SEO Copywriting – czyli jak prawidłowo pisać i optymalizować treści na stronie?
SEO copywriting to pojęcie, które obecnie jest bardzo popularne w przestrzeni internetowej. Zagadnienie to łączy w sobie zarówno czynności związane z tworzeniem treści na strony internetowe jak i z ich optymalizacją pod różnego rodzaju algorytmy obsługujące wyszukiwarki. Działanie SEO copywritera przyczyniają się do dużo lepszej widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwani, a także do tworzenia wartościowych i atrakcyjnych treści. W taki właśnie sposób na serwisach internetowych generowany jest tzw. organiczny ruch, który jest niezbędny do wypromowania danej marki, produktu czy usługi w Internecie. Osoby pracujące na stanowisku SEO copywriterów powinny posiadać znajomość zasad pozycjonowania treści w Internecie oraz charakteryzować się lekkim piórem, co pozwoli im na tworzenie przyjemnych i atrakcyjnych treści na strony.
W poniższym artykule przyjrzymy się zagadnieniu SEO copywritingu i wyjaśnimy na czym polega ta dziedzina oraz jak tworzyć i optymalizować treści zgodnie z przyjętymi w tej branży zasadami.
SEO copywriting a inne rodzaje copywritingu
Pojęcie copywritingu jest już znane od bardzo długiego czasu. Klasyczna definicja copywritingu to technika sprzedaży oparta na użyciu słów. W latach 40. XX wieku copywriting rzeczywiście polegał głównie na tym, jednak z czasem jego rola znacząco się rozwinęła. Współczesny copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych, sprzedażowych, radiowych, telewizyjnych, a także projektowaniem kampanii reklamowych. Celem copywritingu nie jest już tylko bezpośrednia sprzedaż, ale także zachęcenie potencjalnych klientów do podjęcia różnych decyzji, na przykład do zapisania się do newslettera.
W momencie, gdy wyszukiwarka Google stawała się coraz popularniejsza, SEO copywriting również zaczął stawać się dużo bardziej powszechny w przestrzeni Internetu. W początkowych latach algorytm Google preferował strony z dużą liczbą linków przychodzących, co prowadziło do powstawania tzw. presell pages. Były to strony wypełnione treściami zaprojektowanymi głównie pod kątem algorytmów, a nie dla realnych użytkowników. Zawierały one mnóstwo fraz kluczowych i linków, co miało poprawiać pozycjonowanie, ale teksty te nie miały praktycznie żadnej wartości dla czytelników i często łamały zasady SEO copywritingu.
W tamtych czasach copywriterzy musieli tworzyć treści, które były pozbawione głębszego sensu, lecz pełne słów kluczowych. Na szczęście, z czasem podejście to uległo zmianie. Obecnie copywriterzy skupiają się na pisaniu wartościowych artykułów blogowych, tematycznych, opisów produktów i kategorii w sklepach internetowych, tekstów na strony internetowe oraz artykułów sponsorowanych. Dziś praca SEO copywritera bardzo przypomina pracę content writera, ponieważ Google kładzie coraz większy nacisk na treści, które są wartościowe i merytoryczne.
Dlaczego SEO copywriting ma tak duże znaczenie?
Pisanie treści zoptymalizowanych pod kątem SEO wcale nie straciło na znaczeniu – wręcz przeciwnie, stało się jeszcze bardziej kluczowe niż w poprzednich latach. W miarę jak rośnie liczba firm i stron internetowych rywalizujących o miejsce w wynikach Google, konkurencja o pierwsze dziesięć pozycji na stronie wyników SERP staje się coraz bardziej zacięta. Z tego względu teksty muszą nie tylko być zgodne z wymaganiami algorytmów Google i spełniać odpowiednie kryteria techniczne, ale także trafiać w potrzeby użytkowników, dostarczać odpowiedzi na ich pytania i być przyjemne w odbiorze.
Ponadto, treści na stronie powinny pełnić również funkcję marketingową. Muszą być tworzone rzetelnie i merytorycznie, aby zachęcały odbiorców do podejmowania konkretnych decyzji. Tego rodzaju treści budują autorytet w danej dziedzinie, podnosząc tzw. wskaźnik Topical Authority. W związku z tym, od SEO copywritera wymaga się znacznie więcej niż tylko wstawiania słów kluczowych w tekst. Dostosowanie się do wszystkich wytycznych nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać i wymaga odpowiednich umiejętności.
Najważniejsze zasady tworzenie treści SEO
Z pewnością chcąc tworzyć treści SEO należy zebrać podstawową wiedza oraz umiejętności w tym zakresie. W szczególności bardzo ważne jest, aby stosować się do kilku podstawowych zasad SEO copywritingu.
Tworząc treści na strony warto korzystać z nagłówków H1-H6, gdzie H1 pełni rolę tytułu artykułu i strony, a kolejne nagłówki służą jako śródtytuły. Słowa kluczowe są wciąż używane, jednak obecnie powinny występować w bardziej naturalnej i odmiennej formie. Frazy do pozycjonowania typu long tail, czyli dłuższe i bardziej szczegółowe, powinny być rozwinięciem głównego słowa kluczowego. W tekstach warto umieszczać linki wewnętrzne, które prowadzą do innych stron w obrębie tej samej domeny. Meta tagi powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Dla lepszej czytelności, teksty należy dzielić na krótsze akapity, dzięki czemu artkuły nie są tak przytłaczające dla odbiorcy.
Stosując powyższe zasady, teksty stają się bardziej czytelne, intuicyjne i dobrze zorganizowane. SEO nie jest jedynie technicznym wymogiem, ale narzędziem, które pomaga tworzyć treści generujące ruch z organicznych wyników wyszukiwania.
Copywriting SEO – niezbędny element content marketing
Teksty na stronie mogą mieć na celu skłonienie użytkowników do podjęcia działań, takich jak decyzja zakupowa, zapisanie się do newslettera czy udostępnienie treści. W tego typu przypadkach przydatne są zasady copywritingu sprzedażowego, które subtelnie zachęcają do działania, nie będąc nachalną reklamą. Kluczowe elementy, takie jak przyciski CTA, język korzyści i angażujące nagłówki, odgrywają tu istotną rolę. Dodatkowo, wykorzystanie storytellingu może pobudzić wyobraźnię odbiorcy. Choć te elementy mogą wydawać się proste, stworzenie skutecznego i jednocześnie zwięzłego contentu to prawdziwe wyzwanie. To właśnie one często decydują, czy użytkownik wykona pożądaną czynność.
Analiza i optymalizacja treści
Tekst stworzony przy zastosowaniu wszelkich zasad SEO copywritingu jest nie tylko tekstem sprzedażowym zawierającym wartościową treść, ale także pozycjonującym. Z tego względu tak ważnym aspektem tworzenia tego typu treści jest także ich optymalizacja pod kątem grupy docelowej. Przydatne może tutaj być analizowanie innych podobnych artykułów w Internecie w celu sprawdzenia co najlepiej się sprawdza a czego jednak warto unikać.
W przypadku gdy dany artykuł ma podobną długość, ale jest częściej odwiedzany, czytany do końca, a po lekturze użytkownik przechodzi na inne strony, przyniesie to lepsze rezultaty niż dłuższy content konkurencji. To podkreśla, jak ważna jest jakość i merytoryka tekstu. SEO copywriter ocenia również skuteczność treści, a jeśli wyniki są niesatysfakcjonujące, musi je zoptymalizować. Może to oznaczać większe zagęszczenie fraz, lepszą analizę słów kluczowych lub dodanie odpowiedzi na pytania, które interesują użytkowników.
Ile zarabiają copywriterzy SEO?
Poznając temat SEO copywritingu można również zadać sobie pytanie czy możliwe jest ustalenie jednej stawki za usługę SEO copywritingu? Pojęcie to jest na tyle złożone, że jest to raczej niemożliwe. Zazwyczaj stawki copywriterów są bardzo indywidualne i zależne od danego projektu jaki realizują. Oczywiście można określić jakieś standardy, według których działają copywriterzy, jednak nie są to precyzyjnie określone kwoty. Ponadto duże znaczenie ma również doświadczenie i umiejętności danego copywritera.
Ile obecnie kosztują usługi SEO copywriterów? Stawki można oszacować w trzech kategoriach, a są to:
- Stawki niskie – od 10 do 20 zł za 1000 znaków ze spacjami,
- Stawki średnie – od 20 do 40 zł za 1000 znaków ze spacjami,
- Stawki wysokie – od 40 zł w górę za 1000 znaków ze spacjami.
Na podstawie tych danych wyliczyć można, że cena za stworzenie przykładowo blogowego artykułu o długości 10 000 zzs może się wahać w granicach 100 do nawet 400 zł za tekst. O długości tekstu można zdecydować samemu lub powierzyć to zadanie copywriterowi.
Podsumowanie
Choć zasady SEO copywritingu mogą wydawać się bardzo technicznym zagadnieniem, to warto pamiętać, że Google priorytetowo traktuje pozytywne doświadczenia użytkowników, a dopiero potem kwestie SEO. To kluczowa zasada, ponieważ teksty są tworzone przede wszystkim dla odbiorców, którzy mogą je dalej polecać, co z kolei korzystnie wpłynie na SEO. Inwestowanie w wysokiej jakości treści jest więc niezbędne, gdyż stanowią one jeden z najważniejszych elementów strategii pozycjonowania strony.