Jak stworzyć swój własny sklep internetowy?
Założenie własnego sklepu internetowego nie jest zbyt skomplikowanym profesem. Jednak chcąc osiągnąć w tej dziedzinie sukces, należy podejść do tematu z odpowiednim przygotowaniem i wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę na początku tego procesu. W poniższym artykule podpowiemy jakie działania należy podjąć, aby osiągnąć sukces w e-commerce i zbudować sklep, który będzie dobrze prosperował.
O czym pamiętać przed uruchomieniem swojego sklepu?
Tworząc swój własny sklep internetowy, podstawą jest zawsze dokładne przeanalizowanie rynku w temacie potrzeb konsumentów i popytu na produkt, jaki chcemy na ten rynek wdrożyć. Chcąc się upewnić czy tego typu działalność ma sens, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, takich jak:
- Czy produkty, które zamierzasz sprzedawać w swoim sklepie, cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem wśród konsumentów?
- Jak prezentuje się konkurencja w branży, do której chcesz dołączyć?
- Czy masz już plan marketingowy dla swojego sklepu internetowego?
Powyższe pytania są fundamentem tego typu biznesu, jednak takich pytań jest zdecydowanie więcej i warto na bieżąco je sobie zadawać, aby wiedzieć, czy zmierzamy w odpowiednim kierunku ze swoim biznesem.
Założenie własnej działalności gospodarczej
Założenie sklepu internetowego to krok, który może wykonać każdy, bez konieczności zakładania działalności gospodarczej. Jednak, aby taki sklep uruchomić, czyli zacząć za jego pośrednictwem sprzedawać dane produkty, konieczne jest już posiadanie zarejestrowanej działalności. Jest to tak znaczące nie tylko ze względów prawnych, ale także ze względu na firmy obsługujące płatności online, które nie podpiszą z Tobą umowy o współpracy, dopóki nie będziesz miał zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Jeśli ten krok masz już za sobą, to możesz przystąpić do kolejnych etapów procesu tworzenia sklepu internetowego, które opisujemy w dalszej części artykułu.
Wybierz nazwę swojej firmy – domeny internetowej
Bez wdawania się w szczegóły w kwestii kreatywności, kluczowe jest, aby nazwa i domena były zgodne z aktualnymi standardami internetowymi.
W kontekście tych standardów warto pamiętać, że nazwa powinna być unikalna i łatwa do zapamiętania, a także wzbudzać pozytywne emocje. Upewnij się więc, że nazwa Twojej firmy nie przyczynia się do pogorszenia reputacji sklepu. Najważniejsze z perspektywy strony internetowej jest jednak to, aby była krótka. Analizując nazwy przodujących marek w e-commerce, można zauważyć, że zazwyczaj są one krótkie, nieprzekraczające 8 znaków. Ułatwia to ich zapamiętanie, a także dotarcie do potencjalnych klientów.
Jeśli chodzi o wybór domeny dla sklepu, warto unikać używania myślników i kropek w nazwie. Powinna ona być prosta i czytelna, co z pewnością przełoży się na jej rozpoznawalność.
Jaki system wybrać do zarządzania sklepem internetowym – Open-source czy SaaS?
Niezbędnym etapem tworzenia każdego sklepu internetowego jest wybór odpowiedniego systemu, za pośrednictwem którego będziemy obsługiwać nasz biznes. Jest to jedna z najważniejszych decyzji, ponieważ to własne tego typu system będzie podstawą naszego sklepu. Do wyboru mamy tutaj dwie najpopularniejsze opcje, oprogramowanie open-source lub SaaS.
Open-source
Oprogramowanie open-surce to wszelkiego rodzaju systemy sprzedaży i zarządzania sklepem, których kod źródłowy jest publicznie dostępny. Dzięki temu programy te można dowolnie edytować i personalizować dostosowując je do własnych potrzeb i preferencji. Konieczne jest jednak tutaj posiadanie odpowiedniej wiedzy z zakresu programowania lub skorzystanie z usług specjalistów w tym zakresie. Najczęściej systemy typu open-source są także darmowe, co pozwala na zyskanie sporych oszczędności, szczególnie na początku, gdy startujemy z biznesem i nasz sklep nie generuje jeszcze tak dużych przychodów.
Najczęściej wykorzystywanym w sklepach internetowych oprogramowaniem typu open-source jest:
- WordPress (wspierany rozszerzeniem WooCommerce),
- PrestaShop,
- Magento.
Użytkowanie tego typu oprogramowania nie wymaga jednak żadnych umiejętności programowania. Jest to bardzo intuicyjne i proste oprogramowanie, które znakomicie spisuje się szczególnie w przypadku początkujących w tej branży przedsiębiorców.
SaaS
Oprogramowanie SaaS to rozwiązanie, które polega na tym, że właściciel sklepu płaci miesięczny abonament, w ramach którego twórca oprogramowania udostępnia mu do użytku w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Jest to dobre rozwianie, które może wydawać się najlepsze szczególnie dla osób nieposiadających żadnej wiedzy technicznej z zakresu obsługi tego typu oprogramowania. Jednak z czasem wraz z rozwojem biznesu większość przedsiębiorców przechodzi na systemy open-source, które dają zdecydowanie większe możliwości.
Rozwiązania typu SaaS są płatne, ale w ramach tego wszelkie awarie sklepu są rozwiązywane przez zespół obsługi technicznej danego oprogramowania. Przykładem takiego systemu może być np. Shoper.
Wykup odpowiedni hosting – niezbędny element infrastruktury technicznej sklepu
Gdy decydujesz się na założenie sklepu internetowego opartego na rozwiązaniu open-source, musisz samodzielnie zorganizować hosting — czyli wykupić usługę, która zapewnia miejsce na serwerze dla plików Twojego sklepu.
Dobór odpowiedniego dostawcy hostingu jest kluczowy dla powodzenia sklepu online. To właśnie na jego serwerze znajdują się wszystkie zasoby Twojego sklepu. Jeśli serwer często ulega awariom, trudno będzie Ci osiągnąć sukces w internecie. Z tego względu decyzja ta jest tak ważna i nie należy oszczędzać na tym elemencie.
Przy wyborze hostingu dla sklepu zwróć uwagę na:
- Systemy bezpieczeństwa – dostawca hostingu powinien oferować narzędzia zabezpieczające przed atakami hackerskimi innymi tego typu zagrożeniami z sieci.
- Tworzenie kopii zapasowych – serwer powinien automatycznie tworzyć kopie zapasowe plików sklepu i przechowywać je w bezpiecznym miejscu.
- Możliwość skalowania – w miarę rozwoju sklepu potrzebujesz więcej zasobów serwerowych, dlatego warto, aby hosting umożliwiał łatwe zwiększenie przestrzeni.
- Wsparcie techniczne – upewnij się, że firma hostingowa oferuje sprawną i kompetentną obsługę klienta.
- Koszty – przemyśl, czy cena jest adekwatna do jakości oferowanej usługi. Czasami można natknąć się na drogi hosting o niskiej jakości. Przed podjęciem decyzji warto więc dokonać obszernej analizy ofert oraz opinii i wybrać mądrze.
Prowadzenie sklepu internetowego a prawo
Prowadzenie przedsiębiorstwa w branży e-commerce to nie tylko kwestie formalne czy związane z zarządzeniem i rozwijaniem sklepu, ale także kwestie prawne. W polskim prawie istnieje wiele przepisów regulujących tego typu działalność w Internecie. Warto więc doglądnie się z nimi zapoznać i działać w zgodzie z obowiązującymi przepisami, szczególnie tymi mówiącymi o bezpieczeństwie i prywatności danych, a także o uczciwym traktowaniu swoich klientów.
Ochrona danych osobowych
Kwestie ochrony danych osobowych są w Unii Europejskiej a tym samym również w Polsce bardzo rozbudowane i często skomplikowane. Raczej wszyscy przynajmniej raz spotkali się ze zwrotem RODO i niektórymi zapisami tego rozporządzenia. W tym kontekście przedsiębiorcy tworzący i prowadzący sklepy internetowe muszą pamiętać o kilku najważniejszych kwestiach takich jak:
- Polityka prywatności: na stronie powinien znaleźć się dokument, który dokładnie opisuje zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych klientów.
- Stworzenie regulaminu sklepu internetowego: ten dokument powinien zawierać szczegółowe informacje o firmie oraz precyzyjnie określać różne aspekty działalności sklepu, takie jak polityka zwrotów, dostępne metody płatności i opcje dostawy.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych: kiedy klient podaje swoje dane osobowe w sklepie, musi jednoznacznie potwierdzić, że rozumie, w jakim zakresie te dane będą wykorzystywane.
Powyższe podpunkty to jednak jedynie wskazówki. Chcąc mieć pewność, że działamy zgodnie z wszelkimi przepisami RODO, warto skonsultować się z kancelarią prawną specjalizującą się w ochronie danych osobowych.
Dyrektywy Omnibuus – jak dostosować sklep do wymagań prawnych?
Jeśli planujesz uruchomić swój sklep internetowy, musisz dostosować się do wymogów wynikających z Dyrektywy Omnibus, która zaczęła obowiązywać 1 stycznia 2023 roku. Nowe przepisy zobowiązują sprzedawców do aktualizacji regulaminów swoich sklepów, kładąc szczególny nacisk na ochronę praw konsumentów w e-commerce. W praktyce oznacza to, że właściciele sklepów muszą informować klientów o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed dokonaniem zakupu.
Warto upewnić się, czy wybrana platforma e-commerce umożliwia wyświetlanie cen historycznych. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie sklepu internetowego na WordPressie, łatwo wprowadzisz tę funkcję na stronach produktów, korzystając z dostępnej bezpłatnie wtyczki.
Integracja sklepu internetowego z hurtowniami
Obecnie istnieje wiele form współpracy sklepów internetowych z dostawcami produktów. Jednak coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się tzw. dropshipping. Jest to system współpracy polegający na sprzedaży produktów, których dany sklep fizycznie nie posiada. Tego typu produkty po zakupie wysyłane są bezpośrednio z hurtowni. Rozwiązanie to znacznie wydłuża czas realizacji zamówień, jednak skutecznie zmniejsza koszty związane z magazynowaniem czy transportem tych produktów. Chcąc prowadzić sklep internetowy w tym modelu współpracy, niezbędne jest jednak zintegrowanie sklepu z daną hurtowną lub hurtowniami dropshippingowymi. Dzięki temu stany magazynowe sklepu internetowego będą zawsze aktualne i zgodne z tym co oferuje dana hurtownia.
Konfiguracja płatności online w sklepie
Kolejnym niezbędnym krokiem w drodze do uruchomienia swojego własnego sklepu internetowego jest jego integracja z systemem płatności. Warto tutaj zwrócić szczególną uwagę na takie kwestie jak:
- Wysokość prowizji od sprzedaży,
- Dostępne metody płatności,
- Łatwość integracji systemu ze sklepem internetowym.
Należy także sprawdzić, czy platforma, na której działa nasz sklep, umożliwia wdrożenie danych metod płatności.
Działania marketingowe
Działania marketingowe to nieodzowny element prowadzenia biznesu w branży e-commerce. Z tego względu już na etapie tworzeni swojego sklepu warto sprawdzić, czy nasza platforma, którą wybraliśmy, sprzyja prowadzeniu określonych działań marketingowych. Taką analizę należy przeprowadzić w sposób kompleksowy, a najważniejszymi kwestiami, jakim należy się przyjrzeć, są:
- Optymalizacja on-site strony: będąc właścicielem sklepu, musisz mieć możliwość dostosowywania takich elementów jak meta tagi, struktura adresów URL podstron, oraz publikacja treści wspierających pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach.
- Szybkość ładowania strony: to jak szybko działa nasza strona będzie miało znaczący wpływ na to, jakie pozycje zajmie ona w Google. Z tego względu prędkość ładowania strony powinna być jednym z kluczowych kryteriów przy wyborze platformy.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych (zgodność strony z Responsive Web Design): w dobie rosnącej liczby zakupów dokonywanych przez smartfony, wygląd sklepu musi być perfekcyjnie dostosowany do ekranów mobilnych, co jest niezbędne dla sukcesu w sprzedaży online.
- Możliwość integracji z narzędziami zewnętrznymi: prowadząc marketing dla swojego sklepu, konieczne jest posiadanie opcji integracji z narzędziami do email marketingu czy reklam, takimi jak Google Ads. Brak takich funkcji w platformie powinien być powodem do jej odrzucenia.
Podsumowanie
Założenie własnego sklepu internetowego to niezbyt skomplikowany proces. Jednak wymaga on zaczerpnięcia podstawowej wiedzy i odpowiedniego zaplanowania działać przed ich wdrożeniem. Nie należy więc się spieszyć i warto również korzystać ze wsparcia profesjonalistów w sytuacji, gdy nie radzimy sobie z jakimś zagadnieniem. Dobry start sklepu to początek do tego, aby osiągnął on sukces w przyszłości.