Jak reklamować sklep z winami? Krok po kroku
W dzisiejszych czasach reklama wirtualna rozwija się w niesamowicie szybkim tempie. Głównie z tego względu wszelkiego rodzaju działania marketingowe warto realizować z wykorzystaniem innowacyjnych technologii oraz możliwości, jakie daje nam SEO i pozycjonowanie stron internetowych. Chcesz dowiedzieć się, jaką strategię marketingową wdrożyć, aby Twój sklep internetowy z winem odniósł sukces? Zobacz kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci skutecznie wypozycjonować sklep z winem. To podstawa, aby zwiększyć poziom sprzedaży, poprawić konwersję oraz umocnić markę na konkurencyjnym rynku.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu z winami nie jest proste? Poznaj wyzwania w dla biznesu w XXI wieku!
Prowadzenie własnego sklepu internetowego wiąże się z licznymi wyzwaniami, z którymi trzeba sobie poradzić, aby działania związane z pozycjonowaniem przynosiły zamierzone efekty. Chcesz dowiedzieć się, z jakim ryzykiem wiąże się budowanie sklepu z winami od podstaw? Jeśli umiejętnie wykorzystasz praktyczne możliwości SEO, prawdopodobnie powiększysz grono klientów, a także osiągniesz upragniony sukces, czyli zwiększysz sprzedaż.
Zobacz, jakie wyzwania musisz uwzględnić podczas planowania strategii marketingowej, jeśli chcesz osiągnąć sukces:
- Ogromna konkurencja rynkowa – obecnie w sieci działa wiele sklepów z winem online, co skutkuje tym, że ciężko przebić się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google.
- Konieczność posiadania zezwolenia na sprzedaż – prowadzenie sklepu internetowego z winami wymaga uzyskania zezwolenia. Inaczej nie da się prowadzić biznesu w tej branży.
- Restrykcje prawne co do promocji alkoholu – niestety, ale sklepu z winem nie da się promować bezpośrednio, gdyż jest to zabronione prawnie.
- Nietypowa forma prezentacji towaru – to konieczne, aby potencjalni klienci zainteresowali się produktem i podjęli decyzję o zakupie. Warto też zadbać o kategoryzację produktów na stronie sklepu online, aby konsument mógł łatwiej znaleźć wino, którym może być zainteresowany.
- Obsługa klienta – ze względu na dużą konkurencyjność rynkową, trzeba wziąć pod uwagę podniesienie jakości obsługi klienta do maksimum.
- Wysoka jakość produktów – zawsze dbaj o to, aby oferowany towar był sprowadzany od renomowanych dostawców i wysokiej klasy. Dzięki temu konsumenci będą zadowoleni z dokonanego zakupu.
Kluczowa jest także optymalizacja kosztów związanych z wysyłką towaru. Im niższe będą koszty wysyłki, tym oferta będzie atrakcyjniejsza dla potencjalnego klienta.
Pozycjonowanie sklepu z winami a prawo w Polsce
Zgodnie z aktualnymi przepisami promocja alkoholu w Polsce jest zakazana. Dotyczy to zarówno telewizji, internetu, jak i radia. Niemniej jednak takie działania nie są niemożliwe do zrealizowania. Szczegółowe informacje o aktualnych obostrzeniach co do reklamy alkoholu w Polsce znajdziesz w Ustawie z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Najważniejsze wytyczne co do ograniczeń reklamy alkoholu w Polsce to:
- brak możliwości promocji napojów alkoholowych oprócz piwa,
- zakaz kierowania reklam z alkoholem do osób poniżej 18. roku życia,
- zakaz nawiązywania w reklamach do uprawiania sportu i kierowania pojazdami,
- brak możliwości promowania alkoholu jako substancji uspokajającej lub relaksującej.
Dodatkowo reklama musi mieć odpowiednią formę – nie może zachęcać do spożywania alkoholu ani przedstawiać napojów wysokoprocentowych jako substancji, które mogą być rozwiązaniem problemów osobistych. A zatem alkohol nie może w reklamie kojarzyć się z relaksem, pracą oraz sukcesami zawodowymi.
Pozycjonowanie i reklama SEO sklepu z winami – jak robić to dobrze?
Działania związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego powinny być przede wszystkim dobrze zaplanowane. Stworzenie skutecznej strategii działania jest podstawą, aby móc wypromować swój biznes, pozyskać nowych klientów oraz rozkręcić sprzedaż do maksimum. Przygotowałem kilka wskazówek, jak poprowadzić skuteczne pozycjonowanie SEO sklepu z winami. Zobacz, jak skutecznie przyciągnąć ruch do swojego sklepu.
Audyt SEO i analiza branży – podstawa!
W dzisiejszych czasach podstawą w pozycjonowaniu SEO jest wykonanie kompleksowej analizy strony internetowej. Sklep z winami powinien być pozycjonowany na podstawie odpowiednio opracowanej strategii, natomiast tę można przygotować rzetelnie tylko po przeprowadzeniu audytu. W ramach analizy witryny internetowej trzeba przeanalizować:
- widoczność konkurencji w wynikach wyszukiwania Google,
- liczba linków wychodzących,
- struktura strony,
- szacowany ruch w sklepie z winami online,
- dostępne metody optymalizacji konwersji na stronie,
- techniczne zagadnienia, które wpływają na pozycję witryny w Google,
- rodzaj, jakość oraz ilość treści na stronie.
W ramach audytu SEO dowiesz się też, jakie są ewentualne błędy związane z dotychczasowymi działaniami, a także co możesz zrobić, by wypromować sklep z winami w internecie. Zebrane informacje w ramach audytu pozwalają na prowadzenie działań, które mogą realnie przełożyć się na poziom sprzedaży towarów. Ogólnie rzecz biorąc, audyt SEO obejmuje: analizę widoczności sklepu z winami, analizę jakości witryny pod kątem technicznym oraz weryfikację spełnienia wymogów SEO.
Słowa kluczowe – są potrzebne do promowania sklepu z winami!
Każdy biznes w dzisiejszych czasach jest widoczny w internecie na inne frazy kluczowe. Aby dowiedzieć się, jakie słowa są warte wdrożenia w treściach na stronie sklepu internetowego, trzeba przeprowadzić szczegółową analizę fraz kluczowych. To możliwe wyłącznie z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi SEO. Analizując słowa z wysokim wolumenem wyszukiwań:
- korzystajmy ze specjalistycznych narzędzi SEO,
- uwzględniajmy nie tylko krótkie frazy, ale także słowa typu long tail,
- dbajmy o to, aby wskazane słowa kluczowe były adekwatne do profilu działalności, którą prowadzimy,
- uwzględniajmy w strategii SEO frazy poradnikowe, które będą przydatne do prowadzenia firmowego bloga – to może mieć przełożenie na skuteczność strategii SEO.
Po przeprowadzonej analizie wystarczy tylko stworzyć content nasycony naturalnie frazami. Oczywiście warto wziąć pod uwagę nie tylko te najpopularniejsze, ale również niszowe. Różnorodność fraz jest równie niezbędna, co ich dobre dopasowanie. Dzięki temu prowadzona strategia SEO jest o wiele skuteczniejsza.
Optymalizacja contentu na stronie
Kolejny istotny czynnik, który wpływa na skuteczność prowadzonych działań związanych z pozycjonowaniem sklepu z winami to optymalizacja istniejącej już treści. W branży winiarskiej również duże znaczenie ma jakość tworzonych treści. Odpowiednia optymalizacja tekstów na stronie głównej, opisów produktów oraz kategorii wina jest niezbędna, jeśli chcemy skutecznie wypromować swój sklep internetowy z winem.
Podczas optymalizacji oraz tworzenia treści pamiętaj o kilku zasadach:
- pisz językiem korzyści,
- umiejętnie i naturalnie wplataj we wpisy frazy kluczowe,
- twórz oryginalny content, który będzie niepowtarzalny,
- dbaj o poprawność językową, ortografię oraz styl pisania.
Klienci potrzebują rzetelnych informacji o produktach. Właśnie przez wartościowy content przyciągniesz ich uwagę. To dodatkowo jeden z czynników rankingowych wykorzystywanych przez roboty Google na etapie indeksacji i ustalania pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google.
Techniczna optymalizacja sklepu z winami
Aby pozycjonowanie SEO było skuteczne, musisz wziąć pod uwagę optymalizację techniczną swojej witryny. Chodzi o przede wszystkim o zagadnienia powiązane z czasem ładowania strony, responsywnością oraz pozytywnymi doświadczeniami użytkownika, czyli UX. W ramach optymalizacji technicznej warto przeprowadzić takie działania, jak:
- stworzenie mapy strony i przygotowanie pliku robots.txt,
- ustawienie prostych adresów URL,
- wdrożenie danych strukturalnych,
- skrócenie czasu potrzebnego na załadowanie strony,
- ujednolicenie struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych,
- wprowadzenie zabezpieczeń związanych z duplikacją treści,
- stworzenie przejrzystych opisów title i description,
- wprowadzenie działań związanych z responsywnością witryny.
Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie techniczne kwestie strony internetowej są ważne z punktu widzenia pozycjonowania. Im lepiej przygotujesz techniczne zagadnienia w sklepie z winami, tym większa szansa na skuteczniejsze wypozycjonowanie serwisu w Google.
Linkowanie zewnętrzne, czyli linki przychodzące
Kolejna kwestia to uzyskanie wartościowych linków przychodzących do sklepu z winami. Rozbudowany i wiarygodny profil linków dla witryny to podstawa, aby skutecznie prowadzić działania SEO. Pozyskiwanie linków ze stron o dużym natężeniu ruchu i wysokich pozycjach może pozytywnie rzutować na wyniki wyszukiwania sklepu z winami. Warto też sprawdzić dotychczasowe linki, które niekiedy mogą niekorzystnie wpływać na widoczność naszego serwisu.
Sklep z winami a pozycjonowanie lokalne – czy to ma sens?
Lokalne pozycjonowanie sklepu z winami w Google jest niezbędne, szczególnie wtedy, kiedy równocześnie ze sklepem online prowadzimy też stacjonarną sprzedaż. Aby rozpocząć lokalne SEO:
- Tworzymy wizytówkę w Google i optymalizujemy profil tak, aby był widoczny na konkretne frazy w Mapach Google.
- Opracowujemy treści, które będą nastawione na dane geolokalizacyjne, np. miasto, dzielnica, czy województwo.
- Staramy się pozyskiwać linki przychodzące pochodzące z lokalnych serwisów informacyjnych i branżowych.
Zdecydowanie warto zainwestować w działania SEO związane z lokalną promocją. W ten sposób docieramy do większego grona klientów, a także maksymalizujemy szanse na zwiększenie widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. Co więcej, jeśli jednocześnie w danej lokalizacji prowadzony jest sklep stacjonarny – wtedy poziom sprzedaży stać się jeszcze większy.
W samej wizytówce Google warto wprowadzić informacje o lokalizacji, godzinach otwarcia oraz adres sklepu z winami online. To dobry sposób na promocję marki, szczególnie na lokalnym rynku.
Google Ads i promocja sklepu z winami – czy to dobry sposób na promowanie usług?
Wśród wielu sposobów na promocję sklepu z winami skuteczne są przede wszystkim kampanie Google Ads. To korzystny sposób, aby pozyskać nowych klientów. Pamiętajmy jednak o tym, że takie reklamy podlegają wielu restrykcjom, których trzeba przestrzegać. Mowa tu głównie o Polityce Google oraz YouTube, szczególnie w zakresie promocji napojów alkoholowych.
Są jednak pewne wyjątki, które umożliwiają taką promocję, a mianowicie:
- działania promocyjne związane z wydarzeniami kulturalnymi i marką alkoholu – wtedy można pokazywać tylko elementy kojarzące się z alkoholem, a nie samą butelkę wina,
- lokowanie produktu w ramach kampanii promocyjnej.
Czy Google Ads są skuteczną promocją sklepu z winami online? Tak, o ile są prowadzone równolegle z dobrze opracowaną strategią pozycjonowania SEO.
SXO, czyli skuteczna promocja sklepu z winami
W ramach działań SXO możemy znacznie zwiększyć szanse na uzyskanie sukcesu w branży winiarskiej. Internetowy sklep z winami promowany w myśl działań SXO może odnotować znacznie większy poziom sprzedaży, a także popularność w sieci. W ramach działań SXO proponuję przeprowadzić takie czynności, jak:
- analiza grupy docelowej odbiorców, aby poznać ich zachowania i preferencje zakupowe,
- zrozumienie potrzeb potencjalnego użytkownika sklepu z winami,
- weryfikacja przeszkód, które utrudniają stworzenie prostej ścieżki zakupowej w sklepie z winami,
- optymalizacja witryny na potrzeby urządzeń mobilnych,
- usprawnienie przejrzystości i funkcjonowania formularzy kontaktowych,
- stworzenie koszyka zakupowego, który będzie intuicyjny oraz wywoła pozytywne wrażenia u konsumenta,
- stworzenie filtrowania wewnętrznego i segregacji towaru dostępnego w sklepie,
- przygotowanie przejrzystego menu nawigacyjnego,
- wdrożenie przyjaznego layoytu strony sklepu internetowego.
Warto też dodać, że w ramach działań SXO musimy uwzględniać up-selling oraz cross-selling. To zagadnienia, które są związane z systemem poleceń, dzięki któremu można przyczynić się do wzrostu wskaźników sprzedaży w sklepie z winami.
Pozycjonowanie i promocja sklepu z winami przez media społecznościowe
Wypromowanie sklepu internetowego w social mediach jest proste, choć w przypadku sklepu z winami to nieco trudniejsze. Oczywiście media społecznościowe są wyjątkowo efektywnym kanałem dystrybucji, aczkolwiek w przypadku sklepu z winami również nakładane są ograniczenia związane z promocją alkoholu.
Niemniej jednak warto wykorzystać potencjał kampanii Facebook Ads lub reklamy na Instagramie, które pozwalają dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Specyfika reklam alkoholowych oczywiście musi spełniać obowiązujące restrykcje prawne, jak np.:
- dozwolone progi wiekowe odbiorców – główna zasada jest taka, że reklama tego typu nie może być skierowana do osób poniżej 18. roku życia,
- w reklamie musi znaleźć się informacja o szkodliwości spożywania alkoholu.
Dodatkowo podczas promocji sklepu z winami w social mediach musimy dodawać ostrzeżenia, że tego typu napoje są wyłącznie dla osób pełnoletnich. Trzeba też prowadzić kampanie tak, aby te nie docierały do osób nieletnich.
W przypadku branży winiarskiej promocja w social mediach jest naprawdę skuteczna, szczególnie jeśli wiesz, jak podejść do potencjalnych grup odbiorców. Aby przyciągnąć uwagę klientów do sklepu z winami przez social media, wykorzystaj:
- influencerów,
- akcje partnerskie,
- porady sommelierskie,
- publikacje w social mediach, które będą wskazywać na ofertę sklepu,
- interakcje z klientami, które mogą umocnić popularność marki.
Warto też udostępniać posty popularnych sommelierów i firm związanych z branżą. To dobry sposób, aby wypromować swój sklep z winami i zyskać rzeszę nowych klientów, którzy zaczną zamawiać swoje ulubione wina w sklepie internetowym.
Promocja sklepu z winami online – jak zrobić to dobrze i bezpiecznie? Podsumowanie
Sektor e-handlu otwiera obszerne spektrum opcji, umożliwiając skuteczne promowanie Twojego internetowego sklepu z winami. Istotne jest, by najpierw określić swój biznesowy zamysł i przestrzegać zasad prawnych. Korzystając z naszych porad, zdajesz sobie sprawę, że poprzez SEO Twoja lokata w organicznych wynikach wyszukiwania będzie stabilna.
Kampanie w Google Ads zapewnią natychmiastowe efekty, natomiast Facebook Ads umożliwi Ci kreatywne dotarcie do entuzjastów wina aktywnych na portalach społecznościowych oraz ich znajomych. Dobierz metodę reklamy, która najlepiej spełnia wymagania Twojej firmy oraz aspiracje Twojej grupy docelowej i nie zapominaj o regularnej ocenie rezultatów. Twój triumf jest blisko, wystarczy tylko po niego sięgnąć!
Pamiętajmy o tym, aby promować sklep z winami zgodnie z obowiązującymi zasadami w Polsce. Wyroby alkoholowe są obarczone licznymi restrykcjami – nie tylko odnośnie do sprzedaży, ale także różnych form promocji. Jeśli prowadzimy działania SEO oraz kampanie marketingowe zgodnie z obowiązującymi zasadami i restrykcjami prawnymi, możemy liczyć na to, że pozycja sklepu z winami będzie wysoka, a poziom konwersji z wyników organicznych na zadowalającym poziomie, podobnie jak poziom sprzedaży wina w sklepie internetowym.
1 (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820350230/U/D19820230Lj.pdf