Co to jest canonical?
Canonical to tag oznaczający oryginalną, główną wersję strony. Stosuje się go w celu określenia, która strona zawiera oryginalną treść. Dzięki temu rozróżnienie oryginału od duplikatów nie pozostaje jedynie w gestii robotów wyszukiwarki.
Canonical a roboty Google
Algorytm wyszukiwarki samodzielnie wybiera wersję kanoniczną – oryginalną strony – spośród jej duplikatów. Jeśli nie wskaże jej administrator, roboty zrobią to za niego. Należy pamiętać, że dla nich strony wcale nie muszą być w 100% identyczne, aby traktowane były jako duplikaty. Nieznaczne zmiany nie nadają treści oryginalności. Tag canonical stanowi więc sugestię, którą roboty mogą wziąć pod uwagę, choć wcale nie muszą. Administrator może z jego pomocą wskazać stronę najbardziej reprezentatywną pośród wszystkich duplikatów.
Duplikacja treści a canonical
Link kanoniczny pozwala zmniejszyć problem, jakim jest duplikacja treści. Wewnętrzna duplikacja treści, czyli istnienie podstron, które różnią się między sobą np. wyłącznie adresem, jest bardzo niekorzystna z punktu widzenia pozycjonowania. Tymczasem wielu administratorów nie wie, że taki problem w ogóle dotyczy ich witryny. Duplikacja wewnętrzna najczęściej pojawia się w sklepach internetowych, a dokładniej w ramach podkategorii kategorii głównych. Filtrowanie produktów może generować różne adresy URL, ale pod nimi użytkownik znajduje takie same elementy treści. Konieczne jest więc wskazanie, która kategoria jest kanoniczną, główną, oryginalną. Wtedy roboty Googla powinny brać pod uwagę tylko jeden wskazany adres.
Jak dodać tag canonical?
Tag canonical dodaje się do nagłówka strony HTML, w tym samym miejscu co meta tagi: title, description, meta robots, jako frazę link rel=”canonical”. Adres kanoniczny może zostać ustawiony również w nagłówku HTTP zamiast tagu HTML. Po dodaniu tagu canonical różne wersje tego samego adresu URL będą odsyłać do adresu docelowego oznaczonej strony. Roboty zapamiętają również, który link mają przekazać do wyszukiwarki. Rozwiązanie to należy stosować także wtedy, kiedy strona mobilna danej witryny dostępna jest pod innym adresem niż strona w wersji na komputer.