4rtweb

Jak sprawdzić pozycję w Google? Poradnik krok po kroku

Pozycjonowanie stron internetowych to dziedzina, którą powinni zajmować się wyłącznie profesjonaliści. Dlaczego warto wiedzieć, jak sprawdzić pozycję witryny w Google? Powody są dwa: to kluczowe z punktu widzenia rozpoczęcia działań związanych z pozycjonowaniem oraz weryfikacji dotychczas prowadzonych czynności, np. przez agencję lub specjalistę SEO. A zatem jak sprawdzić, na jakiej pozycji jest nasza strona w wynikach wyszukiwania Google? Przygotowałem krótki poradnik, aby nieco rozjaśnić tę kwestię i pomóc w szybkiej weryfikacji statusu strony internetowej.

Pozycjonowanie w Google – co to jest?

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z umocnieniem pozycji strony internetowej w Google, warto dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest pozycjonowanie. To szereg działań, które mają na celu uzyskanie wyższych pozycji w Google przez daną stronę internetową.

Widoczność stron internetowych w Google ma ogromne znaczenie nie tylko z marketingowego punktu widzenia, ale także ekonomicznego. Im wyżej w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twoja strona www, tym większa szansa na pozyskanie stałych klientów, którzy np. złożą zamówienie w sklepie online.

Według statystyk najistotniejsze jest TOP 10 wyników wyszukiwania w Google. Na dalsze wyniki trafia zaledwie niewielki odsetek użytkowników korzystających z wyszukiwarki.

Wyniki wyszukiwania dzielimy na dwa typy: płatne oraz darmowe (organiczne). Te pierwsze dostrzegamy na szczycie strony z wynikami wyszukiwania i najczęściej są oznaczone jako wyniki „Sponsorowane”. W trakcie prowadzenia działań związanych z pozycjonowaniem interesuje nas sprawdzenie organicznych wyników wyszukiwania – w ten sposób ustalamy, jak algorytmy Google wypozycjonowały naszą stronę.

Dlaczego pozycja w Google ma znaczenie?

Jest kilka czynników, które wskazują na opłacalność prowadzenia działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej. Im wyżej znajduje się w wynikach wyszukiwania w Google, tym większa szansa na zwiększenie poziomu sprzedaży usług i produktów. Dodatkowo wyższa pozycja w Google wpływa na:

  • budowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku.

Wysokie pozycje w Google mają znaczenie z punktu widzenia ekonomicznego oraz wizerunkowego. Im wyżej jest nasza witryna, tym po prostu lepiej. Warto regularnie sprawdzać widoczność strony w Google. Dzięki temu wiemy czy prowadzone dotychczas działania pozycjonerskie przynoszą zamierzone efekty. Jeśli pozycja pozostaje bez zmian lub co gorsza, spada, wtedy należy przeprowadzić modyfikację prowadzonych czynności na stronie i poza nią, np. związane z linkowaniem zewnętrznym.

Pozycja w Google – zawsze taka sama czy może się zmienia?

Pozycjonowanie stron internetowych jest dość skomplikowane, szczególnie ze względu na ogromną zmienność rynku. Jeśli chodzi o zmienność pozycji w wynikach organicznych w Google, warto wiedzieć, że ta jest uzależniona od kilku parametrów:

  • działań, jakie prowadzi konkurencja,
  • działań prowadzonych przez specjalistę SEO dla naszego serwisu www,
  • aktualizacji algorytmów Google,
  • zmiany wytycznych dotyczących pozycjonowania SEO.

Google stale prowadzi działania, które mają na celu wypozycjonowanie wysoko stron o wartości merytorycznej dla potencjalnego czytelnika. To oznacza, że wyniki wyszukiwania są dopasowane do profilu użytkownika, a także jego historii wyszukiwania. Przykładowo: dwóch użytkowników wpisujących tę samą frazę w Google może otrzymać zupełnie inne wyniki wyszukiwania.

Tutaj dobrym przykładem jest pozycjonowanie na lokalizacje. Użytkownicy z Warszawy otrzymują zupełnie inne wyniki wyszukiwania niż Ci z Wrocławia. Warto dodać, że za wyświetlenia strony odpowiadają też ciasteczka oraz historia wyszukiwania poszczególnych użytkowników. Algorytmy Google nie są do końca znane nawet najlepszym specjalistom SEO, dlatego niektóre działania mogą przynosić dość nieoczekiwane efekty.

Prowadząc czynności SEO na stronie oraz budując strukturę linków zewnętrznych, musimy liczyć się z tym, że pozycja witryny może z czasem wzrosnąć, ale może też ulec spadkowi, np. po aktualizacji algorytmów Google.

Indeksacja strony w Google – jak to sprawdzić?

W pierwszej kolejności przed rozpoczęciem walki o pozycje w Google trzeba sprawdzić czy dana strona została prawidłowo zaindeksowana. Wystarczy użyć w tym celu polecenia w przeglądarce:

Jeśli po wciśnięciu klawisza „Enter” uzyskasz link do swojej witryny, to oznacza, że została prawidłowo zaindeksowana przez roboty Google. To oznacza, że strona ma już swoją pozycję w Google i można zacząć prowadzić działania związane z pozycjonowaniem. Jeśli nie otrzymamy żadnego wyniku po wpisaniu w okno przeglądarki powyższego polecania – to znak, że strona jest niewidoczna dla robotów w Google. Ten problem rozwiązujemy przez zgłoszenie strony do indeksacji poprzez panel Google Search Console.

Od czego zależy pozycja witryny w Google?

4rtweb
wykorzystanie operatora site:

Skuteczność pozycjonowania jest uzależniona od wielu czynników. Co ciekawe, Google stosuje nawet ponad 1000 różnych czynników rankingowych, które wpływają na to, jaką pozycję osiągnie dana strona internetowa. Oczywiście żadna agencja ani specjalista nie zna wszystkich determinantów, przez które Google ustala pozycje witryn.

Kilka najistotniejszych elementów to:

  • kompresja obrazów i grafik na stronie,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • czas ładowania strony,
  • poziom wykorzystania fraz kluczowych w treści na stronie,
  • wartościowy content na blogu, w opisach i każdej sekcji strony internetowej,
  • optymalizacja techniczna serwisu,
  • aktywność certyfikatów bezpieczeństwa strony,
  • dane strukturalne,
  • responsywność serwisu.

Specjalista SEO zajmujący się pozycjonowaniem może korzystać z kompleksowych narzędzi do wypromowania strony w Google. Do tego przyda się dostęp do Google Search Console. To potężne narzędzie, które pozwala na diagnostykę witryny oraz ocenę tego, jakie korzyści przynoszą działania związane z pozycjonowaniem.

Google Search Console – najlepsza metoda na sprawdzenie pozycji serwisu w Google

Czy są jakiekolwiek alternatywne narzędzia do weryfikacji pozycji w Google? Tak, aczkolwiek polecam GSC. To pełnoprawne narzędzie optymalizacyjne, które pozwala na rzetelne zaplanowanie strategii SEO w celu osiągnięcia jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Do korzystania z konsoli GSC potrzebne jest konto Google oraz połączenie panelu ze stroną internetową. W trakcie weryfikacji pozycji witryny wystarczy, że przejdziesz do zakładki „średnia pozycja”, a następnie wpiszesz datę i frazę kluczową, dla której chcesz zweryfikować pozycję w Google. To proste narzędzie, które pozwoli Ci na sprawdzenie, na jakie zapytania odpowiada Twoja strona w wynikach Google. Korzystanie z Google Search Console jest darmowe, aczkolwiek pokazuje tylko średnie pozycje w wynikach wyszukiwania, a nie te dokładne.

Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji w wynikach wyszukiwania Google

Na rynku jest co najmniej kilka darmowych narzędzi do weryfikacji wyników wyszukiwania w Google, czyli pozycji naszej strony internetowej. Oprogramowanie dostępne bez żadnych opłat to:

  • Asps.pl – to narzędzie pozwala na sprawdzanie pozycji strony w Google. W darmowej wersji można monitorować 5 pozycji, wymogiem jest cykliczne logowanie się do panelu.
  • WebPozycja.pl – daje dostęp do darmowego pakietu Premium przez 7 dni. Po tym okresie możesz zdecydować się na płatną subskrypcję z nieograniczonymi możliwościami lub kontynuować korzystanie z ograniczonej wersji darmowej. Narzędzie to jest szczególnie przydatne dla firm SEO i agencji, oferując kompleksowe funkcje monitorowania pozycji.
  • WhatsMySerp.com/serp-check – oferuje 10 darmowych wyszukiwań, umożliwiając sprawdzanie pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji w Google nie są tak dokładne, jak te płatne, ale pozwalają na szybkie sprawdzenie efektów prowadzonych działań pozycjonerskich. Co więcej, większość aplikacji można rozszerzyć o pakiet premium, zyskując liczne funkcjonalności.

Profesjonalne narzędzia do weryfikacji pozycji w Google

Eksperci zajmujący się pozycjonowaniem korzystają z dedykowanego oprogramowania (oprócz GSC) do sprawdzania skuteczności podejmowanych działań oraz pozycji witryny w Google. Poniżej przedstawiam aplikacje polecane dla specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem SEO.

Senuto

Senuto to zaawansowane narzędzie SEO, które specjalizuje się w analizie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Oferuje kompleksowe rozwiązania, w tym monitorowanie pozycji słów kluczowych, analizę konkurencji, a także sugestie dotyczące optymalizacji treści. Senuto jest szczególnie cenione za swoje szczegółowe raporty i możliwość śledzenia zmian w rankingu w czasie rzeczywistym, co czyni je idealnym narzędziem dla specjalistów SEO i marketerów cyfrowych.

Ahrefs

Oprogramowanie znane przede wszystkim ze swojej potężnej funkcji analizy backlinków. Oferuje również funkcje monitorowania pozycji słów kluczowych, analizy treści i badań konkurencji. Ahrefs jest cenione za swoją ogromną bazę danych backlinków i intuicyjny interfejs użytkownika, co sprawia, że jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi w branży SEO.

SemStorm

Polskie narzędzie z szerokim zakresem funkcji, w tym: monitorowanie pozycji, analiza konkurencji, a także narzędzia do optymalizacji treści i analizy słów kluczowych. Jest to narzędzie szczególnie przydatne dla firm chcących zwiększyć swoją widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania Google, oferując szczegółowe dane i wskazówki dotyczące poprawy pozycji.

SeoStation

Oferuje szczegółowe analizy i raporty dotyczące widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Umożliwia użytkownikom śledzenie pozycji słów kluczowych, analizę konkurencji oraz monitorowanie zmian w algorytmach wyszukiwania Google.

Sprawdzanie pozycji w Google – jak tego nie robić?

Ręczne sprawdzanie wyników wyszukiwania w Google to ogromny błąd. Takie działania zajmują sporo czasu i nigdy nie zwracają w 100% dokładnych wyników. Dlaczego? Otóż wyniki wyszukiwania w Google są inne dla każdego użytkownika. Znacznie lepszą opcją będzie weryfikacja witryny przez darmowe GSC lub inne bezpłatne narzędzia.


UWAGA! Sprawdzanie widoczności strony w Google jako użytkownik, np. poprzez wpisanie frazy w wyszukiwarkę to niepolecany sposób. Przez to nie otrzymujemy miarodajnych informacji, które mogłyby przełożyć się na zmiany w strategii SEO. 


Jeśli nie masz pewności, na jakiej pozycji jest Twoja witryna, możesz to sprawdzić z użyciem wymienionych przeze mnie narzędzi i sposobów. Informacje pozyskiwane podczas weryfikacji pozycji witryny są przydatne też z punktu widzenia planowania kolejnych działań związanych z pozycjonowaniem. Zachęcam też do współpracy ze mną w tym zakresie – osobiście korzystam z profesjonalnych narzędzi, dzięki którym mogę dokładnie przeanalizować pozycję każdej witryny w Google.

Podobne wpisy