W jakie rodzaje reklam Google Ads warto inwestować?
Reklamowanie swojej firmy, produktu czy usługi w Internecie to obecnie najskuteczniejsza i najbardziej opłacalna forma reklamy globalnej. Jak pokazują badania, średnie ROI, czyli zwrot z inwestycji w przypadku kampanii prowadzonych na platformie Google Ads sięga 200 %. W praktyce oznacza to, że za każde wydane 10 zł mamy szansę zyskać 30 zł.
Jednak chcąc osiągnąć taki poziom, należy podejść do sprawy reklamy na poważnie, odpowiednio się przygotować i starannie analizować oraz optymalizować kampanię od różnymi jej względami. Początek tego procesu zaczyna się na etapie wyboru konkretnego typu reklamy Google Ads. Ten krok jest bardzo ważny i często w pierwszej kolejności decyzje on o sukcesie reklamy.
Warto więc wiedzieć jakie rodzaje kampanii reklamowych oferuje platforma Google Ads oraz który z nich najlepiej wybrać. Odpadnie na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym tekście.
Rodzaje kampanii reklamowych dostępne w Google Ads
Google Ads oferuje użytkownikom wybranie jednego z wielu dostępnych rodzajów reklamy. Decyzje tą należy podjąć mądrze, ponieważ wybór odpowiedniego typu kampanii będzie miał znaczący wpływ na jej stateczność. Poniżej przedstawiamy oraz omawiamy każdy z dostępnych rodzajów reklamy.
Kampanie w sieci wyszukiwania
Kampanie w sieci wyszukiwania, zwane również reklamami tekstowymi, to płatne wyniki w Google, które wyglądają podobnie do organicznych, ale pojawiają się tylko w wyznaczonych miejscach i są oznaczone jako sponsorowane. Te reklamy zawierają tytuł strony, opis meta, adres URL oraz favicon.
Jest to jedna z najpopularniejszych form reklamy w Google Ads, pozwalająca dotrzeć do użytkowników wpisujących konkretne zapytania w wyszukiwarkę.
Zaskakujące jest to, że aż 46% użytkowników Internetu nie potrafi odróżnić reklam tego rodzaju od darmowych wyników wyszukiwania.
Gdzie mogą pojawiać się reklamy tekstowe?
- nad, pod oraz obok organicznych wyników w wyszukiwarce Google,
- nad, pod oraz obok wyników organicznych w Google Play,
- w Google Grafika,
- w sekcji Zakupy,
- w Mapach Google.
Podczas konfiguracji kampanii można dodać do 15 różnych nagłówków i 4 opisy. System automatycznie łączy te elementy, aby jak najlepiej odpowiadały zapytaniom użytkowników.
Kampanie w sieci reklamowej
Czy masz czasami wrażenie, że sklepy internetowe śledzą Twoje ruchy w sieci? Przeglądałeś ostatnio sprzęt AGD i teraz w reklamach wszędzie pojawiają ci się lodówki, pralki i inne tego typu urządzenia AGD? W takim razie doświadczyłeś działania kampanii w sieci reklamowej.
Te reklamy pojawiają się na milionach różnych stron i aplikacji, które są częścią sieci reklamowej Google. Ta sieć obejmuje ponad 35 milionów stron, filmów i aplikacji, umożliwiając dotarcie do ponad 90% użytkowników internetu na całym świecie.
Dzięki tym kampaniom możesz dotrzeć zarówno do nowych klientów, jak i do osób, które już odwiedziły Twoją stronę. Reklamy mogą być kierowane na podstawie zainteresowań użytkowników, odwiedzanych stron lub wpisywanych słów kluczowych.
Istnieje kilka rodzajów kampanii tego typu:
- Elastyczne reklamy displayowe, które automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do miejsca, gdzie są wyświetlane. Google Ads optymalizuje przesłane przez Ciebie nagłówki, teksty i banery, tworząc najbardziej efektywne kreacje.
- Statyczne reklamy displayowe, czyli gotowe grafiki dostarczone przez Ciebie do Google Ads, które są bezpośrednio wyświetlane użytkownikom.
- Remarketing, czyli spersonalizowane reklamy kierowane do użytkowników, którzy już odwiedzili Twoją stronę, często zawierające produkty, które wcześniej przeglądali.
Reklamy produktowe (PLA)
To kolejny typ kampanii Google Ads, który możesz spotkać bezpośrednio w wyszukiwarce, jednak różni się on od standardowych reklam tekstowych.
Jest to format dedykowany głównie sklepom internetowym, umożliwiający promowanie konkretnych produktów powiązanych z zapytaniami użytkowników.
Reklamy produktowe zawierają:
- zdjęcie produktu,
- tytuł,
- cenę,
- nazwę sklepu,
- link prowadzący do strony sklepu.
Dzięki tego typu reklamie potencjalni klienci mogą uzyskać więcej informacji o produkcie jeszcze przed kliknięciem, w reklamę, co sprawia, że przyciągasz głównie użytkowników gotowych do zakupu lub poważnie go rozważających.
Tworzenie takich reklam opiera się na danych produktów przesłanych do Google Merchant Center za pomocą pliku produktowego (feeda). Przed rozpoczęciem kampanii konieczne jest więc jego przygotowanie, co eliminuje potrzebę ręcznego konfigurowania każdego elementu kampanii.
Kampanie zakupowe mogą się wyświetlać w kilku miejscach:
- w wynikach wyszukiwania,
- w sekcji Google Shopping (Google Zakupy),
- w Google Grafika,
- w Google Maps.
Kampanie generujące popyt (Google Discover)
Google Discover (wcześniej znane jako Google Feed) to funkcja, którą szczególnie dobrze znają użytkownicy Androida i iOS. Umożliwia ona przeglądanie różnorodnych treści, takich jak wiadomości i artykuły publicystyczne, dopasowanych do Twoich zainteresowań.
Te kampanie pozwalają dotrzeć do miliardów użytkowników poprzez najpopularniejsze usługi Google, takie jak wspomniane karty Discover, a także YouTube i Gmail. To właśnie tam będą się pojawiać reklamy utworzone w ramach tego rodzaju kampanii.
Według Google, kampanie generujące popyt są idealne dla reklamodawców społecznościowych, którzy chcą prezentować atrakcyjne wizualnie reklamy w różnych formatach na kluczowych platformach Google dostępnych dla wszystkich reklamodawców.
Kampanie Performance Max
Performance Max to narzędzie, które daje reklamodawcom możliwość korzystania ze wszystkich dostępnych zasobów reklamowych Google w ramach jednej, zautomatyzowanej kampanii opartej na sztucznej inteligencji. Ten rodzaj reklam pojawił się w okolicach 2021 roku, ale wszystko wskazuje na to, że może stać się przyszłością Google Ads.
Rozwiązanie to sprawia, że reklamy będą wyświetlane we wszystkich dostępnych miejscach oferowanych przez Google – w wyszukiwarce, sieci reklamowej, na YouTube i w innych usługach tego giganta. Można więc powiedzieć, że reklamy te będą widoczne niemal w całym Internecie.
Dodatkowo konfiguracja takich reklam jest niezwykle prosta. Nie musisz samodzielnie wybierać rodzaju reklam – wystarczy, że dostarczysz elementy, które chcesz wykorzystać, a Google zajmie się resztą. System automatycznie ustala stawki, optymalizuje budżet i dobiera najlepsze metody kierowania.
Warto podkreślić, że kampanie Performance Max są optymalizowane w czasie rzeczywistym, a sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej zaawansowana z każdym dniem. Z tego względu warto dać im kilka dni na tzw. rozruch, aby mogły osiągnąć pełną efektywność. Dopiero po tym czasie efekty mogą być znaczące.
Reklamy YouTube
Obecnie YouTube, głównie dzięki wpływowi Google, stało się czymś znacznie więcej, iż tylko platformą do dzielenia się różnego rodzaju filmami. Jak informuje sam gigant technologiczny, YouTube jest dwukrotnie częściej wykorzystywane do wyszukiwania informacji o produktach i markach niż inne platformy wideo i społecznościowe. Co więcej, widzowie uznali reklamy na YouTube za bardziej godne zaufania – o 16% bardziej – niż te na innych serwisach wideo i społecznościowych.
YouTube oferuje różne formaty reklamowe:
- Reklamy In-Stream możliwe do pominięcia po 5 sekundach – pojawiają się przed w trakcie lub po filmie na wszystkich urządzeniach.
- Reklamy In-Stream niemożliwe do pominięcia – odtwarzane przed rozpoczęciem filmu, trwające od 15 do 20 sekund (w zależności od regionu), a na telewizorach nawet do 30 sekund.
- Bumpery reklamowe – krótkie, trwające do 6 sekund reklamy wideo, których nie można pominąć, wyświetlane przed filmem.
- Reklamy Wideo Discovery – miniaturki filmów pojawiające się na stronie głównej YouTube, w sekcji odtwarzania oraz w wynikach wyszukiwania.
- Reklamy outstream – wyświetlane poza YouTube na smartfonach i tabletach, automatycznie odtwarzające się podczas przewijania strony, z domyślnie wyciszonym dźwiękiem. Użytkownik może kliknąć, aby obejrzeć reklamę z dźwiękiem.
- Baner Masthead – umieszczony na stronie głównej YouTube, widoczny na wszystkich urządzeniach. Może zawierać różne elementy, takie jak wideo, nagłówek, tekst przycisku z wezwaniem do działania (CTA) oraz URL.
Reklamy promujące aplikacje
Dla osób szukających sposobu na skuteczne wypromowanie swojej aplikacji, tego rodzaju kampania reklamowa jest najlepszym rozwiązaniem. Jest ona skonfigurowania specjalnie pod reklamowanie tego typu oprogramowania, dzięki czemu daje ona najlepsze efekty.
Google oferuje trzy podtypy tych kampanii, które można dostosować do Twoich specyficznych celów biznesowych, a są to:
- Instalacje aplikacji,
- Zaangażowanie w aplikację,
- Rejestracja wstępna na aplikację (dostępna tylko na Androida).
Konfiguracja kampanii promujących aplikacje przypomina proces tworzenia reklam produktowych. Nie musisz samodzielnie projektować każdej kreacji. Wystarczy, że dodasz tekst i zasoby reklamy (grafiki, wideo), a następnie ustalisz stawkę. Google zajmie się optymalizacją i będzie promować Twoją aplikację wśród potencjalnych użytkowników. Reklamy mogą być wyświetlane w różnych usługach Google, takich jak wyszukiwarka, Google Play, YouTube, karty Discover oraz w sieci reklamowej Google.
Kampanie lokalne
Reklamy lokalne mają na celu przyciągnięcie klientów do fizycznych sklepów lub punktów usługowych. Pojawiają się w wynikach wyszukiwania, w sieci reklamowej, na YouTube oraz w Mapach Google. Choć nie można już tworzyć klasycznych kampanii lokalnych, nie oznacza to braku możliwości dotarcia do lokalnych klientów. Zostały one po prostu zastąpione przez kampanie Performance Max, co jest jedynie formalną zmianą.
Chcąc skonfigurować tego typu kampanię, wystarczy, że podasz adres swojego punktu stacjonarnego, dodasz zdjęcia, treść reklamy i ustalisz budżet. Google zajmie się resztą – stworzy kampanię i zoptymalizuje jej działanie.
Formaty kampanii reklamowych w Google Ads
Format kampanii różni się od jej typu czy rodzaju – odnosi się do sposobu, w jaki reklama jest prezentowana, na przykład jako tekst czy wideo. Dla porządku oto dostępne formaty reklamowe w Google Ads:
- reklamy tekstowe,
- elastyczne reklamy, które automatycznie dostosowują się do rozmiaru, wyglądu i formatu miejsca wyświetlania,
- reklamy graficzne (w formatach PNG, JPG lub GIF),
- reklamy aplikacji,
- reklamy wideo,
- reklamy produktowe,
- reklamy typu „tylko połączenia”.
Czym kierować się podczas wyboru rodzaju kampanii reklamowej Gogole Ads?
Podczas wyboru rodzaju kampanii można brać pod uwagę wiele różnych czynników i kwestii. Jednak jednym z najważniejszych jest oczywiście to jaki jest cel naszej kampanii.
Oto kilka przykładów celów, jakie warto wybrać, tworząc kampanię reklamową Google Ads:
- Sprzedaż konkretnych produktów: Najlepszym wyborem będą reklamy skierowane do użytkowników wpisujących określone zapytania w wyszukiwarce, takie jak reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania lub reklamy produktowe. Kampanie w sieci reklamowej, zwłaszcza remarketing, również mogą być bardzo skuteczne.
- Zwiększenie świadomości marki: Najlepiej sprawdzą się tutaj reklamy w sieci wyszukiwania o szerokim zasięgu oraz reklamy wideo na YouTube.
- Zwiększenie ruchu na stronie: Większość rodzajów reklam może przyczynić się do tego celu, z wyjątkiem tych, które promują aplikacje lub zachęcają do dzwonienia. Kluczowe jest tu odpowiednie targetowanie kampanii oraz przemyślane treści.
- Dotarcie do lokalnych klientów: Wybierz kampanie Performance Max, które targetują użytkowników w określonych lokalizacjach lub tych, którzy wyszukują powiązane zapytania.
- Promowanie aplikacji: Najlepszą strategią będą reklamy dedykowane promocji aplikacji.
- Maksymalizacja wyników: Kampanie Performance Max pozwalają na uzyskanie najlepszych rezultatów przy minimalnym wysiłku. Jeśli nie chcesz samodzielnie zarządzać szczegółami kampanii, warto z nich skorzystać.
Tak duży wybór różnych typów kampanii szczególnie dla nowych osób może być dość przytłaczający, ale w rzeczywistości jest to spora zaleta platformy Google Ads. Dzięki tak bogatej ofercie możemy dokładnie wybrać rodzaj kampanii, który nas interesuje i tym samym zmaksymalizować efekty, jakie dzięki niej uzyskamy. Bardzo ważne jest oczywiście również to, aby analizować swoje kampanie i optymalizować je w razie potrzeby.