Co to jest White Hat SEO?
White Hat SEO to dobre działania optymalizacyjne, mające na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwarki, a także zwiększenie jej atrakcyjności dla użytkownika. White Hat SEO obejmuje zarówno działania podjęte na danej stronie, jak i poza nią. Wszystkie powinny odpowiadać jednak określonym przez Google wskazówkom.
Dobre praktyki pozycjonowania w ramach White Hat SEO
Postępowanie zgodnie z wytycznymi Google sprawia, że strona trafia na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i staje się atrakcyjniejsza dla użytkowników. Nic więc dziwnego, że White Hat SEO nazywane bywa również dobrymi praktykami pozycjonowania. Przeciwieństwo WHS to Black Hat SEO, czyli podejmowanie czynności niezgodnych z zasadami Google – nieetycznych, nieprzyjaznych użytkownikowi. Jest to między innymi spam, ukrywanie treści, duplikowanie treści czy nadużywanie fraz kluczowych. Stosowanie BHS może prowadzić do ukarania strony, a nawet do wykluczenia jej z wyników wyszukiwania.
Przykładowe działania WHS
Pozycjonowanie strony zgodnie z zasadami WHS, czyli zgodnie z zaleceniami Google, polega między innymi na:
- tworzeniu oryginalnych treści wysokiej jakości,
- optymalizacji treści, czyli dbaniu o czytelność tekstów,
- optymalizacji adresów URL, nagłówków, meta tagów,
- dostosowywaniu strony do obsługi na różnych urządzeniach (telefon, tablet, komputer),
- optymalizacji szybkości ładowania strony.
Działania zgodne z wytycznymi Googla są pracochłonne i czasochłonne, ale dają długofalowe pozytywne efekty. Natomiast stosowanie technik zakazanych może przynieść chwilowe korzyści, ale częściej skutkuje dotkliwymi karami.
Czy istnieje coś pomiędzy Black Hat SEO a White Hat SEO?
Jeśli w ramach pozycjonowania mieszane są zarówno techniki Black, jak i White Hat SEO można mówić o tak zwanym Grey Hat SEO, czyli czymś pomiędzy obiema strategiami. Jest to jednak termin potoczny i nie gwarantuje większego bezpieczeństwa niż stosowanie zasad Black Hat SEO. Najlepszym rozwiązaniem jest więc skrupulatne stosowanie się do wytycznych Google i unikanie praktyk BHS, ponieważ te zwykle prowadzą do utraty osiągniętych wyników po krótkotrwałej poprawie widoczności witryny i mogą skutkować nawet całkowitym wyindeksowaniem strony.