4rtweb

Jak sprawdzić historię domeny internetowej?

Domena to fundament każdej strony internetowej. Z tego też względu decydując się na jej zakup, warto wiedzieć, czy była ona wcześniej używana, a jeśli tak to przez kogo i w jakim celu. Nikt bowiem nie chce kupić domeny, która wcześniej użytkowana była przez witrynę internetową o wątpliwej renomie. Z tego względu przez jej zakupem należy zapoznać się z jej historią. Jednak czy jest to w ogóle możliwe, a jeśli tak to, w jaki sposób można to zrobić? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. 

Weryfikacja wieku domeny internetowej

Czy kiedykolwiek myślałeś o historii domeny, na której działa Twoja strona? Analiza przeszłości domeny może pomóc ocenić jej reputację i wartość, a także zidentyfikować potencjalne zagrożenia. W taki sposób dowiesz się, czy będziesz jej pierwszym właścicielem, czy może w przeszłości była ona już użytkowana przez zupełnie inną witrynę. Na pierwszy rzut oka może to wydawać się nieistotne, jednak w rzeczywistości sprawa jest bardziej skomplikowana.

Jeśli domena była wcześniej pozycjonowana za pomocą technik takich jak Black Hat SEO, mogła zostać obłożona karą ręczną przez Google. W niektórych przypadkach taki filtr można usunąć, rezygnując ze szkodliwych linków i prosząc Google o ponowną weryfikację. Jednak czasem takie działania mogą być po prostu nieopłacalne. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem może być rejestracja zupełnie nowej domeny.

Jak można sprawdzić wiek domeny internetowej?

W kwestii wieku domeny nie liczy się tak bardzo to, ile miesięcy, tygodni czy lat była ona aktywna itd. Ważny jest jej potencjał biznesowy, czyli czas, przez który prowadzone były na niej działania takie jak publikacja treści czy link building. Wiek domeny możesz łatwo sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi, które dostępne są publicznie np. w internecie.

Wiek i historię domeny można ocenić, analizując jej przeszłość w narzędziu Ahrefs. Wykres SEO w tym narzędziu pokazuje, kiedy domena rozpoczęła swoją przygodę z SEO i kiedy stała się tzw. „expirką”, czyli przestała być aktywna w tym obszarze.

Nazwa domeny internetowej

Zanim zdecydujesz się na rejestrację domeny, warto zwrócić uwagę na jej nazwę. Przed rejestracją kluczowe jest sprawdzenie dostępności i historii domeny, co ma istotne znaczenie dla przyszłej strategii SEO. Największe znaczenie ma to, czy adres Twojej strony zawiera frazę powiązaną z branżą, w której działasz, ponieważ dla niektórych osób ważne jest, aby taka fraza znalazła się w nazwie domeny.

Taki adres internetowy może od razu sugerować użytkownikowi tematykę strony, na którą zamierza wejść. Problem może jednak pojawić się, gdy domena zawierająca słowo kluczowe typu exact match ma niewłaściwie zróżnicowane anchory w profilu linków. Jeśli wszystkie kotwice będą frazami exact match, ryzyko nałożenia filtra znacząco wzrasta.

Wybierając nazwę, postaraj się, aby była krótka i łatwa do zapamiętania. Nie chcesz przecież, aby potencjalny klient miał trudności ze wpisaniem jej w pasek przeglądarki. Jeśli nie masz żadnego pomysłu, możesz skorzystać np. z wyszukiwarek dostępnych domen.

Adresy IP z tego samego serwera

Innym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest sąsiedztwo adresów IP na tym samym serwerze. Analizując historię domeny, można wykryć potencjalne problemy związane z jej otoczeniem. Niektóre domeny można określić jako toksyczne, a przebywanie w ich bliskim sąsiedztwie może prowadzić do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Warto więc o tym pamiętać i unikać bliskich powiązań z wątpliwej jakości domenami.

Webarchive – Wayback machine

Webarchive to platforma, która umożliwia zupełnie za darmo przeglądanie kopii stron internetowych z przeszłości. Co ciekawe strona ta posada dostęp również do tych stron, które obecnie z różnych przyczyn już nie istnieją. Platformę tą znajdziesz pod adresem web.archive.org.

Ponadto narzędzie to umożliwia podgląd zarówno strony głównej, jak i zaindeksowanych podstron. Analizując zmiany, jakie zachodziły na stronie na przestrzeni miesięcy czy lat, możesz zdobyć cenne informacje o trendach w tematyce UX oraz strategiach pozycjonowania. Możesz sprawdzić, czy i w jakim stopniu dana strona była zoptymalizowana.

Przed zakupem domeny warto sprawdzić jej dostępność, przeanalizować historię i zweryfikować nazwę. Może się okazać, że wybrana domena nie jest optymalnym wyborem, a w takim przypadku lepiej poszukać innej. Zła inwestycja może nie tylko utrudnić działania SEO, ale także uniemożliwić osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Nowa domena powinna wspierać, a nie hamować potencjał pozycjonowania, np. przez ewentualne nałożenie filtra. Z tego względu wybór i analiza domeny przed jej zakupem to tak ważne kwestie. Nie należy o tym zapominać i warto podejść do tematu rzetelnie i szczegółowo przyjrzeć się danej domenie przed podjęciem decyzji o inwestycji.

Może zainteresują Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *