Jak reklamować kancelarię prawną?
Reklamowanie kancelarii prawnej w Internecie nie jest tak prostą i oczywistą sprawą, jak reklamowanie innych usług, typu sprzątanie czy catering. W przypadku zawodu prawnika czy radcy prawnego pojawia się bowiem problem związany z etyką zawodową. Czy dopuszcza ona reklamowanie swoich usług w sieci? A jeśli tak, to na czym może polegać taki marketing, aby był on zgodny z przepisami?
Czy reklama kancelarii prawnej w Internecie jest zgodna z prawem?
Przepisy, a dokładniej zasady etyki zawodowej adwokatów i radców prawnych wykluczają możliwość reklamowania takich usług w Internecie, jednak zakaz ten dotyczy reklam:
Oznacza to, że posiadanie strony internetowej i jej odpowiednie pozycjonowanie jest w pełni legalne – nie narusza zasad etyki zawodowej adwokatów i radców prawnych. Kampania reklamowa dla kancelarii prawnej może obejmować zatem pozycjonowanie strony, ale nie może obejmować płatnych form reklamy, typu Google Ads.
Jakie trudności czekają kancelarię prawną w trakcie kampanii reklamowej?
Jak zostało wspomniane, skuteczne promowanie kancelarii prawnej nie jest prostym zadaniem. Należy zmierzyć się tutaj nie tylko z brakiem możliwości wykorzystania takich kanałów jak Google Ads czy Facebook Ads, ale również z innymi problemami, jak:
- charakter branży – wykorzystywanie profesjonalnego języka, bazowanie na skomplikowanych przepisach, stosowanie branżowego żargonu,
- zmienność przepisów,
- konieczność współpracy z prawnikami podczas tworzenia merytorycznych treści.
Dla skutecznej promocji kancelarii prawnej najistotniejsze będzie zatem SEO, czyli optymalizacja strony, która pozwoli doprowadzić do wzrostu widoczności witryny w wyszukiwarce oraz do zwiększenia ruchu na stronie. Natomiast to sprawi w dalszej kolejności, że zwiększeniu ulegnie również konwersja – kancelaria zdobędzie nowych klientów.
SEO dla kancelarii prawniczej – o czym warto pamiętać?
Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, zaobserwowanie pierwszych wyników podejmowanych działań nie będzie widoczne wcześniej niż po około 3-6 miesiącach. W przypadku kancelarii prawnych czas oczekiwania na efekty pozycjonowania jest zwykle znacznie dłuższy i może przekroczyć nawet 12 miesięcy. Wpływ na to ma między innymi konkurencja na rynku, konieczność założenia nowej strony internetowej czy błędne pozycjonowanie strony aktualnie istniejącej.
W pozycjonowaniu strony internetowej kancelarii prawnej istotne będzie utrzymywanie stałej współpracy między klientem a agencją marketingową. Prawnicy kancelarii muszą sprawdzać treści na stronę pod kątem ich merytorycznej zawartości i sprawnie akceptować teksty. W tym zakresie kancelaria ma największy wpływ na szybkość optymalizowania witryny i pozycjonowanie oparte na content marketingu.
Strategia SEO dla kancelarii prawnej
Optymalizacja strony kancelarii prawnej dzielona jest zazwyczaj na optymalizację techniczną oraz pozycjonowanie w oparciu o wybrane słowa kluczowe. Strona internetowa profesjonalnej kancelarii prawnej musi bowiem prezentować się estetycznie, szybko się ładować, posiadać intuicyjne menu i komplet aktualnych informacji na temat firmy. W ramach działań SEO przeprowadza się zatem analizę konkurencji, wybór słów kluczowych do pozycjonowania czy audyt strony. Planowana jest także strategia tworzenia i rozbudowywania struktury strony, na przykład wdrożenie bloga firmowego kancelarii prawnej.
Audyt strony kancelarii obejmuje sprawdzenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania, a także:
- sprawdzenie strony pod kątem błędów technicznych, jak błędne przekierowania,
- weryfikację jakości treści na stronie,
- sprawdzenie budowy i struktury strony.
Zalecane dla kancelarii prawniczej słowa kluczowe to frazy lokalne, czyli frazy z nazwą miasta czy dzielnicy. Takie frazy długiego ogona są łatwiejsze do pozycjonowania z uwagi na mniejszą konkurencję. Pozwalają także dotrzeć do konkretnego konsumenta, zainteresowanego ofertą z uwagi na miejsce zamieszkania. Wybrane słowa kluczowe trafiają później na stronę internetową kancelarii i na jej bloga firmowego. Każda usługa oferowana przez kancelarię powinna posiadać własną podstronę. Zaleca się także publikację wpisów blogowych na stronie kancelarii, ponieważ:
- blog wspiera budowanie wizerunku eksperta,
- publikacje branżowe budują zaufanie klientów,
- wpisy również mogą zawierać słowa kluczowe (wspierają pozycjonowanie).
Oczywiście wpisy o charakterze porad prawniczych muszą być pisane przez adwokata lub z jego pomocą, aby uniknąć błędów merytorycznych.
Kancelaria prawnicza na Mapach Google
Prawnicy nie mogą reklamować swoich usług za pomocą płatnej reklamy Google Ads, ale mogą być widoczni na Mapach Google. Aby tak się stało, kancelaria prawna powinna przygotować swoją wizytówkę – Profil Firmy w Google. Taka wizytówka zawiera dane teleadresowe firmy, zdjęcia siedziby, godziny pracy czy opinie użytkowników. Te ostatnie będą bardzo istotne dla potencjalnego klienta, który w większości przypadków właśnie nimi sugeruje się przy wyborze konkretnej kancelarii. Warto zatem zachęcać poprzednich klientów do opublikowania takiej recenzji w sieci.
Czym skutkuje wypełnienie wizytówki Google Moja Firma? Rozwiązanie to sprawi, że kancelaria będzie wyświetlała się użytkownikom przebywającym w pobliżu danej lokalizacji, a są to potencjalni klienci, którzy z największym prawdopodobieństwem skorzystają z usług danej kancelarii.
Linkowanie zewnętrzne
Jednym z elementów pozycjonowania strony internetowej jest pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących na daną witrynę z innych stron www. Kancelaria prawnicza może pozyskiwać takie linki poprzez:
- udział w konferencjach (linki do wydarzeń),
- publikację artykułów w pismach branżowych,
- publikację wpisów na blogu firmowym (mogą być udostępniane na innych stronach).
Kancelaria może również umieszczać swoje wizytówki w portalach ogłoszeniowych. Warto zadbać przy tym o tak zwany czysty profil linków, czyli pozyskiwanie ich wyłącznie ze stron godnych zaufania.
Optymalizacja konwersji i SXO
Poza pozycjonowaniem, skuteczną formą marketingu dla kancelarii prawnej będzie również optymalizacja konwersji oraz SXO, czyli optymalizacja witryny pod kątem doświadczeń użytkowników. Wszystkie te działania mają na celu ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie – witryna ma być przyjazna użytkownikowi. W przypadku kancelarii będzie to ułatwienie poszukiwania pożądanych informacji i ułatwienie kontaktu, na przykład za pomocą formularza online. W praktyce działania te obejmują:
- dodawanie na stronie Call To Action, czyli wezwań do działania,
- stworzenie formularza kontaktowego,
- ułatwienie nawigacji po stronie,
- stworzenie intuicyjnej struktury witryny,
- skrócenie czasu ładowania witryny,
- dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
- dodanie danych kontaktowych na każdej podstronie.
Działania te mają skutkować zwiększeniem konwersji, czyli ułatwieniem użytkownikowi podjęcia działania, np. kontaktu z kancelarią.
Wizerunek eksperta
W branży prawniczej niezwykle istotne jest zbudowanie wizerunku eksperta. Kancelaria może dokonać tego poprzez publikację poradników, nowinek, analiz zmian w obowiązujących przepisach. Pozwala to nie tylko dzielić się wiedzą z użytkownikami, ale również zaprezentować się w ich oczach jako specjalista, który chce edukować klientów, nie tylko oferować im swoje usługi za opłatą. Budowanie wizerunku eksperta skutkuje pozyskaniem zaufania użytkowników. Najczęściej polega to natomiast na prowadzeniu bloga firmowego. Treści na bloga może tworzyć specjalista do spraw content marketingu, ale nigdy nie powinno to odbywać się bez kontroli prawnika, który najlepiej zna obowiązujące przepisy. Błędy merytoryczne na blogu kancelarii prawnej są niedopuszczalne – mogą zniweczyć całą strategię budowy wizerunku eksperta w danej branży.