4rtweb

Depozycjonowanie – na czym polega i kiedy ma sens?

Zagadnienia związane z pozycjonowaniem są powszechnie znane. Nawet osoby niezwiązane z branżą marketingu internetowego, choć raz w życiu spotkały się z pojęciem SEO i pozycjonowania. Warto jednak też poznać przeciwstawne pojęcie, czyli depozycjonowanie. To procedury, które przekładają się na obniżenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Zobacz, na czym polega depozycjonowanie i kto powinien zdecydować się na takie działania.

Depozycjonowanie – założenia i cele

Procedury depozycjonowania stron internetowych polegają przede wszystkim na obniżeniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. To działania znane też pod pojęciem negatywnego SEO. Czynności związane z depozycjoningiem najczęściej są kierowane w stronę konkurencyjnych stron internetowych, aby osłabić ich pozycję w Google.

Warto też dodać, że czasem działania związane z depozycjonowaniem są realizowane w obrębie własnego serwisu. Dlaczego? Otóż takie działania podejmuje się najczęściej w celu ułatwienia promocji nowego serwisu, kosztem obniżenia pozycji innego.

Depozycjonowanie nie ma nic wspólnego z nieuczciwymi praktykami, o ile nie wpływa to negatywnie na działania konkurencji – oczywiście w sposób, który dotykałby bezpośrednio pozycję innych stron internetowych. Ogólnie rzecz biorąc, celem depozycjonowania jest zmniejszenie widoczności marki w internecie, a nawet całkowite jej wycofanie z rynku.

Kiedy warto zdecydować się na depozycjonowanie?

Jest kilka sytuacji, w których warto pomyśleć o rozpoczęciu procesu depozycjonowania związanego z wynikami wyszukiwania w Google. Na takie kroki warto się zdecydować wtedy, kiedy:

  • firma otrzymała wiele negatywnych opinii i chcemy wyciszyć niepożądane reakcje,
  • w sieci nastąpiło masowe oczernianie marki, co negatywnie wpływa na jej wizerunek,
  • wprowadzamy na rynek nowy produkt i chcemy zmniejszyć konkurencyjność pozostałych towarów w naszej ofercie na stronie.

Niemniej jednak depozycjonowanie często odnosi się do nieuczciwej praktyki konkurencji. Takie nieetyczne zagrania mogą negatywnie wpływać na widoczność marki w internecie, a także zmniejszać autorytet witryny w „oczach” algorytmów Google.

Na czym polega depozycjonowanie? Działania off-site o on-site

Usługi związane z depozycjonowaniem mogą być realizowane w ramach praktyk off-site oraz on-site. Jeśli chodzi o tę pierwszą grupę działań, warto zaznaczyć, że to przede wszystkim negatywne i szkodliwe linki przychodzące. Najczęściej są niskiej jakości i prowadzą do strony internetowej, którą chcemy depozycjonować. Sabotażem jest tutaj też zamieszczanie anchorów nieadekwatnych do stworzonej treści w ramach linku zewnętrznego.

Pozostałe działania off-site w ramach depozycjonowania to:

  • wystawianie negatywnych opinii w sieci,
  • kopiowanie treści, np. do artykułów sponsorowanych,
  • usuwanie prawidłowych linków.

Wykrywanie szkodliwych linków niskiej jakości można przeprowadzić przez Google Search Console lub w ramach audytu SEO przeprowadzanego przez specjalistów. Aby zlikwidować działania konkurencji związane z depozycjonowaniem, trzeba skontaktować się z portalami zawierającymi niechciane linki i poprosić o ich usunięcie.

Działania on-site to przede wszystkim: nieświadome depozycjonowanie własnej strony internetowej, ataki hakerskie, które wpływają na bezpieczeństwo witryny. Jak można przeciwdziałać takim czynnościom? Przede wszystkim nawiązać współpracę z rzetelną agencją SEO, a także dbać o bezpieczeństwo swojej witryny.

Czy warto korzystać z depozycjonowania? Podsumowanie

Samodzielne korzystanie z depozycjonowania ma sens tylko wtedy, kiedy chcesz wypozycjonować inne produkty lub usługi w ramach prowadzonych działań, ale pozostałe strony internetowe przeszkadzają Ci w uzyskaniu wysokich pozycji. Są jednak inne praktyki, które są lepszą alternatywą niż depozycjonowanie, np. budowanie przyjaznej struktury witryny, tworzenie treści, które umacniają pozycję firmy jako autorytetu na rynku.

Podobne wpisy