4rtweb

Jak zoptymalizować stronę www? Poradnik krok po kroku

Optymalizacja stron internetowych to podstawa działań związanych z pozycjonowaniem witryn w wynikach w wyszukiwania w Google. Kompleksowe podejście do pozycjonowania, weryfikacji fraz kluczowych oraz optymalizacji serwisu internetowego podstawa, aby osiągnąć sukces i poprawić konwersję, np. na stronie sklepu internetowego. Samodzielna optymalizacji strony internetowej jest możliwa, aczkolwiek bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności wypromowanie serwisu na wysokie pozycje w Google jest praktycznie niemożliwe. Przejrzyj nasz poradnik i dowiedz się, jak skutecznie optymalizować strony www.

Optymalizacja stron internetowych – na czym to polega?

Procedury związane z optymalizacją stron internetowych są dość skomplikowane. Nie wystarczy przeanalizować widoczności witryny w Google Search Console, aby ustalić odpowiednie działania, które umocnią pozycję marki w internecie.

Głównym celem działań optymalizacyjnych na stronach internetowych jest usprawnienie szybkości działania witryny, a także wprowadzenie niezbędnych zmian w treści oraz wyglądzie strony. Wdrożenie skutecznych działań optymalizacyjnych powoduje, że strona internetowa:

  • staje się przejrzysta dla użytkowników,
  • jest łatwiejsza w nawigacji,
  • może osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google,
  • umacnia pozytywny wizerunek marki,
  • sprzyja wzrostowi sprzedaży i konwersji.

Krótki czas ładowania witryny, proste menu nawigacyjne oraz prawidłowo sformatowane teksty pod SEO to podstawa działań optymalizacyjnych na stronach www.

Kto powinien zająć się optymalizacją strony www?

Optymalizacja strony internetowej może zostać przeprowadzona dopiero wtedy, kiedy zostanie wykonany kompletny audyt SEO. Zależnie od wielkości serwisu internetowego oraz jego specyfiki działania związane z audytem mogą potrwać od kilku do nawet kilkunastu dni. To jednak niezbędne, aby późniejsze działania optymalizacyjne przyniosły jak najlepsze efekty.

Czy samodzielna optymalizacja strony internetowej to dobry pomysł? Jasne, ale tylko wtedy, kiedy mamy podstawową wiedzę z zakresu SEO, metodyki działania algorytmów Google oraz znamy zagadnienia techniczne stron internetowych. W przeciwnym razie podejmowane czynności nie mają większego sensu.

Aby mieć pewność, że optymalizacja strony internetowej zostanie przeprowadzona kompleksowo i będzie poprzedzona rzetelnym audytem, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Tylko wtedy późniejsze działania mogą realnie przełożyć się na wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania, a także na proces budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Optymalizacja stron internetowych – od czego zacząć? Krok po kroku

Działania optymalizacyjne witryn online polegają przede wszystkim na usprawnieniu działania strony. Zatem w jaki sposób rozpocząć działania optymalizacyjne, aby efekty realnie przełożyły się na lepszą konwersję, widoczne zyski przedsiębiorstwa oraz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania? Przygotowaliśmy listę wskazówek, których nie można pominąć. To przydatne informacje zarówno dla początkujących osób, jak i specjalistów zajmujących się wiele lat optymalizacją i pozycjonowaniem stron www.

Zacznij od audytu technicznego i SEO

To niezbędne czynności, które pozwolą Ci na przygotowanie późniejszej strategii optymalizacyjnej. Bez przeprowadzonego audytu szybkości ładowania strony internetowej, użytych fraz kluczowych oraz błędów w kodzie nie będziesz w stanie ustalić, jakie działania podjąć, by poprawić sposób funkcjonowania strony i przyczynić się do jej dalszego rozwoju.

Przeanalizuj poziom indeksacji podstron w GSC, sprawdź widoczność na frazy kluczowe, np. w Senuto i oszacuj, jak techniczne aspekty na stronie wpływają na skuteczność pozycjonowania. Regularne monitorowanie strony www pozwala na szybkie podejmowanie skutecznych działań. Im szybciej zareagujesz na spadki widoczności, tym mniejsze ryzyko, że Twoja strona straci swoją wysoką pozycję.

Przeanalizuj kod strony i techniczne kwestie

Chodzi tu przede wszystkim o weryfikację błędów w kodzie strony. Do tego przyda się znajomość HTML/CSS oraz JavaScript. To najczęściej stosowane języki kodowania w przypadku stron www. Z kwestii technicznych warto postarać się o optymalizację: czasu ładowania strony oraz responsywność witryny. Pamiętaj, aby zadbać o to, by portal poprawnie wyświetlał się na wszystkich rozdzielczościach – zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Uzupełnij meta dane na stronie

Każda podstrona i wpis na blogu powinien mieć prawidłowo uzupełnione opisy title i description. Warto wykorzystać w nich frazy z wysokim potencjałem widoczności, aby mieć pewność, że pozytywnie wpłynie to na działania pozycjonerskie. Optymalizacja meta danych wpływa na poprawę współczynnika CTR. Pamiętaj jednak, aby opisy tworzyć nie tylko pod SEO, ale także ukierunkować je na komunikację z użytkownikiem. Stwórz meta i description tak, aby podpowiedzieć czytelnikom, co skrywa zawartość danej strony.

Zoptymalizuj grafiki i opisy ALT

To niezbędne działania w przypadku prowadzenia czynności optymalizacyjnych na stronie internetowej. Każda grafika powinna być maksymalnie skompresowana, co przekłada się na skrócenie czasu ładowania strony. Dodatkowe opisy ALT są potrzebne do umocnienia działań SEO. W miarę możliwości wplataj też frazy kluczowe w opisy ALT.

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Wbrew pozorom to ważne, aby maksymalnie zoptymalizować linki wewnętrzne na stronie. Firmowe blogi powinny kierować do strony głównej marki lub kategorii produktów w sklepie internetowym. W trakcie optymalizacji raczej unikamy linkowania wewnętrznego na produkty, które mogą ulec zmianom lub zostaną wycofane ze sprzedaży. W przypadku linkowania wewnętrznego optymalizacji podlegają też anchory, które powinny być w formie newralgicznych fraz kluczowych. To wskazówka dla robotów Google, które adresy URL są ważne z punktu widzenia pozycjonowania całej domeny.

Przeanalizuj i edytuj treści na stronie internetowej

Te powinny być zoptymalizowane tak, aby potencjalny odbiorca miał ochotę pozostać na stronie na dłużej i wejść w dalszą interakcję, np. dodać produkty do koszyka i sfinalizować zamówienie. W działaniach optymalizacyjnych na stronie www kluczowe jest także przygotowanie tekstów zgodnie z zasadami pozycjonowania SEO. Frazy kluczowe wplatamy naturalnie w teksty – nic na siłę. Czasem lepiej wrzucić na stronę mniej istotnych fraz, ale zachować wysoką jakość merytoryczną tekstu.

Jakie narzędzia są przydatne podczas optymalizacji stron internetowych?

Optymalizacja stron internetowych to nie lada wyzwanie, nawet dla wykwalifikowanych specjalistów związanych z marketingiem internetowym i pozycjonowaniem SEO. W celu uskutecznienia działań optymalizacyjnych warto mieć w zanadrzu dostęp do sprawdzonych narzędzi weryfikacyjnych. Oprogramowanie, które szczególnie polecamy to:

  1. Google Analytics – to podstawa, jeśli działania optymalizacyjne na stronach www mają mieć jakikolwiek sens. Korzystając z tego narzędzia, sprawdzisz, jakie są efekty prowadzonych działań SEO, a także przeanalizujesz wskaźniki konwersji, czas trwania sesji użytkownika czy nawet sprawdzisz, skąd wziął się ruch na stronie.
  2. Google Search Console – to narzędzie, które warto znać. Atutem jest fakt, że to w 100% darmowe oprogramowanie ułatwiające optymalizację stron internetowych.
  3. Senuto – jeśli chcesz korzystać z intuicyjnego oprogramowania do analizy swojej strony internetowej oraz weryfikacji działań konkurencji, koniecznie wybierz Senuto. To płatne narzędzie, ale dające spore możliwości w zakresie pozycjonowania SEO, wyszukiwania fraz kluczowych oraz sprawdzania ruchu na stronie.
  4. Ahrefs – polecane dla profesjonalistów z branży SEO. Pozwala na szybką analizę linkowania zewnętrznego oraz monitorowanie fraz kluczowych na stronie.

Można też wykorzystać inne narzędzia, jak np. SEMrush, Screaming Frog czy nawet Contadu. Wszystko zależy od tego, jaki inteferjs działania preferujemy i co chcemy uzyskać w ramach weryfikacji stron internetowych oraz późniejszych działań optymalizacyjnych.

Optymalizacja SEO stron internetowych – kiedy warto się zdecydować? Podsumowanie

Skuteczna optymalizacja strony internetowej polega przede wszystkim na dostosowaniu witryny do potrzeb użytkownika, nasyceniu treści frazami kluczowymi oraz usprawnieniem funkcjonowania technicznych aspektów po stronie serwera, np. skrócenie czasu ładowania podstron.

Jeśli zależy Ci na podniesieniu skuteczności prowadzonych działań marketingowych, koniecznie zdecyduj się na optymalizację swojego serwisu www. Im szybciej podejmiesz skuteczne czynności, tym szybciej osiągniesz wysoki poziom sprzedaży swoich usług i produktów online. Kompleksową optymalizacją mogą zająć się profesjonaliści – wtedy masz gwarancję, że Twoja strona www będzie spełniać wytyczne Google, a dodatkowo będzie przyjazna dla potencjalnego użytkownika.

Może zainteresują Cię: