Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak to robić?
YouTube to z pewnością największa i najpopularniejsze platforma video w Internecie. Jest to także druga największa wyszukiwarka internetowa. Ustępuje ona miejsca jedynie wyszukiwarce Google, ale oczywiście nie we wszystkich dziedzinach, ponieważ pod względem wyszukiwania materiałów video z pewnością zajmuje pierwsze miejsce. Minęło już prawie 20 lat od momentu założenia tej platformy a ona nadal się rozwija i udostępnia swoim użytkownikom coraz to nowsze funkcje i możliwości. Chcąc działać na tej platformie kluczem jest zadbanie o osiągnięcie dobrego pozycjonowania filmów w wyszukiwarce. Nie jest to jednak łatwe zadanie i chcąc osiągnąć w tym temacie sukces, należy podjeść do tego kompleksowo i dokładnie poznać temat.
W tym artykule przyjrzymy się zagadnieniu pozycjonowania filmów na YouTube i postaramy się wyjaśnić podstawy działań jakie należy wdrożyć, aby czerpać zyski z tej platformy.
Dlaczego pozycjonowanie filmów na Youtube jest tak ważne?
YouTube mimo tego, że przeznaczony jest do nieco innych zadań niż Google, to nadal jest to wyszukiwarka, która w tej dziedzinie ma działanie bardzo podobne do wyszukiwarki Google. Z tego też względu pozycjonowanie w serwisie YouTube jest jak najbardziej możliwe i można nad nim w pewnym stopniu zapanować, jeśli wie się jak to zrobić. Na YouTube również istnieje pewien ranking, z tą różnicą, że dotyczy on filmów udostępnianych przez użytkowników, a jego tworzenie opiera się na zaawansowanych algorytmach. Warto jednak zaznaczyć, że strategia optymalizacji filmów na YouTube różni się od tej stosowanej w Google.
Z każdym rokiem coraz więcej firm i marketerów inwestuje w obecność na YouTube, choć najczęściej koncentruje się to na reklamach generowanych przez Google Ads a nie koniecznie na samych treściach publikowanych na serwisie YouTube. Tymczasem YouTube może również znacznie zwiększyć widoczność firmy poprzez organiczne wejścia. Filmy poradnikowe, materiały z życia firmy, relacje z wydarzeń branżowych czy instrukcje produktów to treści, które mogą przynieść firmie uwagę i zaufanie klientów. Jednakże, istnieje pewien haczyk.
Według różnych statystyk, co minutę na YouTube przesyłanych jest około 500 godzin nowych filmów. Na platformie znajdują się miliardy wideo umieszczanych przez użytkowników z całego świata. Z tego względu nie można zakładać, że sama publikacja nagrania jest wystarczająca do tego, aby szybko zdobyć popularność na YouTube. Podobnie jak w przypadku Google, trzeba zadbać o wysoką pozycję w rankingu, aby zostać zauważonym przez internautów, a dodatkowo odpowiednio dbać również o tych, który już do nas trafili.
Optymalizacja wideo na YouTube może prowadzić do zwiększenia liczby odwiedzin na stronie internetowej, skutecznej promocji marki, wsparcia dla link buildingu i budowania zasięgu poza YouTube. To dowodzi, że SEO na YouTube jest wartościowe, ale wymaga odpowiedniego podejścia, które nieco różni się od tego stosowanego w innych serwisach internetowych.
Jak działa algorytm wyszukiwarki wideo na YouTube?
Algorytmy YouTube bardzo szczegółowo analizują wszystkie przesłane na platformę filmy. Szczególną uwagę zwracając one nie tylko na ich treść, ale także na takie elementy jak tytuły filmów, opisy, miniaturki, a nawet nazwa pliku. Kluczowe jest więc, aby dokładnie wypełnić i zoptymalizować wszystkie dostępne pola przy publikacji filmu. Równie istotne jest zaangażowanie użytkowników, o które trzeba zadbać już po publikacji filmu, takie jak ich komentarze, udostępnienia i subskrypcje kanału. Czas, jaki widzowie spędzają na oglądaniu filmów (watchtime), również odgrywa ważną rolę, podobnie jak ma to miejsce w przypadku stron internetowych. Algorytmy opierają się na wielu informacjach i danych dotyczących użytkowników, tworząc sieć powiązań, która pomaga w dostarczaniu im odpowiednich treści.
Jak skutecznie robić SEO na Youtube?
Pozycjonowanie to zagadnienie, które zazwyczaj większości osobom kojarzy się z optymalizowaniem tekstów czy całych stron internetowych pod tym kątem. Jednak pojęcie to jest zdecydowanie szersze i może ono dotyczyć również takich materiałów jak zdjęcia czy filmu umieszczane w Internecie. YouTube to platforma, na której doskonale widać jak duże znaczenie ma pozycjonowanie filmów w wyszukiwarce. Kontrolowanie tych działań nie jest łatwe, ale jak najbardziej możliwe. Poniżej przedstawimy o jakich elementach należy pamiętać, chcąc optymalizować filmy na Youtube pod względem ich pozycjonowania.
Używaj słów kluczowych w tytule filmu
Tworzenie tytułów filmów na YouTube przypomina optymalizację pod kątem SEO. Ważne jest, aby w tytule zawrzeć kluczowe frazy, które nie zawierają polskich znaków i będą skutecznie wpływać na pozycjonowanie treści. Ponadto zamiast używać np. spacji lub podkreślenia, lepiej jest zastosować myślnik.
Video Keyword
Warto także pamiętać, że istnieje możliwość zwiększenia widoczności filmu nie tylko na YouTube, ale również w wynikach wyszukiwania Google. Można to osiągnąć, stosując tzw. video keyword. Aby wybrać odpowiednie słowo kluczowe, można wpisać swoje propozycje w wyszukiwarkę i sprawdzić, jakie wyniki się pojawią, co pomoże ocenić, czy dana fraza jest trafna.
Optymalizacja opisów
Pod filmem znajduje się sekcja, w której wstawia się jego opis. Często ta część jest pomijana, co jest sporym błędem. Warto w tym miejscu dodać słowa kluczowe i krótki opis, aby widzowie wiedzieli, o czym jest film. Taki opis jest przydatny zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów YouTube oraz Google.
Odpowiednie tagi i hashtagi
Sam tytuł i opis to nie wszystko. Warto dodatkowo otagować swój film. Tagi i hashtagi z odpowiednimi słowami kluczowymi pomagają lepiej pozycjonować film. Użytkownicy czasem wpisują bardziej szczegółowe określenia, co może jeszcze bardziej zawęzić wyniki wyszukiwania i tym bardziej ułatwić dotarcie do naszego materiału, o ile zastosujemy odpowiednie słowa kluczowe.
Właściwa miniatura
YouTube zwraca uwagę na różne szczegóły, w tym na miniaturkę filmu, która jest pewnego rodzaju okładką danego materiału jak ma to miejsce w przypadku książki. Jej odpowiednie dostosowanie jest kluczowe, ponieważ prawie 90% najlepiej pozycjonowanych filmów ma niestandardowe miniatury. Oprócz tego, że musi ona przyciągać swoim wyglądałem i zachęcać do obejrzenia filmu to musi także spełniać określone wymagania techniczne. Zaleca się, aby miała ona rozmiar 1280×720 px, format jpg lub png, a wielkość pliku nie powinna przekraczać 2 MB.
Dodanie napisów i rozdziałów do filmów
Zdarza się, że użytkownicy oglądają filmy bez dźwięku, dlatego warto dodać do nich napisy. Dzięki temu, widzowie mogą czytać dialogi nawet przy wyciszonym filmie. Napisy można dodać automatycznie, ręcznie lub za pomocą zewnętrznych narzędzi. Dodatkowo, w przypadku dłuższych filmów, warto dodać rozdziały, które pozwolą widzom na szybkie przejście do interesujących ich fragmentów.
Bloki z odnośnikami do innych treści na kanale
Na filmie można umieścić karty i bloki z linkami do innych treści. Można dodać maksymalnie pięć kart, natomiast bloki mogą pojawiać się tylko na początku i końcu filmu. Bloki zajmują dużą powierzchnię filmu, co ułatwia zachęcenie użytkowników do kliknięcia na link prowadzący do innego wideo. Jeśli film odnosi się do treści, która była już omawiana w innym materiale, warto dodać kartę, która umożliwi widzowi przełączenie się między filmami. Takie działania przypominają linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej.
Stwórz playlisty z filmów
Zarówno użytkownicy, jak i algorytmy YouTube cenią sobie wartościowy i bogaty w treść content. Warto zatem tworzyć playlisty, które skupiają filmy dotyczące jednego tematu, gdy jego pełne omówienie wymagałoby więcej czasu, niż można zawrzeć w jednym filmie.
Utrzymuj regularność publikacji na kanale
Regularność w publikowaniu treści jest kluczowa zarówno dla widzów, jak i algorytmów YouTube. Ważne jest, aby trzymać się planu publikacji i dbać o regularne dodawanie wartościowych filmów, które przyciągną widzów. Unikaj zbyt dużych projektów, które mogą być trudne do ukończenia na czas. Regularne dostarczanie treści jest kluczem do sukcesu na YouTube. Algorytmy tego serwisu bardzo lubią kanały które regularnie publikują atrakcyjne treści, które potrafią utrzymać watchtime na odpowiednim poziomie.
Pozycjonowanie filmów na serwisie YouTube
Aby zaistnieć na YouTube, kluczowe jest właściwe pozycjonowanie treści. Z kolei, aby to osiągnąć konieczne jest starannie dobieranie słów kluczowych oraz tworzenie wartościowego contentu. Jak zatem zwiększyć swoją widoczność? Przede wszystkim należy zadbać o atrakcyjne tytuły, które przyciągną uwagę widzów. Ważne, aby zawierały one przynajmniej pięć słów, w tym kluczową frazę. Po opublikowaniu wideo, nie można pozostawić go bez dalszej opieki. Jeśli widzowie zaczną komentować film, warto aktywnie odpowiadać na ich uwagi, co zbuduje ich zaangażowanie. Takie interakcje z pewnością nie pozostaną niezauważone przez algorytmy YouTube, które będą promować film, podnosząc jego pozycję w wynikach wyszukiwania i zwiększając liczbę wyświetleń.
Choć nie jest to oficjalnie potwierdzone, istnieje niepisana zasada, że filmy powinny trwać co najmniej pięć minut. Regularna promocja publikacji jest również kluczowa. Można ją prowadzić za pomocą mediów społecznościowych, bloga czy stron z sekcjami Q&A. Dla odbiorców niezwykle istotna jest również jakość filmu, zarówno pod względem treści, jak i estetyki czy dźwięku.
Panel statystyk na Youtube – niezbędne narzędzie do analizy kanału dla każdego twórcy
Panel statystyk dostępny na YouTube to prawdziwe źródło cennych informacji, które dostarcza wielu danych na temat odbiorców oraz publikowanych treści i pomaga wyznaczyć kierunek dalszego rozwoju kanału. Znajdziesz tam szczegółowe dane dotyczące liczby wyświetleń, czasu spędzonego na oglądaniu, najpopularniejszych filmów oraz źródeł, z których pochodzi ruch na kanale. Dodatkowo, panel umożliwia lepsze zrozumienie zachowań widzów, takich jak godziny oglądania, ich lokalizacje oraz typy urządzeń, na których konsumują treści. Poznanie tych danych pozwala na zdobycie cennych wskazówek, które mogą być kluczowe dla dalszego udoskonalania kanału.
Podsumowanie
Na początku optymalizacja filmów na YouTube może wydawać się skomplikowana i czasochłonna i pewnie tak będzie. Jednak z czasem i odrobiną praktyki, działania SEO na tej platformie stają się intuicyjną rutyną, zajmującą zaledwie kilka minut. W porównaniu do czasu poświęconego na tworzenie i edycję treści, to naprawdę niewiele. Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu, filmy na YouTube mogą przyciągnąć bardziej zaangażowaną publiczność, co z kolei przekłada się na wyższe oceny materiałów.
Choć optymalizacja pod kątem SEO wydaje się niewielkim wysiłkiem, jej efekty mogą przynieść znaczące korzyści dla marki. Warto jednak pamiętać, że nie tylko opisy i tytuły są kluczowe – sam content musi być interesujący i angażujący. YouTube oferuje ogromne możliwości promocji firmy lub marki osobistej, a dzięki aktywnej społeczności można zbudować lojalną grupę odbiorców i widzów.