4rtweb

Depozycjonowanie – na czym polega i kiedy ma sens?

Zagadnienia związane z pozycjonowaniem są powszechnie znane. Nawet osoby niezwiązane z branżą marketingu internetowego, choć raz w życiu spotkały się z pojęciem SEO i pozycjonowania. Warto jednak też poznać przeciwstawne pojęcie, czyli depozycjonowanie. To procedury, które przekładają się na obniżenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Zobacz, na czym polega depozycjonowanie i kto powinien zdecydować się na takie działania.

Depozycjonowanie – założenia i cele

Procedury depozycjonowania stron internetowych polegają przede wszystkim na obniżeniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. To działania znane też pod pojęciem negatywnego SEO. Czynności związane z depozycjoningiem najczęściej są kierowane w stronę konkurencyjnych stron internetowych, aby osłabić ich pozycję w Google.

Warto też dodać, że czasem działania związane z depozycjonowaniem są realizowane w obrębie własnego serwisu. Dlaczego? Otóż takie działania podejmuje się najczęściej w celu ułatwienia promocji nowego serwisu, kosztem obniżenia pozycji innego.

Depozycjonowanie nie ma nic wspólnego z nieuczciwymi praktykami, o ile nie wpływa to negatywnie na działania konkurencji – oczywiście w sposób, który dotykałby bezpośrednio pozycję innych stron internetowych. Ogólnie rzecz biorąc, celem depozycjonowania jest zmniejszenie widoczności marki w internecie, a nawet całkowite jej wycofanie z rynku.

Kiedy warto zdecydować się na depozycjonowanie?

Jest kilka sytuacji, w których warto pomyśleć o rozpoczęciu procesu depozycjonowania związanego z wynikami wyszukiwania w Google. Na takie kroki warto się zdecydować wtedy, kiedy:

  • firma otrzymała wiele negatywnych opinii i chcemy wyciszyć niepożądane reakcje,
  • w sieci nastąpiło masowe oczernianie marki, co negatywnie wpływa na jej wizerunek,
  • wprowadzamy na rynek nowy produkt i chcemy zmniejszyć konkurencyjność pozostałych towarów w naszej ofercie na stronie.

Niemniej jednak depozycjonowanie często odnosi się do nieuczciwej praktyki konkurencji. Takie nieetyczne zagrania mogą negatywnie wpływać na widoczność marki w internecie, a także zmniejszać autorytet witryny w „oczach” algorytmów Google.

Na czym polega depozycjonowanie? Działania off-site o on-site

Usługi związane z depozycjonowaniem mogą być realizowane w ramach praktyk off-site oraz on-site. Jeśli chodzi o tę pierwszą grupę działań, warto zaznaczyć, że to przede wszystkim negatywne i szkodliwe linki przychodzące. Najczęściej są niskiej jakości i prowadzą do strony internetowej, którą chcemy depozycjonować. Sabotażem jest tutaj też zamieszczanie anchorów nieadekwatnych do stworzonej treści w ramach linku zewnętrznego.

Pozostałe działania off-site w ramach depozycjonowania to:

  • wystawianie negatywnych opinii w sieci,
  • kopiowanie treści, np. do artykułów sponsorowanych,
  • usuwanie prawidłowych linków.

Wykrywanie szkodliwych linków niskiej jakości można przeprowadzić przez Google Search Console lub w ramach audytu SEO przeprowadzanego przez specjalistów. Aby zlikwidować działania konkurencji związane z depozycjonowaniem, trzeba skontaktować się z portalami zawierającymi niechciane linki i poprosić o ich usunięcie.

Działania on-site to przede wszystkim: nieświadome depozycjonowanie własnej strony internetowej, ataki hakerskie, które wpływają na bezpieczeństwo witryny. Jak można przeciwdziałać takim czynnościom? Przede wszystkim nawiązać współpracę z rzetelną agencją SEO, a także dbać o bezpieczeństwo swojej witryny.

Czy warto korzystać z depozycjonowania? Podsumowanie

Samodzielne korzystanie z depozycjonowania ma sens tylko wtedy, kiedy chcesz wypozycjonować inne produkty lub usługi w ramach prowadzonych działań, ale pozostałe strony internetowe przeszkadzają Ci w uzyskaniu wysokich pozycji. Są jednak inne praktyki, które są lepszą alternatywą niż depozycjonowanie, np. budowanie przyjaznej struktury witryny, tworzenie treści, które umacniają pozycję firmy jako autorytetu na rynku.

Może zainteresują Cię: