4rtweb

Pozycjonowanie grafik i zdjęć – jak robić to poprawnie?

W przypadku firm oferujących produkty i usługi, które konsument zamawia zwykle na podstawie zdjęć w wyszukiwarce obrazów, korzystnie jest zadbać o prawidłowe pozycjonowanie grafik wykorzystanych na stronie. Wbrew pozorom, ma to bardzo duży wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce. O czym należy więc pamiętać przy pozycjonowaniu grafik i zdjęć?

Google Images, czyli Google Grafika

Google Images to jedna z wyszukiwarek Google, która pozwala użytkownikom wyszukiwać pliki graficzne wykorzystywane w sieci na innych stronach internetowych. Roboty Google odnajdują takie zdjęcia i grafiki, a także kategoryzują je pod konkretne słowa kluczowe. Później na serwery przesyłana jest miniatura obrazu, która wyświetla się w wyszukiwarce wraz z linkiem prowadzącym do strony źródłowej. 

Roboty Googla nie wyświetlają zatem grafik przypadkowych, w kolejności losowej. Wyszukiwarka dba o to, aby prezentowane wyniki najlepiej odpowiadały wyszukiwanej frazie. Jednak algorytmy nie zawsze wiedzą, co znajduje się na zdjęciu czy grafice, dlatego w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się też obrazy niezgodne z zapytaniem. Ponieważ roboty biorą pod uwagę opis grafiki, ten może być stosowany na potrzeby pozycjonowania witryny.

Kilka faktów na początek

Optymalizując stronę internetową należy mieć świadomość, że Google potrafi rozpoznawać to, co jest umieszczone na zdjęciu czy grafice. Oznacza to, że nie bez znaczenia jest związek między pozycjonowanym słowem kluczowym a obrazami umieszczonymi na witrynie. Jeśli istnieje tu rozbieżność, Google nie potraktuje strony przychylnie. 

Istotne jest też to, że obecnie nie istnieją żadne narzędzia, które pozwalałby monitorować pozycję strony w Google Images. Aby sprawdzić efekty optymalizacji witryny w tym zakresie, trzeba wpisywać każdą frazę do wyszukiwarki ręcznie. Jest to zatem praca bardzo żmudna. Czy warto poświęcić jej dużo czasu? To zależy.

Grafiki i zdjęcia na stronie powinny być prawidłowo opracowane niezależnie od branży. Istnieją jednak również takie produkty czy usługi, które można sprzedawać efektywniej za pomocą dobrze pozycjonowanych multimediów. Dotyczy to między innymi:

  • sklepów odzieżowych,
  • sklepów meblarskich,
  • sklepów z biżuterią,
  • hoteli, 
  • sklepów z obuwiem i tak dalej. 

Są to zatem strony, które oferują produkt lub usługę wybieraną na podstawie wyglądu – na podstawie zdjęcia.

Zasady pozycjonowania zdjęć i grafik

Podstawowe zasady pozycjonownowania zdjęć i grafik można podzielić na zasady techniczne związane z wielkością multimediów i szybkością ich ładowania na stronie, a także na zasady dotyczące opisywania dodawanych zdjęć i grafik. O czym należy pamiętać podczas opracowywania każdego pliku graficznego na stronie?

Jakość, rozmiar i czas ładowania

Na profesjonalnej stronie internetowej powinny pojawić się tylko dobrej jakości zdjęcia (o wysokiej rozdzielczości). Te mają jednak jedną podstawową wadę – wpływają niekorzystnie na czas ładowania strony. Google zwykle wyświetla wyżej zdjęcia o dużej rozdzielczości, jednak są to pliki ciężkie, czyli spowalniające proces ładowania się strony. Przy pozycjonowaniu grafik trzeba znaleźć zatem złoty środek. Później uzyskany efekt można zmierzyć za pomocą parametru Google PageSpeed Insights, który ocenia czas ładowania strony.

Format obrazu

Google indeksuje tylko pliki graficzne w określonym formacie, czyli:

  • BMP, 
  • GIF, 
  • SVG, 
  • WebP,
  • PNG, 
  • JPEG/JPG.

Najczęściej stosowane i najlepiej znane są dwa ostatnie formaty. Nie są to jednak formaty o identycznych właściwościach. Zarówno pliki JPG, jak i PNG dobrze się kompresują i szybko ładują na stronach. Format PNG podczas kompresji nie traci na jakości obrazu, jednak odbywa się to kosztem zajmowania większej ilości miejsca na serwerze. Format PGN warto stosować więc wtedy, kiedy wysoka jakość grafiki jest kluczowa, np. przy zdjęciach na stronie głównej. Na format JPG można zdecydować się w przypadku mniej istotnych obrazów, które mogą mieć też nieco niższą jakość. 

Opisywanie grafiki na stronie

Nazwa pliku graficznego, atrybuty, tagi, opis obrazka – to elementy opisowe grafiki na stronie internetowej, mające wpływ na pozycjonowanie. Należy pamiętać, że nazwa pliku ze zdjęciem czy grafiką nie może być przypadkowa, ponieważ o ile użytkownik nie zwraca na nią uwagi, to już Google tak, dlatego nazwa pliku:

  • powinna zawierać słowa kluczowe odpowiadające temu, co widoczne jest na obrazku,
  • nie powinna zawierać spacji i kreski dolnej,
  • nie powinna zawierać wielkich liter i polskich znaków,
  • powinna oddzielać słowa myślnikiem.

Kolejna ważna kwestia to atrybuty zdjęcia, które dostarczają Google informacji o tym, co znajduje się na obrazku. Opis alternatywny pełni istotną rolę w pozycjonowaniu, a także pozwala dostosować stronę do potrzeb osób niewidomych (treść jest im odczytywana przez przeglądarkę). Poza tym, tekst ten wyświetla się na stronie w sytuacji, kiedy dochodzi do problemów z załadowaniem grafiki. Dobry opis alternatywny powinien:

  • zawierać około 10 słów,
  • zawierać słowa kluczowe,
  • być unikalny,
  • opisywać to, co znajduje się na zdjęciu.

Opis może zawierać polskie znaki i słowa oddzielone spacjami. 

Obok atrybutu alt, istotny dla strony może okazać się także tytuł zdjęcia – title tag. Tekst ten wyświetla się w momencie ustawienia kursora na obrazku. Nie jest on tak ważny, jak opis alternatywny, ale warto dbać o jego prawidłowe opracowanie. W tym przypadku obowiązują takie same zasady, jak przy opracowywaniu parametru alt. 

Podobną rangę przypisuje się też opisowi obrazka, czyli treści pod zdjęciem. Opis ten ważny jest głównie z punktu widzenia użytkownika. Może zawierać jednak słowa kluczowe. 

Treść a obrazy

Zdjęcia i grafiki mają uzupełniać treść na stronie i powinny być z nimi spójne. Tekst, nagłówki, meta opis i meta title strony powinny zawierać słowa kluczowe. Szczególnie istotny jest meta tytuł witryny, na której znajduje się zdjęcie, ponieważ to on jest wyświetlany przy zdjęciu w wynikach wyszukiwania Google Images. 

Darmowe czy płatne – jakie grafiki dają lepszy wynik?

Google lubi świeże treści. Dotyczy to nie tylko unikalności tekstów, ale również obrazów. Znacząco lepsze wyniki daje więc publikowanie zdjęć i grafik oryginalnych, niż tych pobranych z darmowej bazy, z której korzysta wiele innych witryn. Warto porównać więc wady i zalety obu rozwiązań.

Zdjęcia darmowe:

  • nie obciążają budżetu,
  • mogą mieć zarówno bardzo dobrą, jak i niską jakość,
  • są różnorodne, co pozwala dopasować je do tematyki tekstu (czasami wymaga to większego zaangażowania i poświęcenia sporej ilości czasu na wyszukanie odpowiedniego pliku),
  • są powszechnie dostępne, zatem wykorzystywane przez wiele podmiotów.

Zdjęcia płatne:

  • maksymalnie dopasowują się do tematyki tekstu,
  • są bardziej unikalne (korzysta z nich mniej witryn),
  • wymagają nakładów finansowych. 

Pozycjonowanie obrazów na stronie powinno odbywać się zgodnie z zasadą, iż priorytetem zawsze pozostaje użyteczność witryny. Treści przy zdjęciach i grafikach mogą zostać nasycone słowami kluczowymi, ale w sposób poprawny i z umiarem. Natomiast sama zawartość witryny powinna być przyjazna dla internauty, co oznacza, że strona musi szybko się ładować, być czytelna i zawierać wartościowe treści.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *