Jak reklamować firmę budowlaną?
Reklamowanie firmy budowlanej nie jest prostym zadaniem. Wielu konsumentów nie ufa bowiem przedsiębiorcom z tej branży, a promocji nie pomaga też fakt, że konsumenci wstrzymują się obecnie z planowaniem tak dużych inwestycji z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną. Jak więc skutecznie pozyskać klienta i reklamować firmę budowlaną w internecie?
Reklama w branży budowlanej a wyzwania
Zanim przejdziemy do konkretnych sposobów reklamowania firmy budowlanej w internecie, warto przedstawić krótko sytuację, w jakiej większość przedsiębiorców z tej branży znajduje się już na starcie. Pierwszym problemem jest najczęściej sezonowość branży, czyli przestój w okresie zimowym, kiedy pewnych prac budowlanych wykonywać nie można. Kolejna istotna kwestia to konieczność współpracy ze specjalistami do spraw content marketingu – mało kto ma bowiem specjalistyczną wiedzę z tej dziedziny. Ostatnia ważna sprawa to konieczność aktywnego pozyskiwania opinii od zadowolonych klientów oraz zmagania się z uprzedzeniami konsumentów, którzy nie ufają firmom budowlanym.
Biorąc pod uwagę te aspekty promocji w branży budowlanej, możemy stwierdzić, że jednym z najważniejszych czynników wpływających na możliwość odniesienia sukcesu na rynku, będzie pozyskiwanie pozytywnych recenzji klientów, którzy skorzystali z usług firmy. Jak więc przystąpić do promocji w internecie?
Strona internetowa firmy budowlanej
Strona internetowa jest ważna dla każdego biznesu, który chce promować się w sieci. Jeśli witryna już istnieje, należy przeprowadzić dla niej audyt SEO i dokonać analizy konkurencji. Takie działania pozwolą sprawdzić, jaki ruch generuje strona, na jakiej pozycji wyświetla się w wynikach wyszukiwania, czy na stronie występują błędy techniczne, czy witryna wymaga optymalizacji, i tak dalej. Jeżeli zaś firma strony internetowej jeszcze nie posiada, należy stworzyć taką witrynę od początku, zgodnie z zasadami optymalizacji SEO.
Aby witryna zaistniała w wyszukiwarce i wyświetlała się wysoko w jej wynikach, konieczna jest analiza słów kluczowych, na których oparta będzie strategia SEO danej strony. Witrynę można pozycjonować na frazy ogólne i frazy bardziej szczegółowe, z tak zwanym długim ogonem. Wybrane frazy umieszcza się następnie na stronie głównej, na podstronach, a także na blogu firmowym. Wszystko to ma na celu wygenerowanie wartościowego ruchu, który doprowadzi do konwersji, na przykład podjęcia kontaktu z firmą.
Marketing treści w branży budowlanej
W branży budowlanej bardzo ważny jest marketing treści, czyli między innymi wpisy blogowe czy opisy rozwiązań technicznych. Wartościowe treści na stronie pozwalają:
- zbudować wizerunek eksperta,
- przyciągnąć użytkowników szukających odpowiedzi na konkretne zagadnienia,
- poprawić świadomość marki wśród potencjalnych klientów,
- zwiększyć szanse na uzyskanie wartościowych linków zewnętrznych (z innych witryn).
Marketing treści dla firmy budowlanej powinien wspierać konsumenta na jego ścieżce zakupowej, dostarczając mu rzetelnych informacji i naprawdę pomocnych porad. Poradniki oparte na merytorycznej wiedzy pozwalają uzyskać zaufanie klientów, a także przyciągają użytkowników i zachęcają ich do odwiedzania witryny. Natomiast im więcej ruchu na stronie, tym większa szansa na konwersję.
Strona internetowa firmy budowlanej a optymalizacja techniczna
W przypadku stron firmowych liczy się nie tylko treść atrakcyjna dla czytelników, ale też sposób działania strony – istotny również z punktu widzenia robotów Google. Zatem w ramach optymalizacji technicznej witryny należy zadbać o:
- eliminację duplikacji treści,
- optymalizację adresów URL, title czy description,
- wdrożenie mapy strony,
- wdrożenie linkowania wewnętrznego,
- wdrożenie przekierowań,
- poprawę czasu ładowania strony,
- optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych.
Profesjonalna strona internetowa powinna działać szybko, prezentować się estetycznie i być intuicyjna dla użytkowników, ponieważ dzięki temu będzie też efektywniej indeksowana przez roboty wyszukiwarki.
Firma budowlana a pozycjonowanie lokalne
W przypadku promocji firm budowlanych bardzo ważne będzie pozycjonowanie lokalne, ponieważ potencjalny klient nigdy nie wpisuje w wyszukiwarkę hasła “firma budowlana”, lecz “firma budowlana + nazwa miasta”. W ramach pozycjonowania lokalnego należy:
- zoptymalizować stronę z zastosowaniem fraz długiego ogona z określeniem regionu, w obrębie którego działa firma,
- założyć profil firmy w Google Maps (wizytówka Google Moja Firma), podając w nim między innymi adres firmy, dane kontaktowe, opis działalności, itd.
- dodać na stronie sekcję z danymi kontaktowymi,
- pozyskiwać linki zewnętrzne z lokalnych podstron,
- dodawać dane kontaktowe firmy w różnych miejscach, np. na portalach ogłoszeniowych,
Linki zewnętrzne prowadzące do strony są bardzo istotne dla pozycjonowania lokalnego, a można uzyskać je z katalogów firm i innych stron o wysokiej pozycji w Google.
Google Ads i remarketing
Firmę budowlaną można promować także za pomocą płatnej kampanii Google Ads, która obejmuje reklamę w wyszukiwarce (promowane wyniki wyszukiwania), a także banery reklamowe, reklamy wideo czy remarketing. Kampania Google Ads powinna zostać opracowana z myślą o potencjalnych klientach, wykorzystując przy tym odpowiednie słowa kluczowe. Dobrze jeśli pojawia się w niej tak zwane CTA, czyli wezwanie do działania i informacje ważne dla konsumenta. Skuteczność takiej reklamy może zwiększyć kampania remarketingowa, oparta o listę odbiorców, którzy odwiedzili stronę, ale nie dokonali konwersji, czyli nie podjęli żadnych działań. Remarketing polega na wyświetlaniu reklam prowadzących do strony osobom, które już miały styczność z witryną. Najlepiej jeśli prowadzą one bezpośrednio do formularza kontaktowego, ułatwiając konwersję.
Firma budowlana w mediach społecznościowych
W mediach społecznościowych, jak Facebook czy Instagram, firma budowlana może reklamować się za pośrednictwem własnego, aktywnego profilu lub płatnej kampani – dotyczy Facebook Ads. Zaletą takiej reklamy jest możliwość dotarcia do konsumenta, który faktycznie może być zainteresowany skorzystaniem z usług firmy budowlanej, czyli do osób:
- w średnim wieku,
- zamieszkujących określony region,
- po ślubie czy po zakupie działki, i tak dalej.
W mediach społecznościowych firma budowlana może reklamować się za pomocą wideo i zdjęć. Portale tego typu pozwalają również – podobnie jak wizytówka Google Moja Firma – gromadzić opinie użytkowników, czyli byłych klientów firmy, które stanowią dla niej najlepszą formę reklamy. Poza tym, dzięki mediom społecznościowym firma może być blisko konsumentów, budować z nimi trwałe relacje i szybko reagować nie tylko na pytania, ale również na niepochlebne opinie.