej nie przynosi żadnych wymiernych korzyści dla przedsiębiorstwa.

Musimy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy marketing internetowy ma sens? Zdecydowanie tak, ale wymaga posiadania niezbędnej wiedzy, umiejętności oraz narzędzi, aby działania reklamowe były prowadzone skutecznie.

Choć na rynku coraz popularniejsze są techniki, które dają dość szybkie efekty w ramach marketingu internetowego, to jednak lepiej inwestować w długofalowe działania, które przełożą się na wieloletnie zyski firmy. Mowa tu o takich czynnościach, jak: pozycjonowanie SEO, kampanie w social mediach oraz współpraca z influencerami.

Najważniejsze korzyści wynikające z wykorzystania marketingu internetowego w promocji marki to:

  • pozyskanie wielu klientów z różnych grup odbiorców,
  • pełna personalizacja przekazu marketingowego,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • możliwość analizy prowadzonych działań marketingowych i wyciągania wniosków,
  • nawiązywanie bliższych interakcji z odbiorcami,
  • zwiększanie zasięgów marki.

Co więcej, w ramach marketingu internetowego można w pełni zoptymalizować koszty prowadzonych kampanii reklamowych. Jak? Głównie poprzez dopasowanie prowadzonych działań i form dystrybucji reklamy do ustalonych grup odbiorców.

Jak prowadzić działania w ramach marketingu internetowego?

Chcesz dowiedzieć się, jak zacząć budować pozytywny wizerunek marki i zwiększyć poziom sprzedaży produktów w swoim sklepie internetowym? Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek, a prowadzone działania reklamowe mogą przynieść naprawdę wiele korzyści dla Twojego biznesu. Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak planować i prowadzić skuteczne działania w ramach marketingu internetowego:

  1. Zacznij od planowania. Dobrze przygotowana strategia marketingu internetowego to podstawa, aby kolejne czynności były realizowane zgodnie z założeniami i mogły realnie przełożyć się na sukces przedsiębiorstwa. Kluczowe czynniki, które trzeba uwzględnić w strategii marketingu online to:
    1. cele, wizja i misja firmy,
    2. grupy odbiorców,
    3. kanały dystrybucji,
    4. czas prowadzonych działań reklamowych,
    5. budżet.
  2. Po stworzeniu dokładnego planu musisz zacząć przygotowywać materiały marketingowe, które będą udostępniane, np. podczas kampanii reklamowych. Warto w tym przypadku skorzystać z pomocy grafika komputerowego lub copywritera.
  3. Następnie analizuj wyniki prowadzonych działań marketingowych w internecie. Poczekaj tydzień, dwa lub nawet miesiąc i dokonaj weryfikacji skuteczności prowadzonych działań. W ten sposób ocenisz czy zaplanowana strategia realnie przekłada się na zyski dla Twojego przedsiębiorstwa.
  4. W razie problemów staraj się zmieniać strategię i wdrażać nowe działania, które pomogą Ci pozyskać dodatkowych klientów i umocnić pozycję marki.

Samodzielne prowadzenie kampanii w ramach marketingu internetowego bywa problematyczne, chociażby ze względu na brak obszernej wiedzy z tego zakresu. W dzisiejszych czasach konkurencja w sieci jest ogromna, dlatego liczy się skuteczność, szybkość działania oraz rzetelnie zaplanowana strategia. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja firma zyska na marketingu internetowym, koniecznie nawiąż współpracę z wykwalifikowanymi ekspertami.

Online marketing – czy to w ogóle ma sens? Podsumowanie

Marketing internetowy ma sens tylko wtedy, kiedy prowadzone działania są dobrze zaplanowane. Uruchamianie, np. kampanii Google Ads bez wcześniejszego planu i ustalenia grup odbiorców nie ma żadnego sensu. To przepalony budżet reklamowy, który nie wniesie kompletnie niczego do zysków firmowych.

Kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa jest: planowanie, wdrażanie, analizowanie i remarketing. Podstawowym narzędziem analitycznym może być konsola Google Analytics lub inne narzędzia, np. do sprawdzania widoczności strony internetowej firmy w wyszukiwarce Google.

Podsumowując: w celu stworzenia naprawdę skutecznej reklamy w ramach marketingu internetowego warto nawiązać współpracę z rzetelną agencją. To jedyny dobry sposób, który umożliwi Ci na osiągnięcie zadowalających efektów bez ryzyka przepalania firmowego budżetu.

od 2016 roku wspieram Klientów w rozwoju ich marek, serwisów internetowych oraz wyników sprzedażowych poprzez działania SEO/SEM.

Jeśli jesteś zainteresowany
moimi usługami,
wypełnij i prześlij poniższy brief.

4rtweb