Co to jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń to wskaźnik procentowy, który pokazuje jaka część wizyt na stronie kończy się jej odrzuceniem, czyli wyjściem ze strony przed podjęciem jakichkolwiek działań. Google Analytics zalicza do odrzuceń każdą sesję, w której użytkownik wyświetlił stronę i opuścił ją bez wywoływania innych żądań.
Czy wysoki współczynnik odrzuceń zawsze ma negatywne znaczenie?
Interpretacja współczynnika odrzuceń nie jest tak prosta i oczywista, jak mogłoby się wydawać. O odrzuceniu mówimy w momencie, kiedy użytkownik wchodzi na pojedynczą stronę i zamyka ją, nie podejmując innych działań, jak przeglądanie strony czy innych podstron. Jednak już na tej jednej stronie internauta może znaleźć potrzebne mu informacje. Jeśli więc, przykładowo, użytkownik szuka danych kontaktowych firmy, wchodzi na stronę i od razu je znajduje, po czym zamyka witrynę i kontaktuje się z firmą telefonicznie, to mówimy jednocześnie o odrzuceniu i konwersji. Wiele zależy więc od rodzaju strony, ponieważ inne działania użytkownika będą pożądane w przypadku bloga, a inne w przypadku sklepu internetowego. Wysoki wskaźnik odrzuceń jest zatem w pełni normalny i nie powinien niepokoić, zwłaszcza w przypadku witryn takich jak strona kontaktowa firmy czy blog firmowy.
Co oznacza, że współczynnik odrzuceń jest wysoki?
Wysoki wskaźnik odrzuceń może świadczyć o tym, że użytkownicy nie są zainteresowani ofertą, ale też o tym, że strona nie spełniła ich oczekiwań – nie znaleźli na niej tego, czego szukali. W niektórych przypadkach problem wysokiego współczynnika odrzuceń można poprawić poprzez optymalizację strony. Jeśli stanie się ona bardziej czytelna i angażująca, może zainteresować użytkownika na dłużej, zaspokajając jego potrzeby i oczekiwania. Współczynnik odrzuceń strony jest niski, kiedy użytkownik wywołuje więcej niż jedno, pojedyncze żądanie, na przykład przejdzie do innej podstrony poprowadzony przez odpowiednie Call to Action. Zmniejszenie współczynnika odrzuceń jest więc jak najbardziej możliwe.
Kiedy i dlaczego warto monitorować współczynnik odrzuceń?
Obserwowanie współczynnika odrzuceń jest istotne w przypadku prowadzenia kampanii reklamowej. Pozwala to bowiem ocenić jej skuteczność. Stała analiza współczynnika odrzuceń umożliwia również:
- poprawienie atrakcyjności treści,
- poprawienie jakości witryny,
- monitorowanie działań użytkowników, w tym zwłaszcza zachowania użytkowników na ścieżce zakupowej, co daje wskazówki na temat tego, jak można zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Jak poprawić współczynnik odrzuceń?
Wskaźnik odrzuceń jest tym wyższy, im mniej przyjazna dla użytkownika jest dana strona. Niekorzystnymi elementami bywają w tym przypadku:
- nadmiar okienek,
- długi czas ładowania strony,
- niezgodność treści z tytułem,
- zła nawigacja,
- nadmiar pop-upów.
Analogicznie, aby poprawić wyniki, czyli obniżyć wskaźnik odrzuceń, należy więc przyspieszyć tempo ładowania strony, unikać nadmiaru wyskakujących okienek oraz stosowania tak zwanych clickbaitów, a jednocześnie zadbać o atrakcyjne, czytelne treści z odpowiednio sformułowanym Call to Action.