4rtweb

Jak reklamować gabinet fizjoterapeuty?

Gabinet fizjoterapeuty nie może reklamować się w dowolny sposób, jak inni dostawcy usług. Od 2019 roku obowiązują go bowiem przepisy dotyczące promowania podmiotów i usług medycznych, a dokładniej zakaz autopromocji. Fizjoterapeuta może informować o swojej działalności, ale nie może jej zachwalać, a to znacząco utrudnia promowanie swoich usług online i offline. Jednak reklama gabinetu fizjoterapeuty jest możliwa, o ile strategia marketingowa opracowana dla niego pozostaje zgodna z przepisami. Jak więc reklamować praktykę fizjoterapeuty w sieci?

Reklama gabinetu fizjoterapeuty kontra przepisy

Zawód fizjoterapeuty jest objęty przepisami art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Zgodnie z treścią tego aktu prawnego, każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą może podawać do wiadomości publicznej jedynie informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, a treść i forma tych informacji nie mogą nosić cech reklamy. Ponieważ ustawa nie mówi o tym, co jest reklamą, należy przyjąć, że jest to informowanie ludzi o świadczeniach w taki sposób, aby ci chcieli za nie zapłacić. 

Fizjoterapeuta może informować o udzielaniu świadczeń zdrowotnych poprzez podawanie ich do wiadomości publicznej na przykład na swojej stronie internetowej. Informacje na jego temat mogą obejmować:

  • tytuł zawodowy, imię i nazwisko, 
  • miejsce, dni i godziny przyjęć,
  • rodzaj wykonywanej praktyki zawodowej,
  • posiadany stopień naukowy, tytuł naukowy, specjalizacje, umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny czy szczególne uprawnienia,
  • numer telefonu. 

Informacja na temat fizjoterapetu nie może przypominać przy tym reklamy, dlatego nie należy stosować w niej żadnych form zachęty czy nakłonienia do korzystania ze świadczeń. Treści publikowane przez fizjoterapeutę nie mogą zawierać też:

  • określeń potocznych,
  • obietnic,
  • informacji o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia,
  • informacji o jakości sprzętu medycznego.

Warto pamiętać, że reklamując swoje usługi niezgodnie z tymi przepisami, fizjoterapeuta naraża się na odpowiedzialność zawodową, a nawet na karę aresztu, ograniczenia wolności czy grzywny, wymierzoną na podstawie kodeksu wykroczeń.

Jak nie promować gabinetu fizjoterapeuty?

Fizjoterapeuta nie może chwalić swoich umiejętności ani porównywać się do konkurencji. Nie wolno mu nawet opisywać jakości sprzętu, jaki posiada w swoim gabinecie. Zabronione jest także obiecywanie pacjentom konkretnych efektów leczenia. Charakterystyczną cechą reklamy jest również informowanie o cenach czy promocjach, dlatego takie działania są zakazane w promocji usług świadczonych przez fizjoterapeutę. 

Informując o własnych kwalifikacjach, fizjoterapeuta nie ma też prawa do autopromocji. Musi więc powoływać się na obiektywne fakty, a nie na opinie. Nie może opisywać siebie w roli najlepszego specjalisty. Nie wolno mu również “straszyć” pacjentów koniecznością niezwłocznego podjęcia leczenia z powodu ryzyka pogorszenia stanu zdrowia. 

Jak promować gabinet fizjoterapeuty?

Wiedząc, czego nie może wykorzystać w swojej reklamie fizjoterapeuta, warto poznać też legalne metody promowania usług gabinetu fizjoterapeuty. Osoba objęta przepisami ustawy o działalności leczniczej może:

  • prowadzić swoją stronę internetową,
  • prowadzić profil w mediach społecznościowych,
  • posiadać wizytówkę w Profil Firmy w Google,
  • umieszczać swoje wizytówki w katalogach czy na stronach, które promują fizjoterapeutów. 

Korzystając z wszystkich tych kanałów promocji, fizjoterapeuta musi stosować się do wymienionych wyżej zasad. Oznacza to, że nadal ma jedynie informować, a nie promować swoje usługi. Może więc pozycjonować swoją witrynę na odpowiednio dobrane słowa kluczowe, ale nie wolno mu korzystać z płatnej promocji w ramach kampanii Google Ads. Odpowiednia optymalizacja strony internetowej gabinetu fizjoterapeuty pozwala zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Działania te obejmują natomiast zarówno stosowanie praktyk User Experience, jak i optymalizację techniczną witryny oraz optymalizację SEO.

Treści, które pojawiają się na stronie internetowej gabinetu fizjoterapeuty mogą zawierać informacje o fizjoterapeutach pracujących w danym gabinecie – zgodnie z przepisami. Dozwolone jest też publikowanie zdjęć samego gabinetu czy udostępnianie opinii wystawionych przez byłych pacjentów. 

Jeśli zaś chodzi o kwestie techniczne, to warto dbać również o to, by witryna była przyjazna i dla robotów Google, i dla użytkowników. Oznacza to, że należy zaprojektować ją w sposób estetyczny i czytelny, zatroszczyć się o intuicyjne menu czy o dostępność takich funkcji jak rejestracja online. 

Gabinet fizjoterapeuty powinien pojawić się na mapach Google. Dozwolone jest również korzystanie z wizytówki Profil Firmy w Google, która zawiera takie informacje jak godziny otwarcia, dane teleadresowe, opis usług, zdjęcia czy opinie. 

4rtweb
efekt pozycjonowania klienta fizjopraktyka.waw.pl
TOP1 na frazę gabinet fizjoterapii

Reklama fizjoterapeuty w mediach społecznościowych

Fizjoterapeuta nie może wykupić płatnej reklamy na Facebooku czy Instagramie, ale ma prawo prowadzić tam własny kanał i dbać w ten sposób o bliskie relacje ze swoim klientami, a także docierać do klientów nowych. Również tutaj obowiązują go przepisy ograniczające możliwości promowania się w sieci. Na swoim profilu może jednak publikować zdjęcia z gabinetu czy pisać o jego niemedycznych atutach, na przykład o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych. Dozwolone jest także udostępnianie pacjentom możliwości wystawiania publicznych opinii na temat gabinetu fizjoterapeuty, co stanowi reklamę, ale nie jest formą autopromocji. 

Wizerunek eksperta a praktyka fizjoterapeuty

Chociaż fizjoterapeuta nie może chwalić się swoimi umiejętnościami, to ma prawo kreować tak zwany wizerunek eksperta w sieci. W tym celu powinien prowadzić bloga firmowego, na którym będzie publikować merytoryczne artykuły, odpowiadające na pytania potencjalnych klientów. Każdy taki wpis powinien zawierać jednak adnotację, iż zawarte w nim informacje nie zastępują konsultacji z lekarzem. Artykuły promujące zdrowie czy profilaktykę można publikować też w formie postów w mediach społecznościowych.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *