4rtweb

Pozycjonowanie stron WordPress – na czym to polega? Poradnik

  • 8 listopada, 2023

Pozycjonowanie WordPress to dziedzina marketingu, którą trzeba zgłębiać latami. Sam doskonale zdaję sobie z tego sprawę, dlatego stale inwestuje w rozwój swoich umiejętności praktycznych oraz wiedzy teoretycznej. WordPress to system, który w większości przypadków kojarzy się z platformami blogowymi. Nic bardziej mylnego. Obecnie strony internetowe postawione na WordPressie to nie tylko blogi, ale także proste sklepy internetowe, strony typu landing page i wiele, wiele innych. Chcesz dowiedzieć się, jak w oparciu o WordPressa mogę przygotować pełnoprawny i funkcjonalny sklep internetowy lub inny portal? Sprawdź!

WordPress – co to takiego i jak zajmuję się jego optymalizacją?

WordPress to system, który umożliwia tworzenie w pełni funkcjonalnych stron internetowych oraz sklepów e-commerce. Obecnie na stronach WordPress można zainstalować wiele praktycznych wtyczek, które umożliwiają uruchomienie pełnoprawnego sklepu internetowego zespolonego z blogiem oraz stroną typu landing page.

Co więcej, strony WordPress są tworzone na licencji GNU, co oznacza, że możemy je dowolnie edytować tak, aby portal był w pełni dopasowanych do naszych potrzeb i preferencji. Kompleksowo zajmuję się tworzeniem stron na tej platformie oraz późniejszym pozycjonowaniem – to wszystko po to, aby przy pomocy wtyczek, widgetów i gotowych szablonów przygotować w pełni funkcjonalną stronę internetową, która ma szansę na wysokie pozycje w Google.

Pozycjonowanie stron WordPress – czy to dobra platforma do budowania pozycji w Google?

Zdecydowanie tak. Strony WordPress dają ogromne możliwości, jeśli chodzi o pozycjonowanie SEO. Stosuję w tym przypadku wszystkie popularne zabiegi, aby umocnić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Wdrażanie zmian na stronie jest wyjątkowo proste. Wystarczy, że mam dostęp do panelu administratora, a po zainstalowaniu wtyczek mogę:

  • sprawdzić i zoptymalizować metadane na stronie,
  • usunąć kanibalizację treści i słów kluczowych,
  • przyśpieszyć czas ładowania się podstron,
  • sprawdzić błędy techniczne w kodzie strony,
  • dodać nowe funkcjonalności, zakładki i treść, które mogą realnie wpłynąć na pozycję serwisu.

Chcę jednak nadmienić, że pozycjonowanie SEO WordPress to proces wyjątkowo złożony, gdzie na sukces prowadzonych działań składa się naprawdę wiele czynników. Kluczowe w tym przypadku jest nie tylko skuteczne instalowanie wtyczek i szablonów, ale także prowadzenie ciągłych analiz i wdrażanie zmian na stronie.

Jak zajmuję się przygotowaniem stronami internetowymi WordPress?

Realizuję dość proste procedury związane z tworzeniem stron opartych na WordPress. Mam wypracowane stosowne instrukcje, dzięki którym cały proces tworzenia, optymalizacji oraz pozycjonowania SEO przebiega sprawnie i co najważniejsze… skutecznie! W praktyce muszę zająć się takimi działaniami, jak:

  • wykupienie domeny dla strony internetowej,
  • wykupienie hostingu www,
  • instalacja WordPressa na serwerze.

To podstawa, aby móc uruchomić stronę internetową czy nawet sklep www na tej platformie. Podczas tworzenia serwisów WordPress potrzebuję pełnego dostępu administracyjnego do serwera oraz strony internetowej.

Jakie wtyczki preferuję podczas pozycjonowania stron internetowych WordPress?

Jest naprawdę wiele wtyczek, które warto wykorzystać przy pozycjonowaniu stron internetowych postawionych na WordPressie. Osobiście preferuję kilka podstawowych, które umożliwiają mi pełną konfigurację serwera oraz WordPressa – także pod względem sklepu internetowego. Obecnie do WordPressa dostępnych jest kilkadziesiąt tysięcy wtyczek, a więc wybór nie jest prosty.

Zdecydowanie polecam podstawy, czyli Yoast SEO oraz Rank Math. W ten sposób łatwo zoptymalizuję metadane na stronie internetowej bez nadmiernego obciążenia serwera. Chciałbym też wskazać, że instalowanie zbyt wielu wtyczek bywa problemem po stronie WordPressa, gdyż znacznie spowalnia czas ładowania się podstron i strony głównej.

Ze względu na wiele wtyczek pomocnych w trakcie pozycjonowania strony WordPress, przygotowałem kilka polecanych przeze mnie. Uważam, że to niezbędnik każdego, kto zamierza zająć się pozycjonowaniem strony WordPress.

  1. Rank Math – to wtyczka SEO, która pomaga optymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarek internetowych. Posiada funkcje takie jak analiza treści, optymalizacja tytułów i metaopisów, monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania oraz generowanie mapy witryny.
  2. Yoast SEO – to popularna wtyczka SEO, która pomaga w optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek. Wtyczka oferuje narzędzia do dostosowywania tytułów, metaopisów, generowania mapy witryny, analizy treści i oceny optymalizacji SEO.
  3. All in One SEO – pozwala na optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek. Działa podobnie do Yoast SEO i oferuje narzędzia do dostosowywania tagów meta, optymalizacji treści i tworzenia mapy witryny.
  4. W3 Total Cache – służy do przyspieszania działania witryny poprzez buforowanie treści. Pomaga zmniejszyć czas ładowania strony internetowej poprzez zapisywanie kopii strony i dostarczanie ich z bufora, co przyspiesza dostęp do treści.
  5. Redirection – jest narzędziem do zarządzania przekierowaniami na stronie internetowej. Pozwala tworzyć i zarządzać przekierowaniami 301 oraz monitorować błędy 404. Jest przydatna do zachowania spójności adresów URL i unikania utraty ruchu.
  6. Converter for Media – narzędzie do wyświetlania obrazów WebP i AVIF zamiast standardowych formatów JPEG, PNG i GIF

Wszystkie wymienione wtyczki są darmowe, aczkolwiek można wykupić płatne wersje, które dają jeszcze większy zakres funkcjonalności. Osobiście korzystam z większości wymienionych wtyczek do WordPressa, które pozwalają na skuteczne pozycjonowanie SEO. Co więcej, w razie występowania błędów na stronie lub konieczności wprowadzenia dodatkowych działań optymalizacyjnych – wtyczki umożliwiają mi realizację takich działań od ręki.

Dlaczego warto wybrać WordPressa ze względu na pozycjonowanie SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych WordPress to działania długofalowe, których efekty mogę przedstawić dopiero po kilku miesiącach skutecznego wdrażania strategii SEO. Największą zaletą WordPressa pod kątem pozycjonowania jest fakt, że nie muszę zmieniać ani linijki kodu HTML strony. Większość zmian mogę przeprowadzić poprzez instalację wtyczek. Dzięki temu zmieniam szybko adresy URL, metatagi, a także wprowadzam zmiany optymalizacyjne na stronie. 

Kilka atutów WordPressa pod kątem optymalizacji i pozycjonowania SEO to:

  • wiele wtyczek do wyboru,
  • łatwość wprowadzenia zmian z konta administratora,
  • ograniczenie kosztów związanych z pozycjonowaniem SEO,
  • mniej czasu potrzebnego do wprowadzenia działań zgodnych ze strategią SEO.

Ogólnie rzecz biorąc, strony internetowe WordPress to najlepszy wybór, aby w stosunkowo krótkim czasie i z maksimum wydajności wprowadzić działania SEO pozwalające na uzyskanie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Metatagi i atrybuty ALT na stronach WordPress – dlaczego to takie ważne?

Opisy meta i description oraz atrybuty ALT do zdjęć na wszystkich podstronach sklepu internetowego i bloga to podstawa, aby skutecznie pozycjonować witrynę www. Wystarczy, że mam zainstalowaną wtyczkę Yoast SEO lub Rank Math, aby szybko wprowadzić nowe dane i sprawdzić ich poprawność pod kątem pozycjonowania.

To jedyny skuteczny sposób, aby zacząć działania pozycjonerskie na stronach opartych na WordPressie. Oczywiście nawet idealne metadane oraz atrybuty ALT nie dają gwarancji uzyskania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Liczą się także inne działania, o których nieco więcej opowiem w dalszej części artykułu.

Działania optymalizacyjne na stronach WordPress a pozycjonowanie SEO

W dzisiejszych czasach pozycjonowanie stron internetowych WordPress dotyczy wielu czynników, które muszę dokładnie przeanalizować, a następnie wdrożyć konkretne działania umożliwiające poprawę pozycji witryny. Chodzi tu przede wszystkim o takie czynności, jak:

  • Optymalizacja nagłówków H1, H2 i dalszych – tutaj najważniejsze jest to, aby nagłówek H1 pokrywał się z nazwą artykułu lub podstrony. Ważne jest też to, aby wykorzystać frazę o największym wolumenie wyszukiwań. Tutaj polecam wykorzystanie wtyczek do WordPressa, np. Elementor, dzięki czemu generowanie struktury nagłówków będzie o wiele łatwiejsze. 
  • Optymalizacja obrazów – podczas prowadzenia sklepu internetowego WordPress zawsze zalecam zoptymalizowanie obrazów pod kątem atrybutów ALT oraz wagi plików. Skompresowane obrazy to podstawa, aby czas ładowania strony internetowej był jak najkrótszy. Dodawanie zdjęć w zbyt wysokiej rozdzielczości to kategoryczny błąd. Zawsze polecam skompresować obrazy, a dopiero później dodać je na serwer. Jeśli zajmuję się już istniejącą stroną internetową, wtedy instaluję wtyczki do kompresowania zdjęć po stronie serwera – niestety takie działania nie są tak skuteczne, jak zoptymalizowanie obrazów przed wrzuceniem na stronę WordPressa.
  • Mapa witryny – to klasyka gatunku. W działaniach optymalizacyjnych SEO mapa witryny jest wskazówką dla robotów Google. To opis struktury całej strony internetowej opartej na WordPressie. Tutaj również zalecam korzystanie z dostępnych wtyczek, aby stworzona mapa witryny była dobrze zoptymalizowana. Polecam tu Yoast SEO oraz AiO SEO Pack. Mogę też stworzyć mapę na podstawie dostępnych generatorów, aczkolwiek takie działania nie są w 100% skuteczne.

Ogólnie rzecz biorąc, działania optymalizacyjne na stronie WordPressa powinny też obejmować: czas ładowania witryny, obecność fraz kluczowych, rozłożenie nagłówków, a także wartość treści. Wbrew pozorom, wartościowy content na stronach internetowych jest obecnie wysoko pozycjonowany przez Google.

Narzędzia Google a WordPress – jak mogę je zaimplementować?

Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron WordPress, warto zaznaczyć, że w tym przypadku kluczowa jest instalacja dwóch narzędzi potrzebnych do analizy skuteczności prowadzonych działań.

  1. Google Search Console w WordPressie – to niezbędne, aby weryfikować widoczność nasze strony www i o na wiele sposobów. Wszystkie metody dostępne z poziomu GSC umożliwiają mi dokładną analizę tego, czy prowadzone czynności związane z pozycjonowaniem SEO są skuteczne. GSC pozwala na sprawdzenie tego, czy dane wprowadzone przez wtyczki Yoast SEO lub Rank Math są rzeczywiście poprawne pod kątem pozycjonowania i algorytmów stosowanych przez Google.
  2. Google Analytics w WordPressie – tutaj polecam wykorzystanie wtyczki pozwalającej na instalację GA4 na stronie WordPressa. To najszybsza i najłatwiejsza metoda, która gwarantuje poprawność wprowadzonych danych. Warto też dodać, że w ramach wtyczki możemy śledzić ręcznie kod strony. Podczas instalacji GA4 niezbędne jest podanie identyfikatora UA oraz wybór typu śledzenia kodu. Do sklepów postawionych na WordPressie polecam wtyczkę WooCommerce Gogle Analytics Integration.

Bez odpowiednio zainstalowanych wtyczek weryfikacja skuteczności działań związanych z pozycjonowaniem SEO byłaby wręcz niemożliwa. Dzięki temu mogę łatwiej, szybciej i skuteczniej pozycjonować strony internetowe oparte na WordPressie.

Instalacja WoCommerce na WordPressie – czy mogę to zrobić w prosty sposób?

Procedura związana z instalacją WooCommerce na WordPressa nie jest skomplikowana. Niemniej jednak instalacja takiej wtyczki bez wiedzy i doświadczenia w prowadzenia sklepów internetowych opartych na tej platformie prawdopodobnie będzie bezskuteczna. Zachęcam do współpracy ze mną – zyskasz pewność, że Twój biznes e-commerce w WordPressie zostanie skonfigurowany i wypozycjonowany jak najefektywniej.

Aby zainstalować WooCommerce na WordPressie, musisz tylko:

  1. Przejść do zakładki ze wtyczkami do WordPressa.
  2. Wyszukać wtyczkę WooCommerce.
  3. Zainstalować.

Nieco trudniejsza jest konfiguracja, która wymaga pobrania od użytkownika niezbędnych informacji dotyczących krajów, w których będziemy sprzedawać towar. Kolejne kroki to dodanie produktów, ustalenie cen i podatków, a także sposób wysyłki i metody płatności. Cała procedura konfiguracji jest dość intuicyjna i dobremu specjaliście nie zajmuje więcej niż kilkadziesiąt minut lub kilka godzin w przypadku mocno rozbudowanych serwisów.

Optymalizacja WooCommerce – o co tu chodzi?

Procedury optymalizacyjne w WordPressie, a dokładniej w WooCommerce dotyczą przede wszystkim kart produktowych oraz kategorii. Cały proces jest raczej mało skomplikowany, aczkolwiek podczas pisania postów zachęcam do wykorzystywania dedykowanego edytora. W połączeniu z wtyczkami takimi jak Yoast SEO możemy kompleksowo zarządzać treścią na stronach kart produktów i kategorii tak, aby zmaksymalizować efekty SEO.

Oczywiście uzyskanie wszystkich wskaźników SEO na zielonym kolorze nie jest konieczne. To nigdy nie daje gwarancji, że pozycjonowanie przyniesie zadowalające efekty. W przypadku domyślnych ustawień WooCommerce optymalizacja nazw kategorii i adresów URL polega na użyciu edytora WYSIWYG, który zadba o to, aby stworzone opisy i nazwy nie miały charakteru ściany tekstu, która nie przynosi efektów w pozycjonowaniu SEO.

Pozycjonowanie WordPressa – dlaczego wsparcie specjalisty SEO jest niezbędne?

Współpraca ze mną w zakresie pozycjonowania SEO to doskonały pomysł. Samodzielne prowadzenie działań związanych z pozycjonowaniem jest trudne, a bez odpowiedniej wiedzy i znajomości narzędzi – wręcz niemożliwe. Wtedy efekty będą znikome, a w skrajnych przypadkach można pogorszyć pozycję strony internetowej.

Istotnym elementem w zakresie pozycjonowania stron na WordPressie jest: optymalizacja techniczna, weryfikacja kodu źródłowego strony, kompresowanie zdjęć i grafik, stworzenie wartościowego contentu oraz instalacja wtyczek, które ułatwiają pozycjonowanie strony. Pamiętajmy, że dobór słów kluczowych ma znaczenie. Aby zwiększyć ruch organiczny, w ramach działań pozycjnerskich dobieram słowa kluczowe o najwyższym wolumenie wyszukiwań.

Warto też nawiązać rzetelną współpracę ze specjalistą SEO, chociażby ze względu na możliwość przeprowadzenia kompleksowego audytu strony na WordPressie, dzięki czemu dowiemy się, jakie są problemy techniczne i optymalizacyjne po stronie serwisu, a także jakie błędy popełniono podczas tworzenia dotychczasowego contentu.

od 2016 roku wspieram Klientów w rozwoju ich marek, serwisów internetowych oraz wyników sprzedażowych poprzez działania SEO/SEM.

Jeśli jesteś zainteresowany
moimi usługami,
zostaw kontakt.

4rtweb