Jak reklamować firmę cateringową?
Firmy cateringowe, jak każdy inny biznes z branży gastronomicznej, mają za sobą kilka trudnych lat pandemii, którą przetrwali tylko najsilniejsi. Chcąc utrzymać się na rynku, przedsiębiorcy muszą szybko adaptować się do nowych warunków, a te znacząco zmieniły się ze względu na realia, które towarzyszyły konsumentom w trakcie obowiązujących restrykcji. Co warto wziąć pod uwagę, planując skuteczną dzisiaj strategię marketingową? Jak reklamować firmę cateringową w sieci i poza nią? Sprawdź!
Jak zmieniła się branża gastronomiczna po pandemii?
Lockdown towarzyszący pandemii zmienił nawyki klientów, a tym samym całą branżę gastronomiczną. Konsumenci zaczęli częściej zamawiać jedzenie na wynos, z dowozem i taki trend utrzymuje się również współcześnie. Oznacza to, że bardzo niewielkie szanse na utrzymanie się na rynku ma taka firma cateringowa, która nie gwarantuje klientom sprawnych, szybkich dowozów i możliwości składania zamówień online. Popularność zyskało też inne rozwiązanie – mianowicie przyjazd po odbiór zamówienia, co usprawnia cały proces dostawy.
Współczesny klient nie boi się zamawiać i opłacać zamówień przez internet. Nie ma też cierpliwości – jeśli nie dodzwoni się do firmy za pierwszym razem, prawdopodobnie zrezygnuje z jej usług. Co więcej, konsument stał się dzisiaj konsumentem bardziej uważnym. Zwraca więc uwagę nie tylko na smak jedzenia czy jego wygląd, ale również na pochodzenie składników i politykę firmy – czy jest proekologiczna i prospołeczna.
Ponieważ pandemia zmusiła wiele stacjonarnych restauracji do zamknięcia biznesu, konkurencja wśród firm cateringowych oferujących jedzenie z dowozem wzrosła. Wskazane jest zatem wprowadzanie do oferty dodatkowych opcji, takich jak drive thru czy drive in. Standardem powinno być natomiast umożliwienie klientom płatności kartą przy dowozie. Dla firmy cateringowej korzystne może okazać się także wprowadzenie możliwości składania zamówień nie tylko na stronie internetowej, ale również za pomocą aplikacji.
Jak reklamować firmę cateringową “w realu”?
Poza siecią, firma cateringowa może docierać do nowych klientów i dbać o przywiązanie do swojej oferty tych stałych na wiele sposobów. Sprawdzone rozwiązania to między innymi ulotki i plakaty, które mogą pojawić się przy zatłoczonej drodze czy w skrzynkach na listy. Skutecznym sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku firmy jest też dbanie o detale, jak opakowania z napisem “miłego dnia”. Reklamą dla firmy cateringowej będzie też dobrze oznakowany pojazd dowożący żywność oraz odpowiednio zaprojektowany gadżet reklamowy, który można podarować składającym zamówienie.
Jak reklamować firmę cateringową online?
Reklamę firmy cateringowej w sieci można podzielić na:
- sprawnie działającą, atrakcyjną stronę www z dobrym pozycjonowaniem,
- wizytówkę w Google Moja Firma (Google Maps),
- aktywne profile w Social Mediach,
- płatną reklamę w Google i na Facebooku.
Reklama firmy cateringowej musi przebić się przez informacyjny szum, aby trafić do klienta. Oznacza to, że sukces osiągną jedynie te przedsiębiorstwa, które naprawdę dobrze zaplanują swoją kampanię reklamową. Podstawą będzie zatem:
Witryna www – przyjazna dla użytkownika, a przy tym stworzona zgodnie z zasadami SEO, skupiona na pozycjonowaniu lokalnym. Na stronie firmy cateringowej muszą znaleźć się informacje kontaktowe, aktualne menu, godziny dowozu, zasięg dowozu, a także zdjęcia serwowanych potraw, posiadane certyfikaty, odznaczenia, nagrody.
W ramach pozycjonowania, czyli dążenia do wyświetlania strony wysoko w wynikach wyszukiwania, na stronie należy publikować treści zawierające odpowiednio dobrane słowa kluczowe (mogą pojawić się przy opisie oferty, ale też na blogu firmowym), pozyskiwać linki zewnętrzne prowadzące do witryny i dbać o to, by strona działała sprawnie – szybko się ładowała, była dopasowana do urządzeń mobilnych, nie zawierała błędów technicznych.
Wizytówka Google – profil Google Moja Firma – pozwala dodać lokalizację firmy do Map Google, co ma ogromne znaczenie dla pozyskiwania klientów z danego regionu. Wizytówka może zawierać: menu, godziny pracy, zdjęcia, a także opinie klientów, które są bardzo istotne w branży gastronomicznej.
Social media – firma cateringowa powinna istnieć na Instagramie i na Facebooku. Może pojawić się też na YouTubie (publikować nagrania z gotowania na żywo itp.). Profil w mediach społecznościowych musi być przy tym aktywny, co oznacza, że konieczne jest regularne publikowanie na nim postów i pozostawanie w stałym kontakcie z odbiorcami – reagowanie na komentarze, odpisywanie na wiadomości. Za sprawą social mediów marka buduje swój wizerunek, czyli dba o pozyskanie stałych, lojalnych klientów, jak również dociera do klientów nowych.
Reklama płatna – Google Ads i Facebook Ads – obok reklamy praktycznie bezpłatnej, wymagającej jednak wkładu pracy i czasu, firma cateringowa może postawić też na reklamę płatną, czyli kampanię reklamową na Facebooku lub w wyszukiwarce Google oraz na stronach powiązanych. Ta ostatnia przyjmuje przede wszystkim formę sponsorowanych wyników wyszukiwania, które wyświetlają się użytkownikowi w górnej części listy. Zaletą takiej formy reklamy jest szybkość uzyskiwanych z jej pomocą efektów, natomiast wadą budżet, jaki trzeba na nią przeznaczyć.
Promowanie firmy cateringowej za pomocą wszystkich wymienionych metod pozwala zwiększyć świadomość marki i budować jej pozytywny wizerunek, dlatego wszystkie te rozwiązania warto stosować równolegle, najlepiej z pomocą specjalistów.