Jak prowadzić bloga? Kompleksowy poradnik dla twórców
Planujesz założyć firmowego bloga? Zastanawiasz się, czy to w ogóle ma sens i czy firmowy blog niesie jakiekolwiek korzyści z marketingowego punktu widzenia? Zdecydowanie tak, choć blogowanie w obrębie firmowej strony internetowej to raczej kwestia indywidualna. Publikowanie tekstów na firmowym blogu może jednak przyczynić się do wzrostu widoczności serwisu w wyszukiwarce Google, a także ułatwia tworzenie przejrzystej struktury linkowania wewnętrznego na stronie. Zobacz nasz poradnik i dowiedz się, jak założyć i skutecznie prowadzić firmowego bloga.
Tworzenie firmowego bloga – czy warto to robić?
Jest wiele powodów, dla których warto zdecydować się na pisanie firmowego bloga. To przede wszystkim szansa na uatrakcyjnienie firmowej strony, ale pod warunkiem, że na blogu znajdzie się wartościowy i przydatny dla czytelnika content. Kilka powodów, dla których warto pisać bloga na domenie swojego przedsiębiorstwa to:
- budowanie pozytywnego wizerunki marki na rynku,
- możliwość wypromowania firmy jako autorytetu dla potencjalnych odbiorców,
- umocnienie pozycji witryny internetowej w wyszukiwarce Google,
- przyciągnięcie większego grona potencjalnych klientów zainteresowanych ofertą marki,
- uskutecznienie prowadzonych działań SEO – tutaj należy pamiętać, że blog powinien być prowadzony na tej samej domenie, co główna strona internetowa firmy. Przeniesienie bloga na subdomenę wymaga dodatkowego działania w ramach pozycjonowania – tu będzie konieczne pozycjonowanie bloga oraz strony internetowej z osobna.
Pamiętaj też, aby treści zawarte na firmowym blogu miały wartość merytoryczną, były przydatne dla czytelnika i zawierały prosty przekaz. Oczywiście działania SEO, wprowadzanie słów kluczowych i linkowanie wewnętrzne jest ważne, aczkolwiek nie można w tym wszystkim pomijać czynnika ludzkiego.
Prowadzenie bloga marki własnej – jak to robić, aby osiągnąć sukces?
Firmowy blog można prowadzić na dwa sposoby: samodzielnie lub zlecić to agencji marketingowej, która stworzy Content Plan, przygotuje bazę słów kluczowych oraz wykorzysta umiejętności copywritera, aby stworzyć teksty: wartościowe, poczytne i zoptymalizowane pod SEO.
Niezależnie od wybranej formy prowadzenia działań marketingowych warto wykorzystać kilka poniższych wskazówek. Przygotowaliśmy listę zagadnień, których kategorycznie nie można pominąć podczas tworzenia wpisów na firmowego bloga. Dotyczy to zarówno działań w pojedynkę, jak i współpracy z agencją contentową.
- Zaplanuj wpisy na bloga
Dobry Content Plan to podstawa, aby skutecznie prowadzić firmowego bloga. Oprócz ustalenia głównych zagadnień do poruszenia we wpisach na blogu warto też ustalić: harmonogram dodawania nowych artykułów, długość tekstów, linkowanie wewnętrzne oraz bazowe słowa kluczowe, które powinny być naturalnie wplecione w treść.
- Pisz zwięźle i na temat
Wartościowe artykuły napisane prostym językiem, ale jednocześnie zoptymalizowane pod SEO to gwarancja sukcesu. Dodawanie takich wpisów na bloga przekłada się nie tylko na korzyści związane z komunikacją z potencjalnymi odbiorcami. To także realna szansa na efektywniejsze wypozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania Google.
- Korzystaj z zawołań CTA
Call To Action to niezbędne wstawki do tekstów, które zachęcą czytelnika do interakcji. Poprzez CTA możesz spróbować zachęcić odbiorcę do przeglądnięcia innych wpisów na firmowym blogu lub skorzystania z oferty dostępnej na stronie sklepu internetowego.
- Ukierunkuj swój przekaz do odbiorcy
Staraj się pisać w 2 os. liczby pojedynczej lub 1 os. liczby mnogiej. W ten sposób stworzysz naturalną komunikację z czytelnikiem, który poczuje się tak, jakby wpisy na firmowym blogu były skierowane bezpośrednio do niego. To zachęca do zapoznania się z treścią artykułów na firmowym blogu, a także sprawia, że treść wygląda nieco przejrzyściej.
- Nie zapomnij o zdjęciach
Czasem tylko jedno zdjęcie główne nie jest wystarczające. Jeśli tworzysz wartościowe artykułu na firmowego bloga, np. poradnikowe lub eksperckie, koniecznie wykorzystaj w treści wstawki w postaci zdjęć, grafik, piktogramów czy nawet wykresów. Takie dodatki uatrakcyjniają treść i sprawiają, że czytelnik chętniej przegląda zawartość firmowych blogów.
- Pamiętaj o wyeliminowaniu błędów i literówek
To częsty błąd wielu przedsiębiorców. Brak weryfikacji tekstu przed publikacją skutkuje występowaniem literówek, a czasem nawet błędów ortograficznych. Kiedy czytelnik zauważy takie podstawowe problemy na firmowym blogu, prawdopodobnie zrezygnuje z dalszej lektury, a dodatkowo wypracuje sobie negatywną opinię na temat przedsiębiorstwa.
- Liczy się jakość, a nie długość
Obszerne wpisy na firmowym blogu wcale nie oznaczają, że artykuł niesie ze sobą jakąkolwiek wartość merytoryczną. Musisz zachować umiar pomiędzy długością tekstu, a jego jakością. Dla przykładu: blog napisany na 20 tys. zzs, który składa się z długich bloków tekstu, nie będzie atrakcyjny dla czytelnika. Lepiej pisać zwięźle i na temat.
- Stosuj wypunktowania, pogrubienia i tabele, czyli po prostu dbaj o formatowanie tekstu
Aby treści na firmowym blogu były wartościowe, trzeba przede wszystkim zadbać o jego prawidłowe sformatowanie. Dobrym pomysłem jest wyjustowanie tekstu, podział na akapity oraz zastosowanie wypunktowań i wyliczeń. Takie działania uatrakcyjniają teksty, które publikujesz na firmowej domenie.
- Pamiętaj o przypisach i źródłach!
Jeśli tworzysz artykuły specjalistyczne i eksperckie, koniecznie pamiętaj o dodawaniu przypisów i źródeł do wglądu czytelnika. To lubią także roboty Google, które traktują wtedy treści jako bardziej wartościowe. Wszelkie wzmianki o badaniach, wykresy czy nawet informacje ze stron rządowych warto podlinkować na firmowym blogu.
Prowadzenie firmowego bloga w praktyce – o czym jeszcze nie można zapomnieć?
Prowadząc firmowy blog, warto też zainstalować na stronie internetowej wtyczki do optymalizacji treści. Standardem jest Yoast SEO, która umożliwia przejrzyste tworzenie opisów meta i description. Niezbędne jest też linkowanie wewnętrzne do innych wpisów na blogu lub do produktów dostępnych na stronie sklepu internetowego.
Pozostałe aspekty, które mogą przyczynić się do skuteczności prowadzenia działań marketingowych na firmowym blogu to:
- cykliczność dodawania artykułów, np. 2-3 razy w tygodniu,
- publikowanie informacji o nowych wpisach na firmowych social mediach,
- obserwacja działań konkurencji, aby stworzyć lepszy, bardziej wartościowy content.
Pisanie firmowego bloga warto powierzyć osobom, które znają mechanizmy wyszukiwarki Google i wiedzą, jak analizować działania prowadzone przez konkurencję na rynku. Dzięki temu artykuły na firmowym blogu będą wartościowe, a stworzony content realnie przełoży się na poziom widoczności marki oraz konwersję na stronie internetowej.
Firmowy blog a marketing internetowy – czy to ma sens? Podsumowanie
Blog to doskonałe wsparcie prowadzonych działań związanych z pozycjonowaniem SEO oraz budowaniem pozytywnego wizerunku marki w sieci. Jeśli firmowy blog jest prowadzony rzetelnie i wartościowo, przekłada się to także na zwiększenie poziomu sprzedaży usług i produktów z firmowego sklepu online. Pamiętaj też, że kluczem do sukcesu są długofalowe i regularne działania. Tylko wtedy wpisy na blogu przedsiębiorstwa realnie przełożą się na sukces marki i umocnią relację firmy z potencjalnymi klientami.