Google Keyword Planner – czym jest i jak z niego korzystać?
Obecnie Internet odgrywa bardzo ważną rolę w marketingu. Bez względu na to czy prowadzisz działalność online, czy świadczysz usługi jedynie stacjonarnie Internet to znakomita platforma do reklamowania swoich produktów, czy usług. Chcąc wypromować swoją firmę na pewno prędzej czy później spotkasz się z pojęciem słów kluczowych. Jest to element, który odgrywa bardzo ważną rolę w marketingu online i jest fundamentem do prowadzenia wszelkiego oddziału działań w tym zakresie. Chcąc, aby nasza firma była widoczna w wynikach wyszukiwania, trzeba zadbać o to, aby słowa kluczowe prowadzące na naszą stronę były odpowiednio dobrane.
Google Keyword Planner to narzędzie, które znacząco ułatwia ten proces i pozwala na analizę fraz w celu wybrania tych najskuteczniejszych. W poniższym artykule przyjrzymy się temu oprogramowaniu i wyjaśnimy jak i kiedy może się ono przydać.
Czym jest i jak działa Planer Słów Kluczowych od Google – Google Keyword Planner?
Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych) to narzędzie oferowane przez Google, które pomaga w planowaniu działań związanych z marketingiem internetowym poprzez wyszukiwanie i analizowanie słów kluczowych. Umożliwia użytkownikom odkrywanie popularnych i odpowiednich słów kluczowych dla ich kampanii reklamowych, dostarczając informacji o średniej liczbie wyszukiwań, konkurencyjności oraz kosztach kliknięcia.
Jest to narzędzie bardzo przydatne szczególnie dla osób zajmujących się SEO oraz płatnymi kampaniami reklamowymi. Znacząco pomaga ono w optymalizacji treści i budżetów reklamowych.
Uzyskaj dostęp do narzędzia Google Keyword Planner
Chcąc uzyskać dostęp do narzędzia, jakim jest Google Keyword Planner, wystarczy:
- Zarejestrować konto w Google Ads – w tym celu wystarczy posiadać konto Google, za pomocą którego zalogujemy się bez potrzeby zakładania nowego konta.
- Po zalogowaniu, wybierz w panelu po lewej stronie Narzędzia – Planowanie – Planer słów kluczowych.
Korzystanie z Google Keyword Planner nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami.
Jakie funkcje oferuje Google Keyword Planner?
Google Keyword Planner to narzędzie o wielu przydatnych funkcjach. Oprogramowanie to pozwoli Ci przede wszystkim:
- Sprawdzić liczbę wyszukiwań poszczególnych słów, co umożliwi Ci ocenę zainteresowania użytkowników danymi produktami, usługami czy tematami.
- Poznać stawki CPC oraz konkurencyjność fraz kluczowych, co pomoże Ci dobrać odpowiednie zapytania do kampanii reklamowych i ustalić optymalny budżet.
- Odnaleźć i przeanalizować propozycje fraz kluczowych, bazując na Twoich sugestiach lub zawartości danej domeny.
- Śledzić trendy wyszukiwań, co pozwoli Ci dostosować działania do zmieniających się preferencji użytkowników.
- Przeprowadzić analizę konkurencji pod kątem SEO i kampanii PPC, dowiadując się o częstotliwości wyszukiwań fraz, na które się pozycjonują, oraz oszacować wydatki reklamowe związane z Google Ads.
- Wyeksportować dane do pliku XML, co umożliwi wygodną analizę i filtrację w programie Excel.
Warto jednak pamiętać, że Ahrefs zauważyło, iż Google Keyword Planner zawyża liczbę wyszukiwań fraz w ponad 54% przypadków, dlatego warto rozważyć również korzystanie z innych narzędzi dla webmasterów. Pozwoli to mieć lepszy obraz na to, jak w rzeczywistości wyglądają wyniki wyszukiwań.
Raportowanie w Google Keyword Planner
Google Keyword Planner, pozwala swoim użytkownikom na szczegółowe badanie słów kluczowych. Odbywa się to w ramach analizy, której skutkiem jest raport podsumowujący tę czynność. Badanie może być przeprowadzone na dwie różne metody: „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”.
Poznaj nowe słowa kluczowe – do czego wykorzystywany jest ten raport?
Chcąc poznać nowe słowa kluczowe, które sprawdzą się w danych działaniach marketingowych, tego typu raport będzie najlepszym rozwiązaniem. W raporcie tym dostępne są dwie funkcje:
Rozpocznij od sekcji „Słowa kluczowe”, gdzie możesz wprowadzić do 10 haseł związanych z Twoją firmą lub fraz, które już znasz. Alternatywnie, możesz podać Google adres swojej domeny, co pozwoli na odrzucenie fraz, które nie są powiązane z daną stroną.
W sekcji „Witryna” nie musisz podawać konkretnych słów kluczowych — Google przeanalizuje Twoją domenę i zaproponuje odpowiednie frazy kluczowe na jej podstawie.
W obu przypadkach otrzymasz raport zawierający informacje o:
- średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań,
- procentowej zmianie liczby wyszukiwań w ostatnich trzech miesiącach,
- zmianie liczby wyszukiwań w ciągu ostatniego roku,
- poziomie konkurencji (niska, średnia, wysoka),
- udziale w wyświetleniach reklam,
- maksymalnej i minimalnej stawce CPC za górę strony (dotyczącej reklam w wyszukiwarce).
Jakie zastosowanie ma funkcja „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”?
Korzystając z tego raportu, Google nie przedstawi Ci nowych propozycji słów kluczowych. Jest to przydatne narzędzie, jeśli już masz listę fraz i chcesz sprawdzić częstotliwość ich wyszukiwania oraz stawki CPC.
Raport zawiera również dane prognostyczne, które pomogą ocenić efektywność wybranych słów kluczowych i określić odpowiedni budżet reklamowy.
Znajdziesz tam także informacje o urządzeniach używanych przez osoby wpisujące poszczególne frazy oraz ich lokalizacji. Wszystkie te dane możesz filtrować i analizować pod kątem prognozowanych kliknięć, konwersji i CPC.
Jak znaleźć odpowiednie zastosowanie Planera słów kluczowych w swojej pracy?
Planer słów kluczowych to narzędzie, które sprawdza się w wielu różnych działaniach marketingowych. Jednak są obszary, na które warto zwrócić szczególną uwagę, ponieważ to właśnie w nich Google Keyword Planner pokazuje swoje możliwości.
Pozycjonowanie
Zawsze rozpoczynaj poszukiwanie nowych fraz kluczowych od bardziej ogólnych zapytań, takich jak np. „jaki smartfon wybrać?”. Dzięki temu uzyskasz wiele słów, np. „jaki smartfon wybrać do 2000” czy „smartfon z dobrym aparatem”. Przy pozycjonowaniu zwracaj szczególną uwagę na miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa oraz jego konkurencyjność. Planer wspiera również lokalne SEO — wystarczy, że przed wyszukiwaniem zaznaczysz interesującą Cię lokalizację, aby pominąć frazy o zasięgu ogólnopolskim czy globalnym.
Tworzenie treści
W planerze łatwo znajdziesz pytania związane z Twoją branżą, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce — to często idealne tematy na artykuły blogowe. Aby to zrobić, użyj filtra „słowo kluczowe” i wpisz charakterystyczne dla pytań wyrazy. Skup się na zapytaniach z wysokim potencjałem contentowym i dużą liczbą wyszukiwań. Wykorzystaj je w tytułach i nagłówkach tworzonych treści, aby stały się one dużo lepiej widoczne dla użytkowników Internetu i tym samym ściągały ruch na stronę.
Google Ads
Analizuj frazy pod kątem miesięcznej liczby wyszukiwań, konkurencyjności oraz stawek CPC. Weryfikuj skuteczność i opłacalność planowanych kampanii Google Ads. Raport „Prognozy” pomoże oszacować koszty kampanii, liczbę kliknięć oraz współczynnik konwersji. Testuj różne dzienne budżety, aby sprawdzić ich wpływ na wyniki kampanii.
Jak zoptymalizować analizę słów kluczowych w Google Keyword Planner?
Na koniec warto zwrócić uwagę na kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie korzystać z Keyword Plannera:
- Używaj filtrów, aby zaoszczędzić czas i skoncentrować się na analizie tylko tych fraz, które są dla Ciebie istotne. Możesz na przykład odfiltrować nazwy konkretnych marek.
- Filtruj propozycje słów kluczowych, aby znaleźć te z wysoką liczbą wyszukiwań i niską konkurencyjnością. Takie frazy mogą być najbardziej wartościowe dla kampanii Google Ads i strategii SEO.
- Zwróć szczególną uwagę na słowa kluczowe z długiego ogona. Choć mają one zazwyczaj mniejszą liczbę wyszukiwań, mogą przynieść więcej konwersji z racji tego, że nie są tak często wyszukiwane.
- Używaj sezonowych słów kluczowych, które są szczególnie istotne w branży e-commerce. Sprawdź dane dotyczące zmian liczby wyszukiwań w ostatnich miesiącach i filtruj zapytania zawierające słowa takie jak „Boże Narodzenie” czy „Walentynki”.
- Google podaje dokładną liczbę wyszukiwań danej frazy, ale trzeba wiedzieć, gdzie ją znaleźć — jest to dostępne w raporcie „Prognozy” pod sekcją „Wyświetlenia”.
- Skup się na jakości słów kluczowych, a nie tylko na ich liczbie. Wybieraj te, które mają potencjał przyciągnięcia przedstawicieli Twojej grupy docelowej.
- Połącz swoje konto Google Ads z Google Analytics, aby uzyskać dostęp do takich danych jak średnia pozycja Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania i udział w wyświetleniach na dane zapytanie.
Po więcej dodatkowych wskazówek odwiedź oficjalną stronę Google, gdzie znajdziesz dużo cennych informacji na ten oraz wiele innych tematów.